- Wiadomości
Kolejne Cougary w Polsce
Na swoim profilu w serwisie społecznościowym Twitter, 1. Pomorska Brygada Logistyczna poinformowała o odbiorze kolejnych samochodów opancerzonych Cougar.

Autor. 18 Dywizja Zmechanizowana
Poinformowano, że do Polski dostarczono kolejną partię wozów Cougar H 4x4 typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) wynoszącą 60 sztuk. Pojazdy przejdą teraz proces dostosowania do wymogów Wojsk Lądowych poprzez przemalowanie oraz instalację wymaganych elementów dostosowujących do ruchu ulicznego w czasie pokoju, jak również modyfikacje obrotnicy na dachu kadłuba, pod instalację polskich karabinów maszynowych UKM-2000 oraz WKM-B.
Święta, święta... i po świętach 😉 W 1 Pomorskiej Brygadzie Logistycznej nie brakuje nam zadań więc bierzemy się do działania. Odebraliśmy kolejną partię ponad 60 sztuk pojazdów #MRAP #Cougar i zabieramy się za Ich dostosowanie do polskich warunków.#logistyka @IWsp_SZ pic.twitter.com/kmGOZ57zB3
— 1 Pomorska Brygada Logistyczna (@1BLogBydgoszcz) December 27, 2022
Ogółem Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło 300 pojazdów Cougar H 4x4, o bardzo małym przebiegu, które były składowane przez Siły Zbrojne USA, najprawdopodobniej krótko po ich wyprodukowaniu. Koszt zakupu, rozkonserwowania oraz przeszkolenia polskiego personelu, wyniósł około 27,5 mln USD.
Zobacz też
Cougar H 4x4 to wóz klasy MRAP o masie własnej 14.5 tony oraz dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 17.2 tony. Pojazd napędzany silnikiem wysokoprężnym Caterpillar C-7 o mocy wynoszącej 330 KM, który zapewnia prędkość na drogach utwardzonych do 88-105 km/h, zasięg operacyjny wynosi do 966 km. Wóz przewozi dwóch żołnierzy załogi oraz czterech żołnierzy desantu. Kadłub zapewnia ochronę przed wybuchami min i improwizowanych ładunków wybuchowych będących odpowiednikami odpowiednio 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Osłona balistyczna kadłuba zapewnia najprawdopodobniej ochronę przed amunicją przeciwpancerną do kalibru 12.7 mm.
Warto także wspomnieć o takich kwestiach, jak czas szkolenia czy elementy, które najczęściej wymagają wymiany. Na pytania redakcji Defence24.pl odpowiedział ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.
Kurs dla kierowców prowadzony jest w przeciągu 3 dni, wynosi około 21 godzin lekcyjnych i obejmuje:
- zapoznanie z przeznaczeniem, charakterystyką i budową pojazdów;
- zapoznanie z zasadami użytkowania urządzeń specjalnych pojazdu oraz z zakresem czynności obsługiwania bieżącego;
- naukę wykonywania podstawowych manewrów po drogach utwardzonych i nieutwardzonych.
W ramach kursu szkoleniowego, uczestnicy nabyli uprawnienia do prowadzenia jazd adaptacyjnych oraz szkolenia kolejnych kierowców.
Jeżeli chodzi o elementy pojazdów najczęściej wymagające wymiany w trakcie prac dostosowawczych, to są to:
- filtry paliwa;
- oświetlenie;
- pojemniki ze środkiem gaśniczym;
- rozruszniki;
- akumulatory rozruchowe;
- akumulatory żelowe wieży;
- układy ISS (rozruchu);
- szyby.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS