- Wiadomości
MON: „Kołowe” mosty dla Leopardów już w tym roku
Ministerstwo Obrony Narodowej przewiduje, że dziesięć mostów samobieżnych MS-20 Daglezja zostanie dostarczonych Siłom Zbrojnym jeszcze w tym roku. Pojazdy tego typu, jako jedyne w Wojsku Polskim, są dostosowane do przerzutu czołgów Leopard 2A5/2PL. Natomiast mosty na podwoziu gąsienicowym dostarczone będą w przyszłym roku.
Obecnie realizowana jest umowa na dostawę dziesięciu mostów samobieżnych na podwoziu kołowym MS-20 Daglezja. Jak poinformował Defence24.pl rzecznik MON Bartłomiej Misiewicz, przewiduje się dostawę dziesięciu mostów do listopada 2016 roku. Kontrakt zawarty został w 2015 roku. W postępowaniu wyłoniono ofertę konsorcjum ZM Bumar-Łabędy i OBRUM Gliwice (jedyną, jaka została zgłoszona).
Z kolei mosty na podwoziu gąsienicowym MG-20 Daglezja-G powstają w ramach pracy wdrożeniowej. Przewiduje się, że zostanie ona zakończona do października 2017 roku. Obejmuje ona dostarczenie Siłom Zbrojnym dwóch mostów na podwoziu gąsienicowym, z których jeden powstać ma na bazie prototypu, a także przeprowadzenie badań oraz przygotowanie dokumentacji do produkcji seryjnej.
Mosty rodziny Daglezja charakteryzują się zdolnością do transportu pojazdów gąsienicowych w klasie MLC 70 (o masie do 63,5 tony) oraz kołowych w klasie MLC 110. Oznacza to, że są to jedyne w Siłach Zbrojnych RP pojazdy tej klasy, które mają pełne możliwości wsparcia przerzutu czołgów podstawowych Leopard 2A5, jak i wozów Leopard 2A4 zmodernizowanych do standardu Leopard 2PL. Długość przęsła mostu wynosi 20 m.
Obecnie w Wojsku Polskim znajdują się dwa mosty MS-20 Daglezja, wprowadzone na uzbrojenie w ramach partii wdrożeniowej. Zwiększenie zdolności w zakresie mostów samobieżnych w WP stało się szczególnie istotne po tym, jak na uzbrojenie polskich Sił Zbrojnych trafiły czołgi Leopard 2A5, a maszyny w wariancie 2A4 zostały zmodernizowane do standardu Leopard 2PL.
Zwiększenie masy tych pojazdów wyczerpuje bowiem możliwości mostów samobieżnych „Biber” na podwoziu Leopardów 1, jakie zostały pozyskane w niewielkiej liczbie wraz z pierwszą partią czołgów Leopard 2A4. Mosty „Daglezja” mają wypełnić lukę w zdolności w tym zakresie.
Most MS-20 osadzony jest na samochodzie ciężarowym Jelcz C662D.43-M, podczas gdy MG-20 – na zmodyfikowanym, wydłużonym podwoziu czołgu T-72 wydłużonym o jedno koło. Istnieje potrzeba posiadania zarówno mostów na podwoziu gąsienicowym, jak i kołowym, tak aby były one w stanie poruszać się wraz z pododdziałami pancernymi.
Należy nadmienić, że również inne armie NATO – np. Bundeswehra, borykają się z ograniczoną dostępnością mostów samobieżnych. Niemcy planują zakup mostów typu Leguan (obecnie wykorzystywane są pojazdy Biber), które są w pełni dostosowane do przerzutu czołgów Leopard 2A5/2A6/2A7.
Leguany są używane w innych krajach, które mają na wyposażeniu Leopardy (np. Turcja, Finlandia, Norwegia – także w wypadku państw, które pozyskały czołgi „z drugiej ręki”), nie wprowadzono ich jednak do jednostek liniowych Bundeswehry. Obecne plany związane są z wzrostem zagrożenia i zwiększeniem wydatków obronnych w następstwie kryzysu ukraińskiego.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]