Reklama

Łotwa wyprodukuje ciężkie BWP

Bojowy wóz piechoty wykorzystujący platformę ASCOD oraz wieżę UT30.
Bojowy wóz piechoty wykorzystujący platformę ASCOD oraz wieżę UT30.
Autor. General Dynamics European Land System

Firmy Patria i General Dynamics European Land Systems, ogłosiły rozpoczęcie strategicznej współpracy na rzecz sił zbrojnych Łotwy.

Jak ogłoszono, GDELS i Patria, zawarły porozumienie, na mocy którego, Patria w swoich zakładach w miejscowości Valmeria na Łotwie, rozpocznie montaż bojowych wozów piechoty ASCOD2. Co istotne, pierwsze egzemplarze mają opuścić mury zakładów w czerwcu 2026 a więc już latem przyszłego roku, co oznacza szybkie tempo realizacji zamówienia. Gotowość operacyjną osiągną jesienią 2026.

Reklama

Bojowe wozy piechoty ASCOD2 dla Łotwy, będą charakteryzować się opancerzeniem na poziomie 4 wedle normy STANAG 4569 ze wszystkich stron, aczkolwiek można domniemywać że realny poziom ochrony z przodu kadłuba jest wyższy i osiąga poziom 5 lub 6. Wozy będą posiadały trzy osobową załogę i przewozić będą drużynę piechoty liczącą sześciu żołnierzy.

Czytaj też

Wozy wyposażone będą w system wieżowy, uzbrojony w armatę automatyczną Mk44S kalibru 30 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy kalibru 7,62 mm oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Łotwa zamówiła obecnie 42 bojowe wozy piechoty ASCOD2, za kwotę 373 milionów Euro.

YouTube cover video
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (4)

  1. eee

    A drony takie tanie, ja bym na miejscu WP i Polski zainwestował w asop czy nawet zasłon albo polskie patenty z Anders,a przecież na wszystko leci licencja a koła zmniejsza liczbę pojazdów, kosztów, lawet, obsługi, ceny

    1. Essex

      Jakie polskie patenty?????

  2. Davien3

    Przecież to nie żadne cieżkie BWP ale zwykłe odpowiedniki naszych Borsuków tyle ze niepływające. Mają minimalnie lepszy pancerz z boku i tyłu a taki sam z przodu.

    1. Wuc Naczelny

      ok 8 ton różnicy w zależności od wyposażenia. .być może przeznaczono je na klimatyzację dla załogi, nie wiem.

    2. Davien3

      @Wuc DMC dla Borsuka to 35 ton dla ASCOD-2 to 38 ton więc różnica to trzy tony a nie 8 I na pewno różnica nie poszła na pancerz. Aha używane w Hiszpani i Austrii ASCOD-y waża odpowiednio 26 i 28 ton czyli tyle co waży Borsuk-28 ton.

    3. Essex

      Tam wstawili kanape i porzadny barek

  3. Hmmm.

    A jak tam produkcja w Polsce K-2PL?

    1. Nordx

      Trochę niżej jest cały artykuł na ten temat.

    2. Remov

      Wolski twierdzi że nie będzie umowy

  4. Remov

    A jak w Polsce idzie produkcja 700 zamówionych CBWP?

    1. Grom2137

      A gdzie niby podpisano zamówienie na produkcję?

    2. Takijeden

      Nie było takiej umowy.

    3. szczebelek

      Pewnie skończy się na podobnych zasadach co klepanie rosomaka, a sukcesem będzie instalacja ZSSW-30 na pozyskanym podwoziu.

Reklama