Reklama
  • Wiadomości

Norwegia zamawia czołgi saperskie

Norwegia zamawia pojazdy wsparcia dla swoich wojsk lądowych.

WISENT 2 AEV (zdjęcie poglądowe).
WISENT 2 AEV (zdjęcie poglądowe).
Autor. Norweska Agencja ds. Zaopatrywania Sił Zbrojnych
Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

Norweska Forsvarsmateriell (Agencja ds. Zaopatrywania Sił Zbrojnych) podpisała z niemiecką firmą Flensburger Fahzeugbau Gesellshaft (FFG) kontrakt na dostawę ośmiu pojazdów inżynieryjnych Wisent 2 AEV oraz trzech wozów zabezpieczenia technicznego (WZT) z rodziny Wisent 2. Pojazdy te mają uzupełnić z nawiązką te przekazane Ukrainie, która to otrzymała dwa WZT NM217 (lokalne oznaczenie Bergepanzera 2) oraz dwa pojazdy inżynieryjne NM189, bazujące na podwoziu czołgu Leopard 1. Tym samym liczba używanych przez norweską armię Wisent 2 ARV wzrośnie do dziewięciu sztuk (6+3), zaś wozów inżynieryjnych WISENT 2 AEV do 14 egzemplarzy (6+8).

Zobacz też

Wartość podpisanej umowy na dostawy ośmiu WISENT AEV to 80 mln euro, zaś suma kontraktu na kolejne wozy zabezpieczenia technicznego WISENT 2 ARV to 29 mln euro. Zakup tych pojazdów pozwoli na lepsze wspieranie nowych cięższych czołgów podstawowych, jakie zakupiła Norwegia w postaci Leopardów 2A8 NOR. Można spodziewać się w przyszłości kolejnych zakupów wspomnianych platform, które zastąpią wersje specjalistyczne oparte o podwozie Leoparda 1.

Reklama

"Cieszę się, że podpisaliśmy teraz te kontrakty, które pomogą zaspokoić zapotrzebowanie armii na inżynierię i ratownictwo pojazdów opancerzonych oraz, które zastąpią wozy przekazane Ukrainie", mówi Øyvind Kvalvik, dyrektor ds. inwestycji w norweskiej Agencja ds. Zaopatrywania Sił Zbrojnych.

Zobacz też

WISENT 2 ARV (zdjęcie poglądowe).
WISENT 2 ARV (zdjęcie poglądowe).
Autor. Norweska Agencja ds. Zaopatrywania Sił Zbrojnych

Wisent 2 to rodzina pojazdów wsparcia przeznaczonych do zadań saperskich, inżynieryjnych czy zabezpieczenia technicznego. Bazują one na podwoziu czołgu Leopard 2, podobnie jak Bergepanzery 3. Pojazd zapewnia załodze ochronę zgodną NATO STANAG 4569. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 873 Ka 501 o mocy 1500 KM sprzężony z przekładnią RENK HSWL 354, pozwalający rozpędzić Wisenta 2 do 68 km/h. Wozy te w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogącym podnieść do 32 ton, koparkę, lemiesz lub przęsło mostowe. Co warte podkreślenia, według producenta wozy Wisent 2 można przekonwertować z konfiguracji ARV (wóz zabezpieczenia technicznego) na AEV (pojazd inżynieryjny) w mniej niż pięć godzin. Są one obecnie używane przez kraje takie jak Kanada, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Norwegia czy Katar.

Reklama

Zobacz też

Reklama
YouTube cover video
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama