Reklama

Siły zbrojne

Niemiecki samolot tankowania oblatany

Niemiecki KC-130J Super Hercules
Niemiecki KC-130J Super Hercules
Autor. Bundeswehr AIN/Twitter

Niemieckie władze przekazały, że wyprodukowany na niemieckie zamówienie wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący - KC-130J Super Hercules został oblatany. Po zakończeniu cyklu testów samolot ma zostać przekazany Luftwaffe na początku przyszłego roku – poinformowała Bundeswehr AIN.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Na przełomie stycznia i lutego informowaliśmy, że pierwszy egzemplarz KC-130J Super Hercules, został zmontowany i czeka na testy naziemne, malowanie oraz na testy w powietrzu, które jak widzimy odbyły się. Niemcy zamówiły trzy KC-130J Super Hercules, które dołączą do trzech już dostarczonych samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules, które wejdą w skład wspólnej francusko-niemieckiej eskadry w bazie lotniczej Evreux we Francji. Wspólna jednostka transportowa ma eksploatować łącznie dziesięć samolotów Super Hercules. Niemieckie Siły Powietrzne przekażą tam trzy samoloty tankowania powietrznego KC-130J i trzy transportowe C-130J-30, natomiast Francuskie Siły Powietrzne i Kosmiczne (Armee de l'Air et de l'Espace) dostarczają dwa KC-130J i dwa C-130J-30. Wspólna eskadra transportowa ma osiągnąć pełną zdolność operacyjną w latach 2024-25.

Czytaj też

18 października 2017 r. Francja i Niemcy podpisały dokumenty o współpracy w zakresie francusko-niemieckiej współpracy w transporcie lotniczym. Celem wspólnej operacji francusko-niemieckiej eskadry transportu lotniczego jest wspólne zarządzanie flotą oraz sprawne dostarczanie i gospodarowanie zasobami. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami wspólna francusko-niemiecka jednostka transportowa operująca na KC-130J miała powstać do końca 2021 roku, jednak spowodowane m.in. pandemią opóźnienia w dostawach spowodowały przesunięcie oficjalnego rozpoczęcia działania tej eskadry o kilka miesięcy. Decyzja podyktowana była tym, że w odróżnieniu od Niemiec, Francja miała już doświadczenie z samolotami C-130 wcześniejszych wersji, natomiast Niemcy eksploatowały maszyny C-160 Transall, które zostaną całkowicie zastąpione przez kombinację C-130J i A400M. Obecnie Luftwaffe opiera się na 38 z zamówionych 53 Airbus A400M-180 Atlas.

Reklama

Francuskie siły powietrzne i kosmiczne odebrały już wszystkie swoje samoloty, natomiast dostawy niemieckich sił powietrznych mają być zakończone do końca 2024 roku. Obecnie niemieccy piloci są szkoleni na C-130J w Little Rock Air Force Base w Arkansas oraz w Ramstein Air Base w Niemczech.

Czytaj też

Plan zakupu samolotów został ogłoszony 4 października 2016 r. W 2018 roku Departament Stanu USA dał zgodę na sprzedaż do Niemiec trzech samolotów C-130J-30 i trzech samolotów KC-130J za 1,40 mld USD. Pierwszy transportowy C-130J-30 Super Hercules, został przekazany Niemcom 1 lutego 2022, drugi egzemplarz pod koniec lipca, a trzeci 24 sierpnia ubiegłego roku.

Niemieckie Siły Powietrzne będą wykorzystywać KC-130J Super Hercules do misji transportu powietrznego, tankowania w powietrzu i zrzutów w ramach francusko-niemieckiej eskadry sojuszniczej z siedzibą w Evreux we Francji. Samoloty KC-130J mają zapewniać możliwości tankowania w powietrzu niemieckim i francuskim samolotom i lekkim samolotom transportowym, a także śmigłowcom.

Czytaj też

Samoloty C-130J Super Hercules to najbardziej zaawansowana wersja popularnego C-130 i jest w różnych na wyposażeniu 18 krajów w tym: Australii, Kanady, Danii, Francji, Indii, Izraela, Włoch, Wielkiej Brytanii czy USA. Na świecie jest jej ponad 400 egzemplarzy. KC-130J był używany m.in. w Iraku czy Afganistanie. Samoloty KC-130J oprócz tankowania w powietrzu mogą również zapewnić transport powietrzny dla wojska, sprzętu i zaopatrzenia.

Reklama
Reklama

Komentarze