Reklama
  • Wiadomości

Nowa generacja Vipera w powietrzu. Dziewiczy lot F-16V

Lockheed Martin przeprowadził pierwszy lot głęboko zmodernizowanego myśliwca F-16V, wyposażonego między innymi w radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA).

Fot. Randy Crites/Lockheed Martin.
Fot. Randy Crites/Lockheed Martin.

Maszyna jest wyposażona w radar APG-83 SABR z aktywnym skanowaniem elektronicznym. Stacja tego typu umożliwia między innymi zwiększenie zasięgu wykrywania i śledzenia celów powietrznych, a także „niemal jednoczesne” prowadzenie działań z zakresu powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Jest przeznaczona zarówno dla nowo produkowanych, jak i modernizowanych myśliwców F-16.

Systemy Scalable Agile Beam Radar, opracowane przez Northrop Grumman, będą stanowić wyposażenie F-16 modernizowanych dla Republiki Chin. Również amerykańskie siły powietrzne biorą pod uwagę montaż stacji klasy AESA na swoich myśliwcach, jednak na przeszkodzie mogą stanąć cięcia budżetowe, które wcześniej zmusiły do ograniczenia zakresu prac wykonywanych na myśliwcach F-16 należących do USAF.

Oblot F-16V miał miejsce 16 października, ale Lockheed Martin wydał stosowny komunikat dopiero dziś. Oprócz radaru AESA, maszyna otrzymała nowy system zobrazowania przeznaczony dla pilota, zmodyfikowany komputer misji, a także łącze danych Ethernet o wysokiej przepustowości oraz inne usprawnienia.

Producent podkreśla, że do dziś dostarczono ponad 4550 myśliwców F-16, a radar SABR zapewnia zdolności porównywalne do stacji radiolokacyjnych wykorzystywanych na myśliwcach 5. generacji. Northrop Grumman jest również producentem radarów wykorzystywanych na maszynach F-22 i F-35, znajdujących się na wyposażeniu sił Stanów Zjednoczonych.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama