- Wiadomości
Nowe F-15 do służby. Gwardia przeciera szlak
Amerykańskie siły powietrzne otrzymały pierwszy myśliwiec F-15EX Eagle II, należący do zupełnie nowej wersji. Co ciekawe, pierwsza jednostka przezbrajana w te maszyny należy do Gwardii Narodowej.

Autor. William R. Lewis/USAF
Myśliwce F-15EX będą miały za zadanie między innymi obronę terytorium Stanów Zjednoczonych przed zagrożeniami z powietrza, choć w odróżnieniu od zastępowanych F-15C/D są to pełnowartościowe maszyny wielozadaniowe, zdolne także do przenoszenia dużej ilości broni precyzyjnej dalekiego zasięgu. W USA za obronę kontynentu amerykańskiego odpowiada przede wszystkim Gwardia Narodowa i to właśnie do jednej z jej jednostek, do 142. Skrzydła Myśliwskiego, trafił niedawno pierwszy F-15EX przeznaczony do użycia operacyjnego.
Cytowany przez Defense News dowódca 142. Skrzydła Myśliwskiego „Redhawks” płk. Michael B. Kosderka stwierdził, że jest to pierwszy znany mu przypadek dostarczenia nowej platformy lotniczej do Gwardii Narodowej, zanim otrzymały go jednostki czynnej US Air Force. W tle tej informacji jest odbywająca się cały czas budżetowa batalia o skalę programu F-15EX.
O ile obecne plany Pentagonu przewidują zakup około 100 tych myśliwców, to nie jest tajemnicą, że szczególnie dowódcy Gwardii Narodowej chcieliby, by było ich znacznie więcej (pierwotnie zaplanowano 144 maszyny). F-15EX łączą w sobie bowiem dużą prędkość, zasięg, który może zostać zwiększony przez konforemne zbiorniki paliwa (na razie jednak maszyny USAF ich nie otrzymują) i udźwig z nowoczesnymi sensorami i systemami komputerowymi, pozwalającymi na rozpoznanie celów i współpracę z innymi platformami. Te cechy są bardzo pożądane szczególnie w misjach obrony powietrznej i to tak rozległego terytorium jak USA, choć równolegle F-15EX mogą wykonywać zadania uderzeniowe przenosząc znaczną ilość uzbrojenia.
Zobacz też
F-15EX to też „powiew świeżości” w arsenale lotnictwa myśliwskiego Gwardii Narodowej, bo to właśnie tam – obok nielicznych F-22A i powoli wprowadzanych F-35A – służą coraz starsze F-15C/D, jakie mają być zastąpione przez F-15EX oraz F-16C/D najstarszych wersji (Block 30/32). I pomimo modernizacji (najpierw F-15C/D, a następnie przynajmniej część F-16C/D otrzymała – przykładowo – radary z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA) samoloty te są coraz trudniejsze w utrzymaniu ze względu na zużycie. Warto więc przyglądać się temu, jak będzie się rozwijała modernizacja floty lotnictwa bojowego Gwardii Narodowej.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS