- Wiadomości
Szwecja kupuje kolejne transportery opancerzone
Szwecja zamówiła dodatkowe 94 egzemplarze fińskich kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6, zwiększając zamówienie seryjnych wozów do 415 sztuk.
Autor. Försvarsmakten
Szwecja dotychczas zamówiła w fińskim przedsiębiorstwie Patria 321 kołowych transportów opancerzonych Pansarterrängbil 300 (lokalne określenie Patrii 6x6). Wcześniej pozyskano 20 pojazdów przedseryjnych, których dostawy rozpoczęły się pod koniec października 2023 roku. Teraz Szwedzka Agencja Materiałów Obronnych (FMV) poinformowała o podpisaniu kontraktu na kolejne 94 egzemplarze.
Sweden procures 94 additional Patria 6x6 vehicles through the Finnish-led CAVS cooperation. 🇸🇪🇱🇻🇩🇰🇩🇪🇳🇴🇬🇧 ensure rapid, efficient delivery. 🔗:https://t.co/1KRsWymWIu pic.twitter.com/hUZ2UieAii
— Patria Group (@group_patria) December 1, 2025
Wartość umowy określono na 1,5 miliarda SEK, czyli około 140 milionów euro. Pozyskiwane pojazdy będą podobnie jak wcześniej dostarczane w wersji klasycznego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i kontroli oraz ewakuacji medycznej. Dostawy będą realizowane równolegle z dotychczasowymi zamówieniami w latach 2025-30. W ich produkcję zaangażowany będzie szwedzki przemysł zbrojeniowy. Tym samym za kilka lat Szwecja będzie posiadać na stanie swojej armii 415 pojazdów Patria 6x6.
Nowa umowa oznacza, że dotychczas w ramach programu CAVS pozyskano przynajmniej 983 pojazdy, z czego:
Decyzja Szwecji o zakupie dodatkowej partii pojazdów Patria 6x6 stanowi solidny dowód zaufania i wspólnej siły programu Wspólnego Systemu Pojazdów Opancerzonych (CAVS), który dodatkowo wzmacnia interoperacyjność i bezpieczeństwo dostaw między państwami sojuszniczymi.
Mats Warstedt, wiceprezes ds. rynków nordyckich w Patria
Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8 (będącej bazą dla polskiego Rosomaka), co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.
Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec i Ukrainy.
Autor. Aizsardzības ministrija/Flickr

WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay