Nieoczekiwanie kolumbijskie ministerstwo obrony w ostatnim momencie zmieniło decyzję dotyczącą pozyskania kołowych armatohaubic dla swojego wojska, rezygnując z francuskich Caesarów, na rzecz izraelskiego systemu ATMOS 2000 kupionego w liczbie 18 sztuk.
Wartość podpisanego kontraktu również wyniosła 101 mln USD, jednak określono już liczbę nabywanych systemów artyleryjskich co nie miało miejsca w przypadku francuskich Caesarów. Wszystkie zamówione armatohaubice mają zostać dostarczone do użytkownika w ciągu 8 lat od podpisania umowy. Powodem rezygnacji w ostatniej chwili z rozwiązania francuskiego miał być nagły wzrost kosztów zamówienia o 12%, podczas gdy oferta turecka i izraelska pozostały niezmienione. Dodatkowo, wcześniejsze niepotwierdzone informacje mówiły o zakupie 12 Caesarów za kwotę prawie identyczną jaka teraz pozwala na nabycie o 6 więcej ATMOSów 2000. Turcy w postępowaniu kolumbijskim oferowali Yavuz SPHS 6x6 kal. 155 mm.
Czytaj też
ATMOS 2000 to 155 mm kołowa samobieżna haubica montowana na ciężarówce, zaprojektowana przez izraelską firmę SOLTAM Systems jako prywatne przedsięwzięcie. Pierwsze informacje o tym systemie pojawiły się w 2001 roku. Jest to ulepszona wersja standardowego ATMOS-a. ATMOS 2000 został z myślą głównie o rynkach eksportowy, chociaż został już zademonstrowany Siłom Obronnym Izraela. Jest on obecnie produkowany i sprzedawany przez izraelską firmę Elbit Systems.
Czytaj też
Rozwój ATMOS 2000 oparto na armacie 155 mm o długości 52 kalibrów zamontowanej na podwoziu ciężarówki Tatra 6x6, zbudowanej na licencji w Indiach. System artyleryjski został również opracowany z innymi rozwiązaniami uzbrojenia, w tym rosyjskim działem M-46 130 mm, armatą D-30 122 mm, a także lufami 155 mm 39, 45 i 52 kalibrów. Elbit Systems opracował również różne warianty wykorzystujące inne podwozia ciężarówek w konfiguracjach 6x6 i 8x8. ATMOS jest obecnie używany w kilku krajach, w tym w Azerbejdżanie, Botswanie, Kamerunie, Filipinach, Tajlandii, Ugandzie i Zambii. Istnieje również wersja rumuńska, zwana ATROM, która wykorzystuje to samo działo Soltam 155 mm na opracowanym lokalnie podwoziu ciężarówki ROMAN 26.360 DFAEG 6x6. Ten projekt został wstrzymany po zbudowaniu trzech prototypów.
Ma_XX
żywotność lufy ich przeraziła?
szczebelek
Coś poszło pod stołem?
Niezorientowany
To znaczy, jak dwa dni temu podpisywali umowę, to nie wpisali do niej ceny?
Extern.
Na niektórych licencyjnych komponentach ATMOSa również oparty jest nasz Kryl, (łoże, zamek, powrotnik, ...), który w tej brzydkiej wersji już praktycznie wiadomo że nie będzie wdrożony.
Filemon66
Podsumowując za6$ mln mogli wybrać 155mm Archer