Siły zbrojne

Mińsk Mazowiecki przygotowuje bazę pod FA-50

Fot. Republic of Korea Air Force/Korea Aerospace Industries

W ostatnich dniach opublikowano ogłoszenie przetargowe dotyczące prac remontowo-budowlanych na terenie 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego znajdującej się w Mińsku Mazowieckim. Jest to związane z pozyskaniem samolotów FA-50. Dostawa pierwszych maszyn tego typu została zaplanowana na drugą połowę 2023 r.

17 stycznia br. 23. Baza Lotnictwa Taktycznego za pośrednictwem Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej opublikowała ogłoszenie o zamówieniu dotyczącym usługi remontowo budowlanej w kompleksie wojskowym K-0799 - mag. ZLT oraz kompleksie wojskowym K-6031 do przechowywania części zamiennych i wyposażenia statków powietrznych FA-50 w podziale na cztery części. Postępowanie ofertowe trwa do 24 stycznia do godz. 8:00.

Postępowanie jest prowadzone w formie procedury ograniczonej, a dokonanie wyboru wykonawcy zamówienia zostanie przeprowadzone na podstawie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów, które zostały określone w specyfikacjach warunków zamówienia (SWZ). Wszystkie rozliczenia związane z realizacją przedmiotu zamówienia dokonywane będą w PLN.

Czytaj też

W ogłoszeniu czytamy, że części zamówienia obejmują wykonanie robót demontażowo rozbiórkowych oraz modernizacyjnych. Celem jest dostosowanie pomieszczeń hangarowych do pozyskiwanych FA-50, remont schronohangarów typu ciężkiego (12 obiektów) oraz wykonanie punktów uziemienia na APRON (45 szt.). Zleceniodawca dodatkowo informuje, że w przypadku materiałów wykorzystanych do odtworzenia nawierzchni płyty lotniska, powinny one posiadać dopuszczenie do stosowania na lotniskowych nawierzchniach betonowych wydane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie.

Dokładny opis każdej z części omawianego zamówienia został określony w ogłoszeniu. Oferent ma obowiązek wskazać w swojej ofercie część zamówienia, której wykonanie zamierza zlecić osobom trzecim oraz podać wszystkich proponowanych podwykonawców. Realizacja każdej części omawianego zamówienia powinna zostać zakończona do dnia 30 maja br.

Czytaj też

16 września 2022 r. w Mińsku Mazowieckim, w obecności Prezydenta RP Andrzeja Dudy, wicepremier Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę na dostawy lekkich samolotów bojowych FA–50. Dostawy dwunastu samolotów w pierwszej wersji FA-50 Block 10, używanej przez Siły Powietrzne Republiki Korei, odbędą się w drugiej połowie 2023 r. Z kolei w latach 2025-2028 dostarczonych zostanie kolejnych 36 samolotów w docelowej wersji FA-50PL w pełni dostosowanej do wymogów Sił Powietrznych RP, zbliżonej do wersji FA-50 Block 20.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku samoloty MiG-29, które znajdowały się w bazie lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim zostały wycofane ze stacjonowania w dotychczasowej bazie e. Zostały one przeniesione do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku w celu "wykorzystania potencjału sprzętu wojskowego do zadań operacyjnych oraz dalszego szkolenia lotniczego".

Czytaj też

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało wtedy, że głównym priorytetem jaki stoi przed 23. Bazą Lotnictwa Taktycznego jest realizacja umów na dostawę systemu uzbrojenia FA-50 w konfiguracji „gap-filler" (FA-50GF), dostawę systemu uzbrojenia FA-50 w konfiguracji FA-50PL oraz przygotowanie do przyjęcia nowego systemu – poprawa i dostosowanie infrastruktury lotniskowej.

Komentarze (4)

  1. Bolo80

    Może to złe porównanie ale krytyka FA50 przypomina mi sytuację w mojej poprzedniej pracy. Robiłem przy spawaniu ciepłociągów czyli w pracach ziemnych. Firma wygrała przetargi na duże średnice i było potrzeba dużych koparek no i kupili dwie. Po dwóch latach kończyły się takie roboty a dokupili trzecia dużą koparkę. Następna robota była między blokami i zamiast małej sprytnej kopareczki były takie molochy co to więcej szkody robiły niż roboty. Tak więc może i warto mieć różnego typu sprzęt bojowy bo nie wiadomo co kiedy się przyda

  2. JakubG

    No ciekaw jestem co z tego wyjdzie, bo nie ukrywam, że nastawiony jestem raczej sceptycznie. Samolot o bardzo skromnych możliwościach bojowych i jak na taki raczej przeciętnych osiągach. Kluczem będzie tutaj docelowa konfiguracja z nowoczesnym radarem, AMRAAMem i mam nadzieję, że np. pociskami Brimstone, wtedy będzie miał jakiś sens, bo sam Block 10 to wyjątkowo skromny samolot.

    1. Małopolska

      Podobno to to w razie konieczności można użytkować z przygodnych lotnisk rozproszonych czy z odcinków drogowych. Takowa zdolność uratowała Ukraińskie lotnictwo przed eksterminacją i pozwala funkcjonować. Ten samolocik to nie jedyna maszyna jakiej będziemy używać, nie musi potrafić wszystkiego, patrzyłbym na to jak na wsparcie i uzupełnienie zdolności niskim kosztem i na już.

    2. JakubG

      Właśnie dlatego trzeba wykorzystać ten zakup do maksimum. Głównym zadaniem dla tego samolotu będą misje CAS czyli bliskiego wsparcia i już teraz myślmy z czym ten samolot zintegrować oraz zadbajmy o infrastrukturę, bo aktualnie to chyba tylko 2 czynne DOL'e mamy w kraju.

    3. Furlong

      Znowu ta mityczna przewaga w postaci uzytkowania z przygodnych lotnisk (cokolwiek to ma znaczyć) i doli. Do tego ten tekst że nie musi mieć wszystkich zdolności (czyli de facto zaprzeczenie wielozadaniowosci w którą weszły wszystkie państwa). Jakie jeszcze usprawiedliwienie na tę pomylkę znajdziecie? Po kolei upadły wszystkie bajki o byciu małym f16, o hubie dla państw regionu, o wykorzystaniu w walce czy nawet o super oszczędności. Czegoe wam jeszcze trzeba żeby zrozumieć że to kolejny "sukces" polityków jakich mieliśmy już wiele.

  3. easyrider

    Bardzo dobrze. Pilotów z SU-22 szkolić już na FA. Resztki posowieckiego sprzętu muszą zniknąć z naszego wyposażenia. Musimy odciąć do końca tę pępowinę. Analogicznie jak ze zniszczeniem resztek posowieckich pomników. Niektóre gminy blokują? Zlecić policji odizolowanie terenu, wysłać wojsko, zburzyć, wywieźć. Niech się potem prawują w sądach i przed TSUE.

  4. PatriotW

    Kanapowi eksperci od "samolocików szkolnych" w komentarzach za 3... 2... 1...