Siły zbrojne
Luftwaffe i RAF przechwytują nad Bałtykiem
Myśliwce sił powietrznych Niemiec i Wielkiej Brytanii przechwyciły trzy rosyjskie samoloty w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim - podała agencja dpa, cytując środowy komunikat niemieckiej Bundeswehry.
Niemieckie siły powietrzne poinformowały w środę rano na Twitterze, że dwa rosyjskie myśliwce Su-27 i maszyna rozpoznawcza Ił-20 przeleciały "ponownie bez sygnału transpondera", po czym zostały przechwycone przez myśliwce Eurofighter należące do Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Aufklärungsflieger abgefangen. 🇩🇪 und 🇬🇧 #Eurofighter wurden alarmiert, um 3 Militärmaschinen zu identifizieren. Die zwei SU-27 Flanker und eine IL-20 aus 🇷🇺 flogen erneut ohne Transpondersignal im int. Luftraum über der Ostsee. #SecuringTheSkies #VAPB @NATO @GermanyNATO… pic.twitter.com/sOY4CPkrbe
— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) April 26, 2023
25 kwietnia Królewskie Norweskie Siły Powietrzne zidentyfikowały grupę rosyjskich odrzutowców w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Barentsa w Arktyce. W marcu Royal Air Force i Luftwaffe przechwyciły rosyjski samolot w pobliżu estońskiej przestrzeni powietrznej. Dwa brytyjskie Typhoony zostały wysłane wraz z niemieckimi siłami powietrznymi, aby przechwycić samolot tankujący Ił-78 lecący między Petersburgiem a Kaliningradem. Rosyjski samolot nie nawiązał łączności z kontrolą ruchu lotniczego w Estonii. Brytyjsko-niemieckie przechwycenie było pierwszą taką operacją przeprowadzoną wspólnie przez oba kraje.
Czytaj też
Sojusz regularnie wysyła myśliwce i personel do państw bałtyckich graniczących z Rosją. Na początku kwietnia, po ośmiu miesiącach, niemiecka Bundeswehr przekazała dowództwo nad misją nadzoru powietrznego NATO Wielkiej Brytanii. Jednak niemieckie siły powietrzne będą wspierać Brytyjczyków do końca miesiąca - pisze dpa.
Czytaj też
Według statystyk opublikowanych przez NATO w 2022 roku liczba alarmowych startów w celu przechwycenia rosyjskich samolotów wzrosła prawie dwukrotnie. W ubiegłym roku członkowie Paktu Północnoatlantyckiego co najmniej 570 razy podrywali maszyny w tym celu. Jednak NATO stwierdziło, że nie wynika to ze zwiększonej aktywności rosyjskich odrzutowców, ale raczej ze wzmocnionej obecności na wschodnich granicach sojuszu w związku z wojną na Ukrainie.
Czytaj też
Misja Baltic Air Policing pełniona jest od 2004 r., czyli odkąd Litwa, Łotwa i Estonia wstąpiły do Sojuszu Północnoatlantyckiego, gdyż kraje te nie posiadają własnych myśliwców. Maszyny Sojuszu startują z baz lotniczych w litewskich Szawlach oraz estońskim Ämari. W grudniu 2005 r. po raz pierwszy w realizacji tego zadania wzięły udział polskie samoloty MiG-29. Misje w ramach kontyngentu NATO uległy znaczącemu rozszerzeniu w 2014 r., po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Było to związane również ze wzrostem liczby incydentów z udziałem rosyjskich samolotów operujących nad Bałtykiem. Głównym celem jest prowadzenie wspólnych operacji patrolowych i szkoleniowych, w połączeniu z odstraszaniem wrogich samolotów zbliżających się do przestrzeni powietrznych państw bałtyckich i Polski.