- Wiadomości
Rosyjski MiG-31 poważnie uszkodzony w trakcie startu
Rosyjski samolot MiG-31 rozbił się w rejonie Nowogrodu, do incydentu miało dojść 29 stycznia. Dostępne materiały fotograficzne mogą wskazywać na poważne uszkodzenie maszyny, a nawet brak możliwości jej naprawy i przywrócenia do służby.
Maszyna MiG-31 miała zsunąć się z pasa startowego, w trakcie nabierania prędkości, w wyniku czego rozpadła się na dwie części, wcześniej uszkadzając podwozie samolotu. Do wypadku doszło w Sołcy w rejonie Nowogrodu. Po wypadku z rozbitej maszyny jako pierwszy miał wyjść nawigator, który następnie miał pomóc opuścić samolot pilotowi. Pojawiające się zdjęcia wskazują, że MiG-31 mógł doznać takich uszkodzeń, że być może nie będzie możliwe jego przywrócenie do służby w siłach powietrznych. Wcześniej, rosyjskie władze wojskowego sugerowały, iż samolot doznał jedynie niegroźnych uszkodzeń. Jednakże, materiały fotograficzne, które pojawiły się w Internecie i szybko zostały przekazane dalej sugerują coś zupełnie innego.
Trzeba zauważyć, że pierwsze dostępne zdjęcia miały zamazane numery, tym samym uniemożliwione miało być ustalenie konkretnego samolotu pod względem rozbitego typu i jego przynależności do jednostki. Później rosyjskie media zaczęły informować, że mowa miała być o maszynie MiG-31K, a więc samolotu bojowego przeznaczonego do przenoszenia pocisków hipersonicznych Ch-47 „Kinżał". Sugeruje się nawet, według informacji Scramble Magazine, że rozbity MiG-31K należał do 929. Państwowego Centrum Testów Lotniczych. VP Czkałow (929 GLITS) w Achtubińsku. Przyczyna wypadku ma być obecnie ustalane przez rosyjskich śledczych z wojskowej komisji ds. badania wypadków lotniczych.
Pierwsze samoloty MiG-31 do służby wprowadzono w 1981 roku. Ich najnowszym wcieleniem jest MiG-31BM, który po modernizacji jest wyposażony w radar Zasłon-M (w układzie PESA) umożliwiający śledzenie jednocześnie 24 celów powietrznych i atak na 6 z nich. Zasięg wykrywania wynosi ponad 320 km. Nowy system kierowania ogniem wraz z radarem oraz układem kodowanej łączności szerokopasmowej umożliwiają też pełnienie roli samolotu dowodzenia i wczesnego wykrywania (AWACS) przez maszyny MiG-31BM. Pozawala on na śledzenie jednocześnie wielu celów - zarówno powietrznych, jak i naziemnych oraz wskazywanie ich dla innych samolotów bojowych. Cele mogą być niszczone na dystansie do 280 km z użyciem pocisków rakietowych dalekiego zasięgu R-37 (RWW-BD). Część maszyn dostosowano również do przenoszenia hipersonicznych pocisków balistycznych Ch-47M2 Kindżał o zasięgu do 1000 km.
WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay