Reklama

Siły zbrojne

Marines pokazują lotnictwo na Bałtyku. Reportaż z pokładu USS Kearsarge [FOTO]

USS Kearsarge, marines
Samolot pionowego startu AV-8B Harrier II
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

W dniach od 13 do 19 września w Gdyni przebywał uniwersalny okręt desantowy USS Kearsarge (LHD 3). Niestety nie był on udostępniony do zwiedzania ze względu na bezpieczeństwo okrętu jak i ewentualnych gości. Dzięki uprzejmości Ambasady USA w Warszawie oraz dowódcy i załogi okrętu Defence24.pl miał okazję podpatrzyć trochę szczegółów dotyczących grupy lotniczej stacjonującej na tym okręcie.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

USS Kearsarge cumował przy Nabrzeżu Francuskim i wzbudził wielkie zainteresowanie mieszkańców Trójmiasta oraz turystów. Co prawda mogli oni podziwiać go tylko z zewnątrz, ale praktycznie całe jego lotnictwo ustawione było na pokładzie. W hangarze lotniczym stał tylko jeden śmigłowiec, który przechodził prace obsługowe.

Okręty typu Wasp, do którego należy USS Kearsarge, dysponują ciągłym pokładem lotniczym o wymiarach 249,6 na 36 m z dziewięcioma stanowiskami dla pionowego startu. Pionową komunikację z hangarem podpokładowym zapewniają dwa podnośniki. Grupy lotnicze zabierane na okręt składają się z samolotów pionowego startu AV-8B Harrier II, przemiennopłatów MV-22 Osprey oraz śmigłowców różnych typów jak AH-1W Super Cobra, AH-1Z Viper, CH-53E Super Stallion, CH-53D Sea Stallion, UH-1N Twin Huey, UH-1Y Venom czy MH-60R/S Seahawk. Niektóre okręty typu Wasp przystosowywane są już do przyjmowania samolotów pionowego startu F-35B, a proces ten mają przejść wszystkie.

Reklama

Czytaj też

USS Kearsarge (LHD 3) jest okrętem flagowym Grupy Amfibijnej (Kearsarge Amphibious Ready Group - ARG). W jest skład wchodzą również okręty desantowe-doki USS Gunston Hall (LSD 44), który przebywał w Gdańsku oraz USS Arlington (LPD 24). Tworzą one 6. Dywizjon Desantowy (Amphibious Squadron SIX). Pozostałe jednostki przydzielone do tej grupy amfibijnej to: 22. Morska Jednostka Ekspedycyjna (22nd Marine Expeditionary Unit), 2. Okrętowy Zespół Chirurgiczny (Fleet Surgical Team 2), 4. Okrętowy Zespół Chirurgiczny (Fleet Surgical Team 4), 22. Taktyczny Dywizjon Kontroli Obszaru Powietrznego (Tactical Air Control Squadron 22), 28. Morski Dywizjon Śmigłowców Bojowych (Helicopter Sea Combat Squadron 28), 2. Grupa Wsparcia na Plaży (Naval Beach Group 2), 2. Jednostka Kutrów Desantowych (Assault Craft Unit 2), 4. Jednostka Kutrów Desantowych (Assault Craft Unit 4) oraz 2. Jednostka Zarządzania Plażą (Beach Master Unit 2).

Czytaj też

Zaokrętowana 22. Morska Jednostka Ekspedycyjna (22nd Marine Expeditionary Unit) składa się z elementu lądowego, lotniczego i wsparcia. Elementem lotniczym jest 263. Morski Dywizjon Średnich Pionowzlotów (Marine Medium Tiltrotor Squadron) czyli VMM-263 "Thunder Chickens". W jego skład wchodzą transportowe przemiennopłaty MV-22 Osprey, samoloty bojowe pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier II, śmigłowce AH-1Z Viper i UH-1Y Venom. Oprócz tego na USS Kearsarge (LHD 3) znajdują się śmigłowce MH-60S Seahawk wydzielone z 28. Morskiego Dywizjonu Śmigłowców Bojowych czyli HSC-28 „Dragon Whales".

Obszerny pokład lotniczy USS Kearsarge
Obszerny pokład lotniczy USS Kearsarge
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Dziobowa płaszczyzna postojowa ze śmigłowcami AH-1Z Viper i UH-1Y Venom oraz przemiennopłatami MV-22 Osprey
Dziobowa płaszczyzna postojowa ze śmigłowcami AH-1Z Viper i UH-1Y Venom oraz przemiennopłatami MV-22 Osprey
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Przemiennopłaty MV-22 Osprey ze złożonymi skrzydłami, wirnikami i ich łopatami.
Przemiennopłaty MV-22 Osprey ze złożonymi skrzydłami, wirnikami i ich łopatami.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Przemiennopłaty MV-22 Osprey przymocowane odciągami do pokładu.
Przemiennopłaty MV-22 Osprey przymocowane odciągami do pokładu.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
MV-22 Osprey w czasie przeglądu technicznego. Dobrze widoczne łopaty wirników w pozycji do lotu poziomego. Aby wystartować pionowo muszą obrócić się do pozycji poziomej.
MV-22 Osprey w czasie przeglądu technicznego. Dobrze widoczne łopaty wirników w pozycji do lotu poziomego. Aby wystartować pionowo muszą obrócić się do pozycji poziomej.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
MV-22 Osprey w czasie przeglądu technicznego.
MV-22 Osprey w czasie przeglądu technicznego.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Kabina pilotów MV-22 Osprey.
Kabina pilotów MV-22 Osprey.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Wnętrze kabiny ładunkowej (transportowej) MV-22 Osprey z widocznymi złożonymi siedzeniami wzdłuż obu burt.
Wnętrze kabiny ładunkowej (transportowej) MV-22 Osprey z widocznymi złożonymi siedzeniami wzdłuż obu burt.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samolot pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier II.
Samolot pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier II.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samolot pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier II i jego pilot.
Samolot pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier II i jego pilot.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Harrier z widocznymi na grzbiecie wyrzutniami pułapek cieplnych.
Harrier z widocznymi na grzbiecie wyrzutniami pułapek cieplnych.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Hangar lotniczy USS Kearsage z widocznym fragmentem śmigłowca w czasie obsługi technicznej.
Hangar lotniczy USS Kearsage z widocznym fragmentem śmigłowca w czasie obsługi technicznej.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Utrzymanie w czystości pokładu lotniczego jest niezmiernie istotna. Dlatego okręt ma m. in. oczyszczarkę lotniskową.
Utrzymanie w czystości pokładu lotniczego jest niezmiernie istotna. Dlatego okręt ma m. in. oczyszczarkę lotniskową.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Do prac na pokładzie lotniczym bardzo przydatny jest żuraw samojezdny, który znajduje się na wyposażeniu okrętu.
Do prac na pokładzie lotniczym bardzo przydatny jest żuraw samojezdny, który znajduje się na wyposażeniu okrętu.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Widok na obszerną pokładówkę okrętu. Na pierwszym planie podnośnik samojezdny będący na wyposażeniu okrętu.
Widok na obszerną pokładówkę okrętu. Na pierwszym planie podnośnik samojezdny będący na wyposażeniu okrętu.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowiec AH-1Z Viper ze złożonymi łopatami wirnika głównego.
Śmigłowiec AH-1Z Viper ze złożonymi łopatami wirnika głównego.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowce AH-1Z Viper i UH-1Y Venom należące do 263.Dywizjonu.
Śmigłowce AH-1Z Viper i UH-1Y Venom należące do 263.Dywizjonu.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowiec AH-1Z Viper i jego pilot.
Śmigłowiec AH-1Z Viper i jego pilot.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowiec AH-1Z Viper z dobrze widocznym skomplikowanym zabezpieczeniem złożonych łopat wirnika nośnego, niezbędnym na pokładzie okrętu.
Śmigłowiec AH-1Z Viper z dobrze widocznym skomplikowanym zabezpieczeniem złożonych łopat wirnika nośnego, niezbędnym na pokładzie okrętu.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowiec MH-60S Seahawk z 28.Dywizjonu.
Śmigłowiec MH-60S Seahawk z 28.Dywizjonu.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowiec MH-60S Seahawk ze złożonymi łopatami wirnika głównego oraz złożoną belką ogonową z wirnikiem.
Śmigłowiec MH-60S Seahawk ze złożonymi łopatami wirnika głównego oraz złożoną belką ogonową z wirnikiem.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowce UH-1Y Venom i AH-1Z Viper.
Śmigłowce UH-1Y Venom i AH-1Z Viper.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowiec UH-1Y Venom przymocowany odciągami do pokładu.
Śmigłowiec UH-1Y Venom przymocowany odciągami do pokładu.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowiec UH-1Y Venom.
Śmigłowiec UH-1Y Venom.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Śmigłowiec UH-1Y Venom z bardzo dobrze widocznym systemem mocowania złożonych łopat wirnika
Śmigłowiec UH-1Y Venom z bardzo dobrze widocznym systemem mocowania złożonych łopat wirnika
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. TakTak

    Pamietam w Jacsonwile na Florydzie - jakie wraznie na mnie zrobil lotniskowiec (tylko z zewnarz oczywiscie) Ale moj znajmy ktrzy mieszka w USa od 1981 skomentwal "Najwieksze mocarswo swiata ale spolecznych problemow nie rozwoaze" - i wkaskazal na kartony bezdomych w porcie. Brak ubezpioczen spolecznych itp. - A co do spraw wojskowuch - HARIER II - ciekawy jestem jaka ma wartosc bojowa wspolczesnie?

    1. GB

      W konfrontacji z rosyjską OPL wysoka w przeciwieństwie do różnych Su. Po prostu dysponuje kierowaną bronią rakietową i bombami kierowanymi i nie musi wlatywać w przestrzeń wroga. Widziałem dziś filmik na którym był wychodek zbudowany przez rosyjskich żołnierzy na jakimś podwórku przy domie. Oni chyba nie nauczyli się korzystać z domowych toalet, taki mają socjal w Rosji że nie wiedzą jak korzystać z domowych ubikacji....

    2. Wewo

      Harrier ma na pewno większą wartość bojową niż Su-34, 30, 35. Co bardzo dobrze widać na Ukrainie. Ty lepiej pomyśl o milionach bezdomnych w Rosji, bo jest ich więcej niż w USA, o masowym alkoholizmie, najwyższym na świecie odsetku porzuceń dzieci, długości życia jak w Afryce, nędzy, braku infrastruktury i ogólnym zacofaniu w Rosji.

    3. Wewo

      Harrier ma na pewno większą wartość bojową niż Su-34, 30, 35. Co bardzo dobrze widać na Ukrainie. Ty lepiej pomyśl o milionach bezdomnych w Rosji, bo jest ich więcej niż w USA, o masowym alkoholizmie, najwyższym na świecie odsetku porzuceń dzieci, długości życia jak w Afryce, nędzy, braku infrastruktury i ogólnym zacofaniu w Rosji.

  2. pablopic

    AV 6B ????? Nie pomylił Wam się Prowler/Intruder z Harirerem?

  3. Facetoface

    Dosłownie mm brakowało żeby nasi ,,sojusznicy,, dostarczyli Rosjanom Mistrale.

  4. Agencja Prasowa Lech Czech Rus

    Ruscy nie mają startu do nich z tym swoim rozkradzionym z większości podzespołów złomem.

  5. Greedo

    Po przezbrojeniu na F-35B uzyska siłę uderzeniową niczym połowa naszego lotnictwa.

  6. Valdi

    Piękne widoki Oczyszczarka pokładowa lepsza niż na Okęciu Głos Komsomołu donosi że harrier2 to makieta Ruska cywilizacja