Reklama

Siły zbrojne

Luksemburg z historycznym kontraktem dla wojska

EBRC Jaguar.
EBRC Jaguar.
Autor. KNDS Nexter/X

Luksemburski parlament zatwierdził rekordowy zakup uzbrojenia dla tamtejszej armii w postaci francuskich pojazdów Jaguar, Griffon oraz Serwal wraz z pojazdami wsparcia za łączną sumę 2,6 mld euro.

Na początku maja minister obrony Luksemburga Yuriko Backes przedstawił projekt ustawy zakładający pozyskanie od Francji za ponad 2,6 mld euro kilkudziesięciu pojazdów opancerzonych rodziny Jaguar, Griffon oraz Serwal wraz z wozami wsparcia. Tym samym byłby to historyczny pod kątem wartości oraz jakości sprzętu zakup dla luksemburskiej armii, która jest formacją nieliczną i nieposiadającą wielu typów uzbrojenia. W ramach wspomnianego planu zakładano kupienie łącznie 38 kołowych bojowych wozów rozpoznawczych EBRC Jaguar, 16 kołowych transporterów opancerzonych VBMR Griffonm, 5 lekkich pojazdów opancerzonych VBMR-L Serwal oraz blisko 130 pojazdów logistycznych.

Reklama

Teraz projekt ten został zatwierdzony przez luksemburski parlament, co oznacza realizację największego w historii tego kraju programu modernizacji armii. Dostawy wspomnianych pojazdów mają odbywać się w latach 2028-33, zaś planowana eksploatacja to perspektywa kolejnych 30 lat. Mają one trafić do formowanego belgijsko-luksemburskiego batalionu rozpoznawczego, który ma powstać do roku 2030, zaś osiągnąć gotowość operacyjną po 24 miesiącach.

Ten projekt jest wyraźnym sygnałem, że Luksemburg bardzo poważnie podchodzi do swojego zaangażowania i solidarności z NATO i Unią Europejską. To inwestycja w nasz potencjał obronny. Nasi żołnierze, gotowi bronić naszej wolności, zasługują na szacunek wszystkich.
Minister obrony Luksemburga Yuricko Backes

Zakup ten ma zwiększyć zaangażowanie Luksemburga w działania obronne NATO oraz UE, chociaż pierwotnie planowano wyznaczyć tam jedynie pojazdy rodziny Eagle V. Zakup francuskich wozów zapewni także większą interoperacyjność z Siłami Zbrojnymi Francji oraz Belgii, które również posiadają/będą posiadać tego typu pojazdy. Co ciekawe, kupione Griffony mają pełnić funkcję pojazdów dowodzenia, chociaż część będzie wydzielona jako wozy dla sekcji snajperów, wysuniętych obserwatorów oraz wsparcia technicznego. W przypadku Serwalów mowa o pełnieniu przez nie roli także pojazdów dowodzenia, transporterów opancerzonych oraz wozów szkoleniowych.

Czytaj też

EBRC Jaguar (fr. Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) to francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales oraz Arquus (dawnej Renault Trucks Defense). Dzięki połączeniu mobilności z bardzo silnym uzbrojeniem EBRC Jaguar może z powodzeniem prowadzić rozpoznanie w różnych warunkach, a także wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Mają one zastąpić we francuskiej armii pojazdy AMX-10 RC, ERC 90 Sagaie oraz VAB Mephisto (niszczyciel czołgów uzbrojony w wyrzutnie ppk HOT).

Reklama

Uzbrojenie Jaguara stanowi umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA International CT40 zasilana amunicją teleskopową kal. 40 mm sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Dodatkowo na wieży może być zamontowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569A, czyli pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km. Pojazd ten trafi na uzbrojenie Francji, Belgii oraz Luksemburga.

EBRC Jaguar.
EBRC Jaguar.
Autor. KNDS France

VBMR Griffon (fr. Véhicule Blindé Multi Rôles) to wielozadaniowy kołowy transporter opancerzony, który w podstawowym wariancie służy do przewozu ośmioosobowej drużyny piechoty wyposażonej we francuski system żołnierza przyszłości FÉLIN (fr. Fantassin à équipements et liaisons intégrés). Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet montowany po prawej stronie przedziału załogi. ZSMU może być wyposażony w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.

Francuski kołowy transporter opancerzony VBMR Griffon.
Francuski kołowy transporter opancerzony VBMR Griffon.
Autor. KNDS France

VBMR-L Serwal to lekki wielozadaniowy transporter opancerzony zbudowany w układzie 4x4. Jego masa w zależności od wyposażenia oraz przeznaczenia wynosi od 15 do 17 ton. Armia francuska planuje pozyskać kilka wariantów tego wozu, w tym: patrolowe, rozpoznawcze, łączności oraz walki elektronicznej. W zależności od wersji jego wyposażenie będzie różne, ale wspólne dla wszystkich pojazdów pozyskanych w ramach programu Scorpion będzie np. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) oraz system zarządzania polem walki SICS. Pojazdy w wersji patrolowej będą mogły pomieścić 10 żołnierzy (2+8).

Reklama

Pojazdy te pozyskiwane będą m.in. w ramach trwającego francuskiego programu Scorpion, którego celem jest masowa i generacyjna wymiana podstawowego, starzejącego się parku maszynowego transporterów VAB i VBL będących na wyposażeniu sił zbrojnych. W ramach programu zakupione zostaną różne warianty pojazdów, w tym ciężkie transportery 6x6 Griffon (VBMR), bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar (mające ok. 70% wspólnych komponentów z Griffonem), a także opisywane lekkie transportery Serwal (VBMRL).

VBMR-L Serwal.
VBMR-L Serwal.
Autor. KNDS Group
Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (2)

  1. Robs

    Bardzo dobrze. Wypadało by jeszcze aby Irlandia i Islandia się trochę zaangażowały a nie tylko na gapę korzystały z bezpieczeństwa. O Szwajcarii nie wspomnę bo na wojnach oni tylko interesy robią.

    1. Nico44

      Islandia jak ma się zaangażować jak nie ma sił zbrojnych tylko policję i straż ochrony wybrzeża a Irlandia ma lekkie kłopoty finansowe ... może pomożesz finansowo te kraje a Szwajcaria raczej straciła i to dużo na neutralności po straciła część kupujących dopiero Niemcy zamówili 90 Mowag Piranha 6×6 w wersji pojazdów rozpoznania które zastąpią Feneki, Eagle V 6x6 w wersji opancerzonego pojazdu medycznego w liczbie 80 , i planują zamówić Mowag Eagle V ( w wersji 4x4 i 6x6) w wersji pojazdów dowodzenia i kontrli

    2. Chyżwar

      Szwajcaria nie jest w NATO i bądź spokojny. Mają wszystko co trzeba w ich warunkach geograficznych. Poza tym to naród obyty z bronią a jego państwo jest w stanie przeprowadzić pełną mobilizację w 72 godziny. Irlandia także nie należy do NATO i w odróżnieniu od Szwecji czy Finlandii nie zamierza zerwać z neutralnością.

    3. Robs

      Neutralności to bzdura krajów które mogą chować się pod parasolem bezpieczeństwa innych. Łatwo być neutralnym gdy geografia i geopolityka na to pozwala. A czy Polska mogła by być neutralna mając w historii po jednej stronie wojujących Niemców a po drugiej Rosjan. Poza tym to, że kraj jest neutralny nie oznacza że nie powinien mieć silnej obrony. Patrz Finlandia i Szwecja przed akcesja do NATO

  2. user_1071799

    Baaardzo "poważne" podejście! Batalion sformuują j u ż do ..2030 zatem w "skromne" SZEŚĆ LAT, a potem dają sobie jeszcze DWA LATA na jego gotowość operacyjną. Taaak, to "poważne" podejście. 8LAT na jeden batalion. Mój najwyższy podziw.

Reklama