Siły zbrojne

MON: Wszystkie BWR zmodernizowane do 2022 roku

Fot. fot. st. szer. Michał CHUDZIŃSKI (18. pr)
Fot. fot. st. szer. Michał CHUDZIŃSKI (18. pr)

Do 2022 roku mają zostać zmodernizowane wszystkie posiadane przez Wojsko Polskie bojowe wozy rozpoznawcze BWR-1S i BWR-1D - poinformował wiceminister Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłanki Anny Marii Siarkowskiej (Partia Republikańska, w Sejmie klub PiS). Prace na pierwszych BWR są już realizowane przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu.

Posłanka Siarkowska zwróciła w swojej interpelacji uwagę, że posiadane przez Wojsko Polskie bojowe wozy rozpoznawcze BWR-1 reprezentują poziom techniczny lat 70. i 80., czyli takim, jak w czasie wdrożenia ich do służby.

Obecnie Siły Zbrojne RP posiadają na swoim stanie 38 sztuk pojazdów tego typu w dwóch wersjach: 22 pojazdy produkcji radzieckiej oznaczane jako BWR-1D oraz 16 sztuk czechosłowackich BWR-1S. Siarkowska zauważa, że postęp w technologii termowizyjnej, noktowizyjnej i radiolokacyjnej sprawia, iż rozwiązania zastosowane na wozach BWR-1D i BWR-1S można dziś uznać za archaiczne. Pojazdy dotychczas nie przechodziły głębszej modernizacji, choć jest ona możliwa do dokonania siłami polskiego przemysłu obronnego.  

W odpowiedzi na zapytanie sekretarz stanu Wojciech Skurkiewicz poinformował w imieniu MON, że obecnie trwają już pierwsze prace modernizacyjne BWR-1, a wszystkie wozy rozpoznawcze zostaną zmodernizowane do 2022 roku. W ramach remontu modernizacyjnego wyposażenie pojazdów zostanie ujednolicone - informuje MON.

Ministerstwo Obrony Narodowej w 2017 r. rozpoczęło remonty modernizacyjne 5 szt. bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1 S i D, które powinny zakończyć się w 2018 r. Jednocześnie w grudniu 2017 r. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych wystąpiło do Zarządu Planowania Rzeczowego-P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, poprzez Zarząd Logistyki-P4 (Organizator Systemu Funkcjonalnego Logistyki - w zakresie remontów), z prośbą o zabezpieczenie środków finansowych na remonty pozostałych BWR-1 w latach 2019-2022.

Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej

Modernizacja BWR-1

Zmodernizowana wersja BWR-1 została zademonstrowana już podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2017 w Kielcach. Zmodernizowany BWR-1S został zaprezentowany przez poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., które realizują prace. Pojazd został wyposażony w nowe systemy rozpoznania oraz zintegrowany system cyfrowej łączności.

Nowy wariant wozu rozpoznawczego otrzymał przede wszystkim głowicę obserwacyjną ZIG-T-2R wyposażoną w kamerę termowizyjną, dwie kamery telewizyjne oraz dalmierz o zasięgu 8 km. Ponadto został wprowadzony nowy radar pola walki typu SR HAWK (V)2E z funkcją lokalizacji wybuchów artyleryjskich.

undefined
Prezentowany na MSPO 2017 zmodernizowany BWR-1S | Fot. P. Malicki / Defence24.pl

Kolejna zmiana dotyczyła systemu łączności, gdzie stare radiostacje zostały zastąpione przez Radmor RRC-9311 AP, wprowadzoną na wyposażenie wojska w 2007 roku, a także radiostację Harris AN/PRC-150(C) z rodziny Falcon III. System łączności mają ponadto uzupełniać przenośne radiostacje plecakowe oraz doręczne z linii Falcon III. Pojazd otrzymał też system nawigacji bezwładnościowej wspierany odbiornikiem GPS DAGR z modułem SASSM, typu Honeywell TALIN 5000. 

Wszystkie elementy rozpoznawcze, nawigacyjne i radiostacje pokładowe oraz systemu dodatkowe (takie jak np. OBRA-3) zostały połączone cyfrowym systemem teleinformatycznym dostarczonym przez Grupę WB.

Zmodernizowany BWR-1 został wyposażony w szereg nowych rozwiązań, które mają zwiększyć funkcjonalność i ergonomię pojazdu, zapewnić większy komfort pracy żołnierzy i pozwolić na realizację głównego zadania pojazdu. Otrzymał nowe fotele i uchwyty na karabinki Beryl, zamontowany system ogrzewania postojowego, wprowadzono też akumulatory zgodne z normami NATO. Zmieniono też gąsienice, pojazd otrzymał również zestaw kamuflażu Berberys-C. Jak zaznaczył wiceminister, pojazdy w wersjach BWR-1D i BWR-1S będą po modernizacji charakteryzować się zunifikowanym wyposażeniem.

MON wypełnia lukę

Planowana modernizacja wszystkich pojazdów BWR-1 będzie miała za zadanie wypełnić lukę sprzętową przed wprowadzeniem nowej generacji bojowego wozu piechoty kryptonim Borsuk i następnie opartego o niego wozu rozpoznawczego Borsuk. Jak wiadomo pierwsze dostawy Borsuka będą wdrażane jako bazowe bojowe wozy piechoty, a dopiero w kolejnym etapie wprowadzone zostaną wersje specjalistyczne, w tym rozpoznawcze.

Wiceminister Skurkiewicz poinformował też w odpowiedzi na inną interpelację, że docelowa norma eksploatacji BWP-1 wynosi 45 lat, co oznacza, że najstarsze pojazdy będą wycofywane z jednostek wojskowych w latach 2018-2019, natomiast najmłodsze – w latach 2032-2033.

MON nie jest natomiast zainteresowane zwiększeniem liczby bojowych wozów rozpoznania poprzez dostosowanie posiadanych BWP-1, ponieważ jak zaznaczył Skurkiewicz przyszłościowo BWR-1 mają zostać zastąpione nowymi Gąsienicowymi Transporterami Rozpoznawczymi kryptonim Żuk, wykonanymi na bazie Uniwersalnej Platformy Gąsienicowej kryptonim Borsuk.

Czytaj też: MSPO 2017: Premiera Borsuka

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.