- Wiadomości
Miliardowy przetarg na amfibie dla Marines. Już tylko dwóch konkurentów
Amerykańska Piechota Morska zawarła z koncernami BAE Systems i SAIC kontrakt o wartości 225,3 miliona dolarów na budowę prototypów opancerzonego transportera pływającego ACV (Amphibious Combat Vehicle). Z postępowania odpadły więc trzy inne podmioty – w tym koncerny Lockheed Martin i General Dynamics.
Kontrakt zawarty przez dowództwo systemów piechoty morskiej USA (U.S. Marine Corps Systems Command) przewiduje zbudowanie do badań kilkunastu prototypów pojazdów ACV na co korporacja SAIC (Science Applications International Corporation) otrzymała 121,5 miliona dolarów, natomiast koncern BAE System – 103,7 miliona dolarów.
Zgodnie z założonymi wymaganiami taktyczno-technicznymi, opracowanymi przez US Marines, obie firmy mają dostarczyć pojazdy ośmiokołowe, których konstrukcja i opancerzenie zapewni założoną ochronę balistyczną oraz odpowiednie zabezpieczenie przed minami i improwizowanymi ładunkami wybuchowymi. Transportery mają mieć przy tym zdolność do pływania, pozwalającą im na desantowanie się bezpośrednio z okrętów w strefie przybrzeżnej.
Założono również, że mobilność i manewrowość ACV na lądzie będą lepsze niż osiągi jakie zapewnia obecnie wykorzystywany w amerykańskiej piechocie morskiej pojazd AAV (Amphibious Assault Vehicle). Dodatkowo wiadomo też, że na wyposażeniu pojazdu ma być zdalnie sterowana wieżyczka z uzbrojeniem i precyzyjnym systemem kierowania ogniem.
Propozycja BAE Systems
W pierwszej fazie program koncern BAE Systems ma zbudować 16 prototypów, które mają zostać przetestowane przez piechotę morską w trzecim kwartale 2016 r. Prace nad pojazdami będą prowadzone przede wszystkim w zakładach koncernu BAE Systems w Quantico (stan Virginia), w San Jose (Kalifornia) i w York (Pennsylvania).
Już wiadomo, że transporter oznaczony jako ACV 1.1 8x8 będzie bazował na platformie opracowanej przez koncern IVECO Defence Vehicles. Platforma ta jest napędzana sześciocylindrowym silnikiem o mocy 700 KM, o około 300 KM silniejszym niż napęd transportera AAV. Przypomnijmy, że kołowy transporter opancerzony KTO Rosomak ma silnik o mocy około 490 KM.
Projekt pojazdu przekazanego przez IVECO, zgodnie z deklaracjami producenta wykazuje się dużą mobilnością i manewrowością w każdym terenie oraz ma możliwość pływania zgodną z założeniami US Marines. W środku znajdują się chronione i zabezpieczające przed wstrząsami miejsca dla trzech członków załogi i trzynastu osób desantu. Według wstępnych badań już na obecnym etapie pojazd ma mieć lepszą ochronę balistyczną i przeciwminową niż transportery AAV.
Wybór właśnie tego rozwiązania jest dowodem na słuszność decyzji połączenia sił przez IVECO i koncern BAE System, który przecież na własne, ponad 70-letnie doświadczenia w tej dziedzinie.
Propozycja SAIC
Korporacja SAIC zaproponowała piechocie morskiej pojazd TERREX 2, który posiada wewnątrz chronione miejsce dla trzech członków załogi i co najmniej jedenastu żołnierzy desantu. Transporter ma system kierowania Hybrid All-Wheel Steering zapewniający odpowiednią manewrowość poprzez sterowanie wszystkimi kołami.
Pojazd charakteryzuje się również manewrowością, mobilnością i ochroną większymi niż AAV. Dodatkowo może on pływać z prędkością do 7 w i to do stanu morza 3 (przy falach o wysokości 1,8 m).
Walka o kontrakt jest, jak widać, zacięta, ponieważ już zapowiedziano zamówienie 60 pojazdów w ramach tzw. produkcji próbnej i 148 pojazdów przy uruchomieniu produkcji seryjnej. Cała umowa dla potrzeb US Marines ma mieć wartość ponad 1,1 miliarda dolarów.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu