Reklama

Łotwa podwoi liczbę nowych BWP

Gąsienicowa platforma ASCOD w odmianie bojowego wozu piechoty z wieżą UT30.
Gąsienicowa platforma ASCOD w odmianie bojowego wozu piechoty z wieżą UT30.
Autor. Ministerstwo obrony Słowacji

Rząd Łotwy zaaprobował zakup dodatkowych 42 bojowych wozów piechoty, co umożliwi przezbrojenie kolejnego batalionu. Do ich produkcji zaangażowany będzie podobnie jak wcześniej lokalny przemysł.

Łotewskie ministerstwo obrony podpisało w styczniu kontrakt o wartości 370 mln euro z firmą General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas na dostawę 42 bojowych wozów piechoty opartych na platformie ASCOD/ASCOD 2. Zostaną one wyposażone w izraelski bezzałogowy system wieżowy UT30 Mk2, produkowany przez koncern Elbit Systems. Za częściową ich produkcję oraz montaż ma odpowiadać lokalny przemysł, zwłaszcza zakład znajdujący się na terenie Valmiery, należący do spółki celowej Defence Partnership Latvia SIA.

Reklama

Większościowym udziałowcem przedsiębiorstwa jest fińska Patria, która posiada 70,03% akcji. Pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA. Teraz ogłoszono, że rząd w Rydze zaaprobował zakup dodatkowych pojazdów w liczbie 42 egzemplarzy, o co wnioskowało ministerstwo obrony w ramach modernizacji technicznej lokalnej Brygady Piechoty Zmechanizowanej. Dodatkowe ASCOD-y pozwolą na przezbrojenie kolejnego batalionu.

Zyska lokalny przemysł

Nowe pojazdy także będą otrzymywać produkowane w lokalnym przemyśle podzespoły, zaś ich montaż ma odbywać się częściowo we wspomnianej placówce. W przypadku wcześniejszej umowy poziom regionalizacji produkcji określono na co najmniej 30%. Wartość nowego kontraktu określa się na 387 mln euro, a pierwsze pojazdy w ramach niego mają być dostarczane w roku 2027 (te z wcześniejszej umowy mają trafiać do zamawiającego w 2026).

Musimy nadal koncentrować się na wzmacnianiu zdolności bojowych – równolegle z obroną powietrzną i artylerią rakietową dalekiego zasięgu, ważne jest również wzmocnienie zdolności Brygady Zmechanizowanej Wojsk Lądowych Narodowych Sił Zbrojnych. Zakup dodatkowych bojowych wozów piechoty nie tylko pomoże nam osiągnąć cele wyznaczone przez NATO, ale także znacznie zwiększy zdolność brygady piechoty zmechanizowanej do realizacji zadań obrony narodowej.
Minister obrony Łotwy Andris Sprūds.
Reklama

Co zastąpią ASCOD-y?

Nowa umowa oznacza przyspieszenie procesu zastępowania pojazdów rodziny CVR-T kupionych z drugiej ręki wiele lat temu od Wielkiej Brytanii. Obecnie Łotwa ma ich używać około 200 egzemplarzy w kilku odmianach (wozy zabezpieczenia technicznego, rozpoznawcze, dowodzenia i kontroli czy ewakuacji medycznej), zatem można spodziewać się w przyszłości kolejnych zakupów wozów rodziny ASCOD. Obecnie jednak zamówiono jedynie bojowe wozy piechoty, które zastąpią prawdopodobnie część transporterów opancerzonych FV103 Spartan lub/oraz czołgów lekkich tudzież bojowych wozów rozpoznania FV107 Scimitar.

Łotewski transporter opancerzony FV103 należący do rodziny pojazdów CVR-T.
Łotewski transporter opancerzony FV103 należący do rodziny pojazdów CVR-T.
Autor. LatvijasArmija/Wikipedia

ASCOD to modułowa platforma gąsienicowa opracowana przez austriacką Steyr-Daimler-Puch AG i hiszpańską Santa Bárbara Sistemas (obie obecnie w strukturze GDELS) jako następca M113. Projekt zakończono na przełomie lat 80. i 90. XX w., czego efektem były BWP Pizarro (Hiszpania) i Ulan (Austria). Pancerz bazowy chroni załogę przed pociskami 7,62 mm z boków i tyłu oraz 14,5 mm od frontu. Po wyposażeniu pojazdu w dodatkowy pancerz kompozytowy ASCOD zapewnia ochronę załodze przed pociskami przeciwpancernymi kalibru 14,5 mm wystrzeliwanymi z odległości 500 metrów po bokach i z tyłu, a także przed amunicją podkalibrową kalibru 30 mm od frontu, przy dystansie 1000 metrów.

Jednostkę napędową stanowi wysokoprężny silnik MTU 8V 199 TE20 o mocy 720 koni mechanicznych, który pozwala rozpędzić ważący około 25 ton pojazd do prędkości 72 km/h. Platforma ASCOD zaprojektowana została jako uniwersalna baza dla szerokiej gamy pojazdów bojowych, w tym bojowych wozów piechoty, nośników uzbrojenia rakietowego, wozów wsparcia ogniowego (lekkich czołgów), a także samobieżnych armatohaubic.

Bojowy wóz piechoty wykorzystujący platformę ASCOD oraz wieżę UT30.
Bojowy wóz piechoty wykorzystujący platformę ASCOD oraz wieżę UT30.
Autor. General Dynamics European Land System
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (2)

  1. Remov

    A jak tam idzie eksport najpolszego Borsuka?

    1. Takijeden

      Polska musi wpierw zaspokoić własne potrzeby, potem można myśleć o sprzedaży za granicę.

  2. ciężkie_czasy

    a podobno współczesne pole walki wymaga ciężkich wozów boju=owych...

Reklama