Reklama

Siły zbrojne

Najpierw Niemcy, potem Polska. Kto i jak będzie dowodził na Bałtyku?

Polacy wraz z Niemcami i Szwedami będą rotacyjne pełnić dowództwo na Bałtyku.
Polacy wraz z Niemcami i Szwedami będą rotacyjne pełnić dowództwo na Bałtyku.
Autor. Centrum Operacji Morskich - Dowództwo Komponentu Morskiego

Najpierw Niemcy, potem Polska. Dowództwo na Bałtyku będzie miało charakter rotacyjny. Kiedy stanowisko dowódcy przypadnie naszemu państwu?

Podczas spotkania ministrów obrony narodowej państw NATO wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że trzy państwa - Niemcy, Polska i Szwecja - będą rotacyjnie dowodzić sojuszniczymi ćwiczeniami na Bałtyku. Tą samą informacją pochwaliło się również Dowództwo Operacyjne za pośrednictwem X:

„Polska, Niemcy i Szwecja będą wspólnie dowodzić na Bałtyku, w ramach Command Task Force Baltic (CTF Baltic) Polscy marynarze rozpoczęli służbę w Rostocku, gdzie razem ze szwedzkimi i niemieckimi marynarzami z DEU MARFOR będą przez najbliższe cztery lata dowodzić sojuszniczymi ćwiczeniami i operacjami na Morzu Bałtyckim. Do 2028 roku w Polsce powstanie POLMARFOR, który zgodnie z planem pod koniec roku 2028 przejmie sojusznicze dowodzenie Command Task Force Baltic (CTF Baltic). Rotacyjne dowodzenie przez Polskę, Niemcy i Szwecję na Bałtyku zapowiedział wicepremier”.

Reklama

Jak dodaje Centrum Operacji Morskich - Dowództwo Komponentu Morskiego, „Command Task Force Baltic (CTF Baltic) przejmujące dowodzenie siłami NATO na Morzu Bałtyckim powstało na bazie dowództwa operacyjnego niemieckiej marynarki DEU MARFOR w Rostocku po dołączeniu elementów narodowych z Polski i Szwecji. Polska skierowała do niego zarówno marynarzy z podległego Dowództwu Operacyjnemu RSZ Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego w Gdyni jak i jednostek Dowództwa Generalnego RSZ. Stanowisko zastępcy dowódcy CTF Baltic na najbliższe dwa lata obejmie kontradmirał Piotr Nieć, dotychczasowy ekspert Centrum Marshalla. Później, przez kolejne dwa lata polski oficer obejmie obowiązki szefa sztabu CTF Baltic. W 2028 roku Polsce przypadnie stanowisko dowódcy a CTF Baltic powstanie na bazie przyszłego POLMARFOR.”

Czytaj też

„Na Bałtyku każdej doby przebywa od 2 do ponad 3 tysięcy jednostek. Prowadzona jest międzynarodowa wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest już blisko 150 milionów ton ładunków rocznie w tym surowce strategiczne jak ropa naftowa czy skroplony gaz. Wpływy z podatków, ceł i akcyz związane z przeładunkiem towarów i wykorzystaniem polskich portów stanowią nawet 10% całości budżetu państwa To przykłady stale rosnącego znaczenia transportu morskiego. Z polskiego punktu widzenia Bałtyk wraz ze znajdującą się na nim infrastrukturą stanowi również klucz do zapewnienia surowcowego bezpieczeństwa. Po morskim dnie biegną kable energetyczne, gazociąg Baltic Pipe, który dostarcza gaz z Norwegii, a do tego dochodzą jeszcze gazoport w Świnoujściu, naftoport w Gdańsku czy platformy wiertnicze” - czytamy dalej w komunikacie.

W Polsce powstanie POLMARFOR, który zgodnie z planem przejmie sojusznicze dowodzenie pod koniec 2028 roku.
W Polsce powstanie POLMARFOR, który zgodnie z planem przejmie sojusznicze dowodzenie pod koniec 2028 roku.
Autor. Centrum Operacji Morskich - Dowództwo Komponentu Morskiego

„Ze względu na powyższe czynniki w dużej mierze wynikają scenariusze ćwiczeń polskiej Marynarki Wojennej czy NATO, które skupiają się na operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej Bałtyku, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania i wsparcia sojuszniczego. Wiele ćwiczeń obejmuje zatem działania okrętów i lotnictwa na rzecz osłony transportu morskiego i bezpieczeństwa żeglugi. Chodzi głównie o przeciwdziałanie atakom z wody i powietrza oraz atakom okrętów podwodnych. W ramach manewrów prowadzone są również działania antyterrorystyczne, antypirackie, a także operacje stabilizacyjne, wymuszania pokoju i humanitarne. Ćwiczenia o takim charakterze są także kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu morskiego” - kończy swój wywód Centrum Operacji Morskich.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama