Łotwa podwoi liczbę nowych BWP

Autor. Ministerstwo obrony Słowacji
Rząd Łotwy zaaprobował zakup dodatkowych 42 bojowych wozów piechoty, co umożliwi przezbrojenie kolejnego batalionu. Do ich produkcji zaangażowany będzie podobnie jak wcześniej lokalny przemysł.
Łotewskie ministerstwo obrony podpisało w styczniu kontrakt o wartości 370 mln euro z firmą General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas na dostawę 42 bojowych wozów piechoty opartych na platformie ASCOD/ASCOD 2. Zostaną one wyposażone w izraelski bezzałogowy system wieżowy UT30 Mk2, produkowany przez koncern Elbit Systems. Za częściową ich produkcję oraz montaż ma odpowiadać lokalny przemysł, zwłaszcza zakład znajdujący się na terenie Valmiery, należący do spółki celowej Defence Partnership Latvia SIA.
Większościowym udziałowcem przedsiębiorstwa jest fińska Patria, która posiada 70,03% akcji. Pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA. Teraz ogłoszono, że rząd w Rydze zaaprobował zakup dodatkowych pojazdów w liczbie 42 egzemplarzy, o co wnioskowało ministerstwo obrony w ramach modernizacji technicznej lokalnej Brygady Piechoty Zmechanizowanej. Dodatkowe ASCOD-y pozwolą na przezbrojenie kolejnego batalionu.
Stiprinām spējas un turpinām virzīties uz 5 % Latvijas aizsardzībai un drošībai, lai sasniegtu NATO izvirzītos mērķus!
— Andris Spruds (@AndrisSpruds) June 17, 2025
Latvija iegādāsies vēl papildu 42 kājnieku kaujas mašīnas ASCOD. Tas ļaus ātrāk pārapbruņot vēl vienu Sauszemes spēku Mehanizētās kājnieku brigādes bataljonu.… pic.twitter.com/u4zxW5DWjH
Zyska lokalny przemysł
Nowe pojazdy także będą otrzymywać produkowane w lokalnym przemyśle podzespoły, zaś ich montaż ma odbywać się częściowo we wspomnianej placówce. W przypadku wcześniejszej umowy poziom regionalizacji produkcji określono na co najmniej 30%. Wartość nowego kontraktu określa się na 387 mln euro, a pierwsze pojazdy w ramach niego mają być dostarczane w roku 2027 (te z wcześniejszej umowy mają trafiać do zamawiającego w 2026).
Musimy nadal koncentrować się na wzmacnianiu zdolności bojowych – równolegle z obroną powietrzną i artylerią rakietową dalekiego zasięgu, ważne jest również wzmocnienie zdolności Brygady Zmechanizowanej Wojsk Lądowych Narodowych Sił Zbrojnych. Zakup dodatkowych bojowych wozów piechoty nie tylko pomoże nam osiągnąć cele wyznaczone przez NATO, ale także znacznie zwiększy zdolność brygady piechoty zmechanizowanej do realizacji zadań obrony narodowej.
Minister obrony Łotwy Andris Sprūds.
Co zastąpią ASCOD-y?
Nowa umowa oznacza przyspieszenie procesu zastępowania pojazdów rodziny CVR-T kupionych z drugiej ręki wiele lat temu od Wielkiej Brytanii. Obecnie Łotwa ma ich używać około 200 egzemplarzy w kilku odmianach (wozy zabezpieczenia technicznego, rozpoznawcze, dowodzenia i kontroli czy ewakuacji medycznej), zatem można spodziewać się w przyszłości kolejnych zakupów wozów rodziny ASCOD. Obecnie jednak zamówiono jedynie bojowe wozy piechoty, które zastąpią prawdopodobnie część transporterów opancerzonych FV103 Spartan lub/oraz czołgów lekkich tudzież bojowych wozów rozpoznania FV107 Scimitar.

Autor. LatvijasArmija/Wikipedia
ASCOD to modułowa platforma gąsienicowa opracowana przez austriacką Steyr-Daimler-Puch AG i hiszpańską Santa Bárbara Sistemas (obie obecnie w strukturze GDELS) jako następca M113. Projekt zakończono na przełomie lat 80. i 90. XX w., czego efektem były BWP Pizarro (Hiszpania) i Ulan (Austria). Pancerz bazowy chroni załogę przed pociskami 7,62 mm z boków i tyłu oraz 14,5 mm od frontu. Po wyposażeniu pojazdu w dodatkowy pancerz kompozytowy ASCOD zapewnia ochronę załodze przed pociskami przeciwpancernymi kalibru 14,5 mm wystrzeliwanymi z odległości 500 metrów po bokach i z tyłu, a także przed amunicją podkalibrową kalibru 30 mm od frontu, przy dystansie 1000 metrów.
Jednostkę napędową stanowi wysokoprężny silnik MTU 8V 199 TE20 o mocy 720 koni mechanicznych, który pozwala rozpędzić ważący około 25 ton pojazd do prędkości 72 km/h. Platforma ASCOD zaprojektowana została jako uniwersalna baza dla szerokiej gamy pojazdów bojowych, w tym bojowych wozów piechoty, nośników uzbrojenia rakietowego, wozów wsparcia ogniowego (lekkich czołgów), a także samobieżnych armatohaubic.

Autor. General Dynamics European Land System
Seb66
Opancerzenie to ma słabiutkie, oj słabiutkie. No i izraelskiej wieży bym nie brał. Dla zasady. Ale chwalą im za to, że nie biorą tych "najważniejszych" , czyli nieuzbrojonych rozpoznawczych, sanitarnych, zabezpieczenia technicznego czy saperskich jakie kocha nasz MON, ale biorą stricte BOJOWE nie "rozmieniajac" i nie trwoniąc mocy produkcyjnych na wozy pomocnicze, całkowicie niegroźne dla Rosji!! Brawo !
DanielZakupowy
Seb66 nie "rozmieniajac" Ciężko się rozmienić przy 42 sztukach xD
Takijeden
@Seb66 No jasne, po co nam wozy medyczne, po co nam wozy saperskie, co nas obchodzi życie polskich żołnierzy? Co nas obchodzi uszkodzony sprzęt na polu walki, bogaci jesteśmy, kupimy nowy! Te wszystkie rzeczy które wymieniasz są równie ważne, co wozy bojowe i mają tworzyć w wojsku system, to zupełnie oczywiście od każdego, kto nie jest w temacie kompletnym laikiem.
Pucin:)
@Takijeden - masz zupełną rację - tylko do tego (oprócz pojazdów typu WZT) nie trzeba angażować drogich podwozi BWP a wystarczy takie jak LPG-Hydro (Polska-HSW) lub MTL-B 2.0 (Finlandia). Tylko jest jedno małe ale Polska (wyjątek do pojazdy towarzyszące do ahs Kraba/K9 - bo bez tego to do d.... są wymienione gąsienicowe ahs-y) jak i inne kraje (wyjątek chyba stanowi USA i ZSRR/Rosja) w ogóle tego nie realizują i tu tkwi cały problem. :) Tak podstawą zmech./zmotu w WP powinien być gąskowaty LPG-Hydro-jako: transporter opancerzony, WEM (jest), wóz łączności/WRE, wóz opl, wóz ppk, stawiacz min Baobab, wozy chemików itd./itp. :)
Buczacza
Każda tego typu inwestycja. Powoduje dodatkowy wysiłek fizyczny i psychiczny na kremlu. Co samo w sobie jest wartością dodaną. A wręcz pożądaną...
Remov
A jak tam idzie eksport najpolszego Borsuka?
Takijeden
Polska musi wpierw zaspokoić własne potrzeby, potem można myśleć o sprzedaży za granicę.
Remov
@ Takijeden - Borsuk ich nie zaspokoi, bo jego produkcja wynosi 8 sztuk rocznie
Buczacza
Dużo lepiej niż su-57. A i t-14...
ciężkie_czasy
a podobno współczesne pole walki wymaga ciężkich wozów boju=owych...
Pucin:)
@ciężkie_czasy - pojęcie "ciężki bojowy wóz piechoty" jest pojęciem rozciągliwym/względnym - zaczynając więc od bwp-a podanego w artykule >> ASCOD/ASCOD 2 (max 28 ton) >> poprzez CV-90 (max 40 ton) a skończywszy na mastodącie Namer (max 60 t0n). Owszem waga mówi dużo lecz najistotniejsze jest tu : mobilność, odporność pancerza i ogólnie rzecz biorąc przeżywalność na polu walki. :)
Seb66
Współczesne pole WALKI, wymaga wozów przdde wszystkim BOJOWYCH czyli UZBROJONYCH. Oraz wymaga taķze uzbrojonych dronów. mnóstwa dronów bo taka Ukraina zużywa TYSIACE małych BOJOWYCH, UZBROJONYCH DZIENNIE!