Reklama
  • Wiadomości

Master tankuje w powietrzu

Włoskie siły powietrzne przeprowadziły pierwsze w historii tankowanie w powietrzu samolotu M-346 Master (T-346), należącego do jednostki szkolnej włoskiego lotnictwa.

  • Fot. aeronautica.difesa.it.
    Fot. aeronautica.difesa.it.
  • Fot. aeronautica.difesa.it.
    Fot. aeronautica.difesa.it.

Maszyny T-346 Master, biorące udział w operacji tankowania w powietrzu, należały do 212. Eskadry 61. Skrzydła włoskich sił powietrznych. W ćwiczeniu wzięły udział dwa Mastery, jak również dwa samoloty MB-339 oraz powietrzny tankowiec Boeing KC-767A z 14. Skrzydła stacjonującego na stałe w Pratica di Mare.

W komunikacie podkreśla się, że o ile maszyny MB-339 wykonywały tankowanie w powietrzu po raz pierwszy z samolotu KC-767A, to Mastery używane w jednostce szkolnej wzięły udział w tankowaniu powietrznym po raz pierwszy. Jednocześnie zwraca się uwagę, że ćwiczenie tankowania na samolotach T-346 przynosi szczególne korzyści szkoleniowe, gdyż ten samolot w większym stopniu odzwierciedla charakterystykę nowoczesnych myśliwców wielozadaniowych.

Czytaj więcej: Leonardo Aircraft: „Mastery dla Polski i Włoch w pierwszej kolejności”

Loty treningowe przypominały "klasyczne" misje tankowania w powietrzu. Najpierw wykonano podejście do obszaru uzupełniania paliwa na średnim pułapie, następnie przeprowadzono procedury podejścia, połączenia i zaopatrzenia, po czym samoloty szkolno-treningowe wróciły do wykonywania własnych zadań. Maszyny Master są używane we Włoszech m.in. do szkolenia pilotów myśliwców w zakresie elementów wykonywania misji powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.

Czytaj więcej: Włoskie siły powietrzne podwajają flotę Masterów

Mastery trafią również na wyposażenie polskich Sił Powietrznych, umowę o wartości 1 167 mld zł na dostawę ośmiu samolotów. Wraz z nimi pozyskano pakiet logistyczny, części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i pełną dokumentację techniczną, podpisano w lutym 2014 roku. Pierwsze dostawy Masterów do Polski przewidywane są jeszcze w tym roku, umowa zawiera opcję obejmującą kolejne cztery maszyny. 

Czytaj więcej: Kadłub pierwszego Mastera podpisany. "Z ziemi włoskiej do polskiej"

Cytowany przez PAP gen. Mirosław Różański poinformował również w lutym br., że bojowe użycie Masterów będzie możliwe, jeśli będzie taka potrzeba. Polska pozyskała jednak pierwotnie samoloty w wersji nieuzbrojonej, ich ewentualne dostosowanie do użycia uzbrojenia będzie się wiązać z poniesieniem kosztów. Koncern Leonardo-Finmeccanica oferuje uzbrojony wariant Mastera również jako potencjalnego następcę samolotów myśliwsko-bombowych Su-22 polskich Sił Powietrznych.

 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama