Reklama

Siły zbrojne

Katastrofa kolumbijskiego śmigłowca wojskowego

Kolumbijski Bell UH-1N Twin Huey
Autor. Fuerza Aérea Colombiana/Facebook

Czterech żołnierzy zginęło w katastrofie śmigłowca, który w niedzielę rozbił się w północno-zachodniej Kolumbii - poinformował prezydent tego kraju Gustavo Petro na Twitterze.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

"Z przykrością informuję, że nikt nie przeżył katastrofy lotniczej, która miała miejsce (...) w departamencie Choco" – napisał prezydent, który złożył też kondolencje rodzinom ofiar.

Czytaj też

Filmy zamieszczone w sieciach społecznościowych pokazują, jak śmigłowiec wiruje w powietrzu, a następnie rozbija się w dżungli.

Reklama

Pułkownik Hector Candelario powiedział dziennikarzom, że śmigłowiec leciał z zaopatrzeniem dla oddziałów znajdujących się w okolicy, gdzie działają nielegalne grupy zbrojne. W momencie wypadku śmigłowiec przewoził dwóch pilotów i dwóch członków załogi. Naoczni świadkowie powiedzieli, że dwóch z nich wyskoczyło ze śmigłowca, zanim ten się rozbił.

Czytaj też

Według świadków dwóch żołnierzy wyskoczyło z maszyny, zanim ta spadła na ziemię. Nie wiadomo, co było przyczyną wypadku. Prawdopodobnie defekt techniczny. Jak podaje La Prensa Latina na podstawie informacji uzyskanych z armii, na pokładzie znajdowała się pierwsza w wojsku kobieta - pilot śmigłowca UH1N, por. Julieth García.

Czytaj też

Na wyposażeniu Sił Powietrznych Kolumbii jest: 11 - Bell 212; 48 - Bell UH-1; 24 - Sikorsky UH-60; 4 - MD 500 Defender

Bell UH-1N, CH-135 Twin Huey – to średni śmigłowiec dwusilnikowy, który został opracowany na potrzeby Kanadyjskich Sił Zbrojnych. Prototyp śmigłowca został oblatany w kwietniu 1969 roku, a seryjna produkcja rozpoczęła się w październiku 1970 roku. Twin Huey służyły w wielu konfliktach był także używany w wojnie w Wietnamie. Działał także w czasie inwazji na Irak w 2003 roku. UH-1N brały udział w kolumbijskim konflikcie zbrojnym i wojnie o Falklandy. Użytkownikami śmigłowca jest: Argentyna, Kolumbia, Grecja, Włochy, Meksyk, Maroko, Filipiny, Wenezuela, Jemen i wiele innych.

Czytaj też

Źródło:PAP / Defence24
Reklama

Komentarze (1)

  1. Eytu

    Z filmiku widać że przestał działać tylny wirnik - albo się ułamał, albo usterka przeniesienia napędu. Bez tylnego wirnika ciężko się leci. Trzeba delikatnie zmniejszać skok łopat przy podobnej prędkości lub nie zmieniać skoku przy zmniejszanej delikatnie prędkości wirnika głównego. Gdy jednak układ przeniesienia napędu na tylny wirnik wał wyłamał przekładnie główną, to w sumie pozamiatane.

Reklama