- Analiza
- Wiadomości
- Polecane
Kawałek World Trade Center, czyli USS New York w Gdyni [FOTO]
Uczestniczący w 53. edycji ćwiczeń Baltops amerykański okręt desantowy-dok USS New York (LPD 21) na kilkanaście godzin wszedł do portu w Gdyni. Jest to wyjątkowa wizyta, ponieważ do konstrukcji tego okrętu użyto symbolicznie stali pochodzącej ze zniszczonych wież World Trade Center.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Okręt zawinął do Gdyni 18 czerwca po południu, a wyszedł w morze już 19 czerwca rano. Celem wejścia było uzupełnienie zapasów, a przede wszystkim paliwa. Niezwłocznie po wejściu do jego burty przybił mały cywilny zbiornikowiec Angon, z którego przetoczono paliwo na USS New York.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Amerykańskie okręty stosunkowo często odwiedzają polskie porty, a szczególnie Gdynię. Ma to związek z bardzo intensywną obecnością U.S. Navy na Bałtyku w ostatnich latach. Przeważnie celem wejścia jest właśnie załadunek zapasów lub zdanie nieczystości i śmieci. Czasami następuje również rotacja załogi lub wyładunek sprzętu oraz żołnierzy U.S. Marine Corps (USMC). Wizyty te zazwyczaj nie są długie. Trwają od kilku godzin do 2-3 dni. Najczęściej w Gdyni cumują przy Nabrzeżu Francuskim. Wtedy część tego nabrzeża specjalnie blokowana jest ustawianymi kontenerami. Praktyka ta jest stosowana w Polsce, ale bardzo rzadko w innych europejskich portach. Trudno zrozumieć dlaczego Amerykanie nadal uważają Polskę jako potencjalnie niebezpieczny kraj. O ile utrzymywanie w gotowości bojowej strzelców pokładowych karabinów maszynowych stosowane jest w czasie wejść okrętów również innych państw, to kontenery ustawiane są tylko dla amerykańskich okrętów. Praktykowane jest to również w czasie wejść do portu w Gdańsku.
USS New York (LPD 21) jest w Polsce po raz pierwszy. Wcześniej w czerwcu 2015 roku w Gdyni cumował prototypowy USS San Antonio (LPD 17), a na przełomie maja i czerwca 2017 roku w Świnoujściu bliźniaczy USS Arlington (LPD 24). Te dwie wizyty też były związane z poprzednimi edycjami ćwiczeń Baltops. Jest to zrozumiałe ponieważ okręty typu San Antonio są obecnie jednym z filarów amerykańskich okrętowych sił desantowych. Obecnie U.S. Navy dysponuje dużymi okrętami:
- 2 uniwersalnymi śmigłowcowcami desantowymi typu America (LHA), kolejne 2 są w budowie;
- 7 uniwersalnymi śmigłowcowcami desantowymi typu Wasp (LHD);
- 12 okrętami desantowymi-dokami typu San Antonio (LPD), kolejne 4 są zamówione i w budowie;
- 10 okrętami desantowymi-dokami typu Whidbey Island (LSD).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Amerykański okręt desantowy-dok USS New York (LPD 21)
USS New York jest piątym okrętem tego typu. Został zbudowany w stoczni Northrop Grumman Shipbuilding. Stępkę pod niego położono 30 sierpnia 2004 roku, wodowano 20 grudnia 2007 roku, a wcielono do służby 7 listopada 2009 roku.
Okręt ma przy długości 208,5 m, szerokości 31,9 m oraz zanurzeniu 7 m wyporność około 25.300 ton. Prędkość maksymalną 22 węzłów zapewnia mu siłownia składająca się z 4 silników wysokoprężnych Colt-Pielstick 16PC2.5 STC o łącznej mocy 31.020 kW. Napędzają one 2 śruby napędowe. Załoga okrętu składa się z około 374 marynarzy w tym 29 oficerów. Na okręcie są 22 zapasowe miejsca do spania. Wymiary okrętu pozwalają mu na przejście Kanałem Panamskim pomiędzy Atlantykiem, na którym stacjonuje na stale, a Pacyfikiem, gdzie może kiedyś być potrzebny.
Oczywiście najważniejsze dla okrętu desantowego są jego parametry ładunkowe. Może on przyjąć na pokład grupę 699 żołnierzy piechoty morskiej oraz dodatkowo 101 osobową grupę medyczno-chirurgiczną USMC. Na okręcie jest szpital z 24 łóżkami i salami zabiegowymi. W rufowej części okrętu znajduje się dok desantowy, który może pomieścić 2 poduszkowce desantowe typu LCAC lub jeden mały okręt desantowy typu LCU lub 14 amfibii desantowych. Łącznie przestrzeń ładunkowa w kadłubie zajmuje około 960 metrów sześciennych. Nad dokiem znajduje się pokład lotniczy o powierzchni około 2230 metrów kwadratowych. Okręt przygotowany jest do przyjmowania ciężkich śmigłowców CH-53E Sea Stallion lub CH-53K King Stallion, zmiennopłatów MV-22B Osprey oraz lekkich śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper i UH-1Y Venom. Przed pokładem lotniczym, w nadbudówce znajduje się przestronny hangar dla maszyn latających. W hangarze może znajdować się na stałe jeden CH-53 lub MV-22B, natomiast na pokładzie jest miejsce na lądowanie dwóch CH-53 lub MV-22B. Liczba zabieranych maszyn może być różna i zależy od przewidywanych zadań. Standardowo są to dwa CH-53/MV-22B lub cztery AH-1Z/UH-1Y. W czasie wejścia do Gdyni na pokładzie lotniczym znajdowały się trzy śmigłowce CH-53E o numerach 22, 23 i 24, a w hangarze jeden z numerem 21. Wszystkie miały złożone wirniki nośne co jest standardem w czasie rejsu, poza operacjami startu i lądowania.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Uzbrojenie samego okrętu jest czysto defensywne. Składa się z 2 wyrzutni Raytheon Mk 49 dla rakiet przeciwlotniczych RIM-116A/B RAM Block 0/I oraz 2 pojedynczych armat kalibru 30 mm General Dynamics Mk 46 Mod 2 z automatem Mk 44 Bushmaster II. Pułapki cieplne mogą być wystrzeliwane z 4 wyrzutni typu Mk 137 Mod 7, a zakłócenia torped generowane przez holowany imitator celów pozornych SLQ-25A Nixie. Do walki radioelektronicznej służy system z czterema urządzeniami SLQ-32A(V)2. Do wykrywania celów powietrznych na okręcie znajduje się radar ITT SPS-48E, radar wykrywania celów nawodnych Raytheon SPS-73(V)13, radary nawigacyjne oraz radar kierowania ogniem Lockheed SPQ-9B. Całość spina okrętowy system dowodzenia z systemem wymiany danych opartych o Link 16.
Okręt USS New York jest bardzo symboliczny dla Amerykanów. W celu uczczenia pamięci ofiar ataku na World Trade Center, ze szczątków jego wież wydobyto stal, która posłużyła symbolicznie 9 września 2003 roku, do budowy części sekcji dziobowej kadłuba tego okrętu. Dodatkowo samo podniesienie bandery odbyło się z wielką pompą przy pirsie w Manhattanie w Nowym Jorku. Na zawsze ten okręt będzie związany z tragicznymi wydarzeniami, które miały tam miejsce 11 września 2001 roku.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl



WIDEO: Cezary Tomczyk o Orce, Moskicie i Tarczy Wschód: "Wydamy więcej niż planowaliśmy"