Siły zbrojne
Łotwa z pierwszymi Black Hawkami
Łotwa odebrała 11 grudnia pierwsze zamówione śmigłowce UH-60M Black Hawk. Śmigłowce przyleciały w ładowni amerykańskiego samolotu C17 – poinformowało łotewskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Śmigłowce Black Hawk mają zastąpić obecnie używane śmigłowce radzieckie Mi-17.
11 grudnia miał miejsce odbiór pierwszych zamówionych przez Łotwę dwóch śmigłowców UH-60M Black Hawk, które zostały przywiezione w ładowni amerykańskiego C17. Oba śmigłowce zostały dostarczone w stanie częściowo zdemontowanym. W najbliższych dniach technicy będą pracować nad ich złożeniem i zapewnieniem gotowości do lotów próbnych – jak podało Baltic News Network.
Man ir patiess prieks paziņot, ka šodien esam saņēmuši pirmos 2 Black Hawk helikopterus mūsu Bruņoto spēku vajadzībām! Sabiedroto ASV lidmašīna tos nogādājusi Latvijas armijas Lielvārdes aviācijas bāzē. pic.twitter.com/tZL7G5YLzy
— Artis Pabriks (@Pabriks) December 11, 2022
🇱🇻Latvija nav tā valsts, kura paļaujas tikai uz sabiedroto militāro spēju atbalstu. Šodienas notikums tam ir pierādījums. Esam saņēmuši pirmos divus mūsu #BlackHawk helikopterus.#Latvijasarmija #StrongerTogether pic.twitter.com/QN5bLpqqL9
— Ģenerālleitnants Leonīds Kalniņš (@LeonidsKalnins) December 11, 2022
Śmigłowce mają zastąpić używane śmigłowce radzieckie Mi-17. Do umowy na zakup tych śmigłowców doszło we wrześniu 2018 roku, wtedy to zdecydowano się na zakup czterech śmigłowców Black Hawk za cenę 175 mln euro od USA, które zobowiązały się zapewnić dofinansowanie w postaci 15,5 mln dolarów w ramach programu Foreign Military Financing. Od 2020 roku łotewscy technicy i piloci szkolili się w USA na tych maszynach.
Czytaj też
Jest to już kolejny sprzęt lotniczy dostarczony w ostatnim czasie łotewskim siłom zbrojnym , 2 grudnia odebrano bowiem ultralekkie samoloty szkoleniowe "Tarragon". Uroczystość odbyła się w bazie na lotnisku Ādaži, gdzie mieści się siedziba producenta, firmy Pelegrin Ltd.
Czytaj też
Black Hawk UH-60M należą do trzeciej generacji produkowanych przez Sikorsky Aircraft od lat siedemdziesiątych śmigłowców wielozadaniowych, wzbogaconych o nowoczesne modernizacje techniczne przystosowujące je do działania we współczesnych działań bojowych. Zastosowano nową awionikę, zainstalowano glass-cockpit oraz mocniejsze (2039 koni mechanicznych względem 1900 KM z wersji UH-60L) silniki General Electric (T700-GE-701D). W ramach tej modernizacji Sikorsky zdecydował się również na instalację systemu "fly-by-wire", likwidując zarazem mechaniczne sterowanie.
Ma_XX
naszych biedaHawków nie chcieli?
Orthodoks
A jakie one. "nasze"?