Reklama

Niemcy: Radary z USA obronią Bałtyk. Lepsze, niż w Redzikowie

Projekt niemieckiej fregaty typu F127
Projekt niemieckiej fregaty typu F127
Autor. Bundeswehr

Pentagon przyznał kontrakt na integrację i wsparcie produkcji nowych radarów morskiej obrony powietrznej AN/SPY-6(V), nowocześniejszych od tych, jakie rozmieszczone są w Redzikowie. Obok marynarki USA, drugim klientem są Niemcy.

Umowa ma na razie wartość nieco ponad pół miliarda dolarów, ale po wykorzystaniu opcji kontraktowych może zwiększyć się do prawie 2,9 mld dolarów. Prace będą realizowane przez Raytheon Missiles and Defense, część koncernu RTX. Wstępne prace mają się zakończyć do 2026 roku, a po realizacji opcji – do roku 2030.

AN/SPY-6(V) to rodzina nowej generacji stacji radiolokacyjnych, przeznaczonych do wykorzystania na okrętach wyposażonych w system zarządzania walką Aegis. Dzięki wykorzystaniu technologii AESA GaN (aktywne skanowanie elektroniczne na bazie azotku galu), radary tego typu mogą równolegle prowadzić działania przeciwko celom znajdującym się w przestrzeni kosmicznej i w przestrzeni powietrznej, śledząc i zwalczając dużą liczbę celów jednocześnie, nawet w warunkach zakłóceń.

Reklama

Wcześniejsza generacja radarów używanych na okrętach typu Aegis, a także w naziemnych instalacjach w Rumunii i Redzikowie – AN/SPY-1 – ma mniejsze możliwości i wykorzystuje radary z pasywnym skanowaniem elektronicznym (PESA). Niemieckie finansowanie dla integracji nowych stacji AN/SPY-6(V) wiąże się z planem wprowadzenia ich na nowe, duże fregaty obrony powietrznej typu F127, pierwsze fundusze jeszcze w ubiegłym roku zatwierdził Bundestag.

Czytaj też

Nowe okręty mają wejść do służby po 2030 roku, a ich główną funkcją będzie zapewnienie morskiej obrony powietrznej (co pozwoli zastąpić obecne fregaty F124). To kolejny program modernizacji obrony powietrznej w Niemczech, realizowany w ścisłej współpracy z USA. Amerykanie prowadzą również zakupy zestawów Patriot dla sił naziemnej obrony powietrznej, rozważają również integrację systemu IBCS, używanego również w Polsce. Także strategiczny system obrony przeciwrakietowej Arrow 3 (i planowana do pozyskania przez Berlin nowa wersja Arrow 4) wymaga współpracy z rządem USA.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (4)

  1. Czytelnik D24

    Lepsze niż w Redzikowie do czasu modernizacji Redzikowa.

    1. Davien3

      W Redzikowie jest AEGIS BMD taki sam jak na niszczycielach Burke niestety z LM a nie od RTX Więc modernizacja niemozliwa musieliby wymienic cały radar.

  2. LOUT

    Teoretycznie te okrety beda mogły oczywiście ochronić Bałtyk, ale to nich arena działania. To okręty Flotylli M.Północnego z Wilhelmshaven i ich rejon dziąłania to Północny Atlantyk i ogólnie oceany a nie Bałtyk. Do ochrony kraju, ale też sąsiadów i Bałtyku, Niemcy instalują system ochrony przeciw balistykom Arrow3 z jego radarami EL/M-280s Super Green Pine o zasięgu 900km. Hensoldt i ELTA oferójąc ten radar wygrały zamówienie na odnowienie systemu radarów dalekiego zasięgu w Niemczech. Sieć radarów składajaca sie do tej pory z HADR czyli Hr-3000 od Hughes Aircraft, zastępują właśnie radarami Green Pinee, ktory służy również do BMD.

    1. Davien3

      @LOUT System Arrow 3 ma może całkiem duży zasięg do 2400km ale pułap przechwycenia to zaledwie 100km Izrael do zestrzeliwania większości balistycznych uzywał Arrow-2 o znacznie mniejszym zasięgu ( 90km) ale też znacznie wyższym pułapie. Niemcom przydałby się jeszcze jakiś radar pozahoryzontalny albo taki An/TPY-2 o zasięgu 4700km pracujący do tego w paśmie umożliwiajacym od razu namierzanie precyzyjne celów( X)

  3. Ein

    No tak, ale w jakim wariancie. Bo samo AEGIS AN/SPY-6 (V) nie mówi nic. Jest sześć wariantów tej najnowszej iteracji i wszystkie mocno się od siebie różnią. Najpotężniejsza jest V1 montowana na Baseline III Burków. To jest ABM na bogato i faktycznie absolutny top. Rozumiem, że Niemcy biorą dla tych swoich krążowników właśnie to. Faktycznie będzie to potężne wzmocnienie zdolności europejskiego NATO i nawet jak wycofają(wycofali) AB z ROTA to będzie coś w zamian. Także dobrze. Nie mają racji koledzy, to będzie robić robotę także na Bałtyku. Dlaczego? Bo okręt z północnego obejmie zasięgiem nasz akwen i nawet efektory obejmą (bo taki zasięg mogą mieć SM-3 w wersji B choćby). Także Bałtyk będzie także pod taką kopułą F127. Wraz z ARROW 3/4 będzie to prawdziwa tarcza najwyższego piętra.

    1. Davien3

      Sądząc po rozmiarach F127 to mogą dostać AN/SPY-6(v)3 z fregat =Constellation Raczej nie będa miały tej samej wersji co najnowsze Burke

    2. LOUT

      Ein - Wszystko co napisałeś się zgadza i pozostaje tylko niewiadoma czy będzie to AN/SPY-6(v)1 czy AN/SPY-6(v)4? Obydwa radary są zdolne i stworzone do BMD, ale V1 składa sie z większej ilości kostek RMA 37 do 24 i co za tym idzie ma większą moc. F127 to taki niemiecki odpowiednik AB Flight III, dlatego wszyscy typują na V1, ale V4 też robi robotę i jest najnowocześniejszą z wszystkich wersji. V1 z całym zapleczem to bardzo ciężki pożeracz energii i V4 stworzono jako lżejszą i mniej energochłonną alternatywę, ktora potrafi wszystko to co V1 tylko minimalnie gorzej. Za chwilę sie pewnie dowiemy, która wersja będzie na F127, ponieważ wszystkie fora "płoną" i każdy jest ciekawy.

    3. LOUT

      Davien3 - No wiesz, po Tobie sie nie spodziewałem takiego wpisu! F127 to według najnowszych danych 175m długości i 11500t wyporności, więc całkiem inna liga niż Constellation. Na dodatek będzie to okręt nie tylko AAW(OPL), ale i BMD. Radar na fregatach Constellation to prosty model i tylko trzy panele(po 120 stopni pokrycia) po 9 kostek RMA i nic wspólnego z BMD. AN/APY-6 do BMD to są czteropanelowe wersje v1 z 37 RMA i v4 z 24 RMA. Jeden z tych dwóch radarów będzie na F127 i pewnie za chwilę się dowiemy który.

  4. Davien3

    No tak a drugim po USA ich użytkownikiem mogła byc Polska na hiszpańskich Miecznikach. Ale wybraliśmy najgorszą propozycję.

    1. Czytelnik D24

      Mogły być nawet te nowe niemieckie fregaty. Byłby efekt skali a w efekcie koszt jednostki byłby niższy. Niestety woleli pokazać jak Miecznika budują w namiocie.

    2. LOUT

      Davien - Raczej nie mogła być, ponieważ na hiszpańskich okrętach F-110 jest AN/SPY-7 od LM a nie AN/SPY-6 od RTX. nie zmienia to faktu, że to tez znakomity radar, nr 2 zaraz po AN/SPY-6 i o wiele, wiele lepszy od tego, co ma mieć wybrany Arrowhead140/Miecznik.

    3. Davien3

      @LOUT na naszej odmianie miały być radary AN/SPY-6 bo to nie miała być F-110 ale hybryda F100 i F110 np uzbrojenie miało być z F100 a nie z F110 czyli 4b VLS a nie 16

Reklama