Reklama

Siły zbrojne

MQ-9 Reaper ląduje na autostradzie

Dron MQ-9 Reaper
Autor. United States Air Force

Podczas ćwiczenia „Agile Chariot” dron MQ-9 Reaper, MC-130J Commando II oraz dwa samoloty A-10 Thunderbolt II i dwa śmigłowce MH-6 Little Birds wylądowały na autostradach 287 i 789 odpowiednio 30 kwietnia i 2 maja 2023 roku – poinformowało 19. Skrzydło Operacji Specjalnych USAF.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

30 kwietnia i 2 maja 2023 roku doszło do lądowania w ramach ćwiczeń „Agile Chariot" prowadzonych przez U.S. Air Force Special Operations Command na autostradzie 287 w Wyoming, gdzie MC-130J wylądował na autostradzie, aby uzbroić i zatankować dwa A-10 Warthog, które następnie wystartowały z autostrady.

W ramach Agile Chariot, MC-130J i dwa MH-6 wykonały oddzielne lądowania na autostradzie 789 w Wyoming 2 maja, aby przeprowadzić misję odzyskiwania personelu.

Reklama
Samolot MC-130J
Autor. U.S. Air Force/Twitter

Chociaż inne samoloty biorące udział w ćwiczeniu lądowały już wcześniej na autostradzie, to lądowania wykonane w ramach Agile Chariot były pierwszymi wykonanymi przez tak dużą liczbę samolotów.

Czytaj też

Wykorzystanie niekonwencjonalnych pasów startowych nie jest nowością dla sił amerykańskich .Maszyny sił powietrznych w tym MC-130J i A-10 lądowały w ostatnich latach na odcinkach autostrad w w USA, na Łotwie i w Szwecji. U.S. Air Force Special Operations Command badało nawet możliwość modyfikacji MC-130J, która miała pozwolić na lądowanie na wodzie.

Podczas ćwiczenia „Agile Chariot" udało się - po raz pierwszy - wykonać udane lądowanie drona MQ-9 Reaper na autostradzie. Wykazano w ten sposób, że MQ-9 może być stosowany operacyjnie bez konieczności posiadania specjalnej infrastruktury. Jak powiedział ppłk David Payne, dowódca 2. Eskadry Operacji Specjalnych "MQ-9 może startować i lądować z odległych miejsc i rozszerzać swój zasięg operacyjny, aby chronić amerykańskie interesy na całym świecie".

dron MQ-9 Reaper
Autor. United States Air Force

Celem ćwiczenia Agile Chariot było u przećwiczenie przez siły amerykańskie wykorzystania małych i rozproszonych lokalizacji jako sposobu na szybką mobilizację i wsparcie samolotów, pilotów i personelutechnicznego zamiast wykorzystania na dużej, stałej infrastruktury.

Czytaj też

Reklama

Komentarze (1)

  1. Extern.

    W Polsce od jakiegoś czasu chyba się już nie przeprowadza tego typu ćwiczeń. Trochę szkoda. Jest dosyć oczywiste że w razie dużej W lotniska to będzie cel o wysokim priorytecie.

Reklama