- Wiadomości
Kolejny MiG-31 utracony przez Rosję
Ciężki rosyjski myśliwiec dalekiego zasięgu MiG-31 rozbił się krótko po starcie z bazy lotniczej w rejonie Władywostoku. Według wstępnych danych przyczyną była awaria silnika.

Autor. mil.ru
Wypadek miał miejsce 2 grudnia w godzinach rannych. Maszyna rozbiła się w rejonie miejscowości Aleksiejewka w Kraju Nadmorskim. Jak podaje agencja TASS – „Załoga katapultowała się. Według wstępnych danych samolot rozbił się w odludnym miejscu, nie powodując szkód ani ofiar na ziemi." Pilotów maszyny ewakuował śmigłowiec Mi-8. Ich stan zdrowia nie został podany do publicznej informacji.
Zobacz też
Jak podaje służba prasowa Wschodniego Okręgu Wojskowego, samolot MiG-31 rozbił się podczas startu do misji szkolno-treningowej. Maszyna nie przenosiła uzbrojenia. Jest to kolejna w bieżącym roku katastrofa samolotu tego typu. Łącznie Rosjanie utracili już cztery z tych kosztownych i rzadkich samolotów.
Pierwsze zdarzenie miało miejsce w styczniu w rejonie Nowogrodu, gdy maszyna MiG-31 zsunęła się z pasa startowego w trakcie nabierania prędkości. Samolot przełamał się na dwie części. W kwietniu MiG-31 rozbił się w rejonie Petersburga (obwód leningradzki), natomiast w październiku utracono maszynę startującą z lotniska Belblek na Krymie. We wszystkich przypadkach, łącznie z najnowszym z 2 grudnia przyczyną była awaria maszyny podczas startu. Najczęściej problemem jest nagłe zakłócenie działania jednego lub obu silników.
Zobacz też
Samoloty MiG-31 to bardzo specyficzny rodzaj ciężkich, a w zasadzie bardzo ciężkich myśliwców, opracowanych przede wszystkim do patrolowania rozległych obszarów północnej i wschodniej Rosji. Są to jedyne seryjnie produkowane samoloty, które mogą poruszać się z naddźwiękową prędkością przelotową bez użycia dopalaczy, a ich zasięg to ponad 1450 km.
Ich podstawowym zadaniem miało być wykrywanie i zwalczanie bombowców strategicznych, stąd uzbrojenie w pociski rakietowe dalekiego zasięgu. Obecnie część dostosowano również do przenoszenia hipersonicznych pocisków balistycznych.
MiG-31 powstał jako rozwinięcie słynnego myśliwca MiG-25 i do służby wprowadzony został w 1981 roku. Najnowszym wcieleniem jest MiG-31BM, który po modernizacji jest wyposażony w radar Zasłon-M (w układzie PESA) umożliwiający śledzenie jednocześnie 24 celów powietrznych i atak na 6 z nich. Zasięg wykrywania wynosi ponad 320 km.
Zobacz też
Nowy system kierowania ogniem wraz z radarem oraz układem kodowanej łączności szerokopasmowej umożliwiają też pełnienie roli samolotu dowodzenia i wczesnego wykrywania (AWACS) przez maszyny MiG-31BM. Pozawala on na śledzenie jednocześnie wielu celów - zarówno powietrznych, jak i naziemnych oraz wskazywanie ich dla innych samolotów bojowych. Cele mogą być niszczone na dystansie do 280 km z użyciem pocisków rakietowych dalekiego zasięgu R-37 (RWW-BD). Część maszyn MiG-31BM dostosowano również do przenoszenia hipersonicznych pocisków balistycznych Ch-47M2 Kindżał o zasięgu do 1000 km. Noszą one oznaczenie MiG-31K i wchodzą w skład jednej pułku.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]