Siły zbrojne
MON: Wszystkie BWR zmodernizowane do 2022 roku

Do 2022 roku mają zostać zmodernizowane wszystkie posiadane przez Wojsko Polskie bojowe wozy rozpoznawcze BWR-1S i BWR-1D - poinformował wiceminister Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłanki Anny Marii Siarkowskiej (Partia Republikańska, w Sejmie klub PiS). Prace na pierwszych BWR są już realizowane przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu.
Posłanka Siarkowska zwróciła w swojej interpelacji uwagę, że posiadane przez Wojsko Polskie bojowe wozy rozpoznawcze BWR-1 reprezentują poziom techniczny lat 70. i 80., czyli takim, jak w czasie wdrożenia ich do służby.
Obecnie Siły Zbrojne RP posiadają na swoim stanie 38 sztuk pojazdów tego typu w dwóch wersjach: 22 pojazdy produkcji radzieckiej oznaczane jako BWR-1D oraz 16 sztuk czechosłowackich BWR-1S. Siarkowska zauważa, że postęp w technologii termowizyjnej, noktowizyjnej i radiolokacyjnej sprawia, iż rozwiązania zastosowane na wozach BWR-1D i BWR-1S można dziś uznać za archaiczne. Pojazdy dotychczas nie przechodziły głębszej modernizacji, choć jest ona możliwa do dokonania siłami polskiego przemysłu obronnego.
Czytaj też: Poznań wesprze irackie czołgi i BWP?
W odpowiedzi na zapytanie sekretarz stanu Wojciech Skurkiewicz poinformował w imieniu MON, że obecnie trwają już pierwsze prace modernizacyjne BWR-1, a wszystkie wozy rozpoznawcze zostaną zmodernizowane do 2022 roku. W ramach remontu modernizacyjnego wyposażenie pojazdów zostanie ujednolicone - informuje MON.
Ministerstwo Obrony Narodowej w 2017 r. rozpoczęło remonty modernizacyjne 5 szt. bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1 S i D, które powinny zakończyć się w 2018 r. Jednocześnie w grudniu 2017 r. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych wystąpiło do Zarządu Planowania Rzeczowego-P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, poprzez Zarząd Logistyki-P4 (Organizator Systemu Funkcjonalnego Logistyki - w zakresie remontów), z prośbą o zabezpieczenie środków finansowych na remonty pozostałych BWR-1 w latach 2019-2022.
Modernizacja BWR-1
Zmodernizowana wersja BWR-1 została zademonstrowana już podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2017 w Kielcach. Zmodernizowany BWR-1S został zaprezentowany przez poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., które realizują prace. Pojazd został wyposażony w nowe systemy rozpoznania oraz zintegrowany system cyfrowej łączności.
Nowy wariant wozu rozpoznawczego otrzymał przede wszystkim głowicę obserwacyjną ZIG-T-2R wyposażoną w kamerę termowizyjną, dwie kamery telewizyjne oraz dalmierz o zasięgu 8 km. Ponadto został wprowadzony nowy radar pola walki typu SR HAWK (V)2E z funkcją lokalizacji wybuchów artyleryjskich.

Kolejna zmiana dotyczyła systemu łączności, gdzie stare radiostacje zostały zastąpione przez Radmor RRC-9311 AP, wprowadzoną na wyposażenie wojska w 2007 roku, a także radiostację Harris AN/PRC-150(C) z rodziny Falcon III. System łączności mają ponadto uzupełniać przenośne radiostacje plecakowe oraz doręczne z linii Falcon III. Pojazd otrzymał też system nawigacji bezwładnościowej wspierany odbiornikiem GPS DAGR z modułem SASSM, typu Honeywell TALIN 5000.
Wszystkie elementy rozpoznawcze, nawigacyjne i radiostacje pokładowe oraz systemu dodatkowe (takie jak np. OBRA-3) zostały połączone cyfrowym systemem teleinformatycznym dostarczonym przez Grupę WB.
Czytaj też: „Nowe życie” rozpoznawczego BWR w Kielcach
Zmodernizowany BWR-1 został wyposażony w szereg nowych rozwiązań, które mają zwiększyć funkcjonalność i ergonomię pojazdu, zapewnić większy komfort pracy żołnierzy i pozwolić na realizację głównego zadania pojazdu. Otrzymał nowe fotele i uchwyty na karabinki Beryl, zamontowany system ogrzewania postojowego, wprowadzono też akumulatory zgodne z normami NATO. Zmieniono też gąsienice, pojazd otrzymał również zestaw kamuflażu Berberys-C. Jak zaznaczył wiceminister, pojazdy w wersjach BWR-1D i BWR-1S będą po modernizacji charakteryzować się zunifikowanym wyposażeniem.
MON wypełnia lukę
Planowana modernizacja wszystkich pojazdów BWR-1 będzie miała za zadanie wypełnić lukę sprzętową przed wprowadzeniem nowej generacji bojowego wozu piechoty kryptonim Borsuk i następnie opartego o niego wozu rozpoznawczego Borsuk. Jak wiadomo pierwsze dostawy Borsuka będą wdrażane jako bazowe bojowe wozy piechoty, a dopiero w kolejnym etapie wprowadzone zostaną wersje specjalistyczne, w tym rozpoznawcze.
Wiceminister Skurkiewicz poinformował też w odpowiedzi na inną interpelację, że docelowa norma eksploatacji BWP-1 wynosi 45 lat, co oznacza, że najstarsze pojazdy będą wycofywane z jednostek wojskowych w latach 2018-2019, natomiast najmłodsze – w latach 2032-2033.
MON nie jest natomiast zainteresowane zwiększeniem liczby bojowych wozów rozpoznania poprzez dostosowanie posiadanych BWP-1, ponieważ jak zaznaczył Skurkiewicz przyszłościowo BWR-1 mają zostać zastąpione nowymi Gąsienicowymi Transporterami Rozpoznawczymi kryptonim Żuk, wykonanymi na bazie Uniwersalnej Platformy Gąsienicowej kryptonim Borsuk.
Czytaj też: MSPO 2017: Premiera Borsuka
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.