Siły zbrojne
Kolumbia prowadzi negocjacje by dokupić samoloty treningowe
Kolumbijskie Siły Powietrzne prowadzą negocjacje z firmą Textron Aviation w sprawie nabycia czterech dodatkowych samolotów szkolono-treningowych T-6C Texan II, o potencjalnej łącznej wartości 38 milionów dolarów – poinformował Defense News.
Jak wynika z informacji uzyskanych przez Defense News, Kolumbijskie Siły Powietrze chcą zbudować flotę samolotów szkolno-treningowych w liczbie 24 sztuk. Negocjacje są częścią starań o pozyskanie samolotów szkoleniowych, które zostały rozpoczęte przez Ministerstwo Obrony 9 grudnia.
Informację o tym, że Kolumbia jest zainteresowana na Linkedin potwierdził Brett Pierson, prezes i dyrektor generalny Textron Aviation Defense.
Czytaj też
Kolumbia w 2020 roku złożyła zamówienia na 8 samolotów T-6C Texan II. Sześć z nich jest już jest w siłach kolumbijskich, a dwa mają być dostarczone za 28,74 mln dolarów. Pierwsze dwa T-6C dotarły do Kolumbii w lipcu 2021 roku. Samoloty T-6C Texan II mają zastąpić wysłużone Cessny T-37B, których kraj ten posiada 17 sztuk. Jak podaje portal w planach Kolumbii jest by wyposażyć samoloty w broń do lekkich misji uderzeniowych. Texan II jest użytkowany przez Argentynę, Grecję, Izrael, Kanadę, Maroko, Nową Zelandię, Meksyk, Niemcy oraz USA.
Kolumbijskie Siły Powietrzne rozważały również zakup zaawansowanego odrzutowca szkolno-bojowego otrzymując oferty od Leonardo na M-346FA i KAI na FA-50, ale taki zakup będzie musiał poczekać do czasu wymiany floty IAI Kfir.
Na początku stycznia pojawiły się informacje, że ministerstwo obrony narodowej Kolumbii nie osiągnęło porozumienia ws. negocjacji z francuskim Dassault Aviation produkującym Rafale i szwedzkim Saab AB produkującym Gripeny.
Czytaj też
Prezydent Gustavo Petro w grudniu ogłosił, że chce modernizacji floty sił powietrznych Kolumbii. Prezydent powiedział, że odnowienie jest konieczne, ponieważ obecna flota jest używana od ponad 30 lat. Obecnie Kolumbia używa wielozadaniowych samolotów IAI Kfir, których posiada 20 egzemplarzy. Jednak nie wiadomo ile jest tak naprawdę sprawnych. Media informowały, że egzemplarze w najgorszym stanie miały zostać wycofane z eksploatacji jeszcze w 2022 roku. Wyprodukowane w Izraelu Kfiry przybyły do Kolumbii w 1989 roku i stacjonują obecnie w bazie lotniczej FAC w Palanquero, niedaleko Puerto Salgar w Cundinamarca.
Siły Powietrzne Kolumbii
Kolumbijskie lotnictwo armijne jest duże i dysponuje pięcioma batalionami śmigłowców, plus liczne grupy wydzielone. Jego głównym zadaniem jest przemieszczanie sił brygad mobilnych. Ma 62 śmigłowce rodziny UH-1, 61 Black Hawków i 21 Mi-17. Do tego dochodzi 21 małych samolotów transportowych i maszyn odrzutowych różnych typów i klas.
W kolumbijskich siłach powietrznych służy 25 tys. ludzi. Element bojowy stanowi sześć grup bojowych, w 6 bazach, które są odpowiednikami skrzydeł. Jego trzon stanowi zaledwie jedna eskadra odrzutowców naddźwiękowych IAI Kfir zmodernizowanych do wersji TC.10, jest także 6 eskadr samolotów przeciwpartyzanckich (1 na A-37 Dragonfly, 3 na EMB 314 Super Tucano). Cztery kolejne to eskadry śmigłowców bojowych (jedna na Bell 22, jedna na UH-1 i jedna na lekkich MD500 i jedna na uzbrojonych w kierowane pociski przeciwpancerne Spike Blackhawków AH-60L Arpia IV).
Kolumbijskie siły powietrzne mają też 6 eskadr mieszanych wykorzystujących różne typy śmigłowców, niewielkie samoloty transportowe, a nawet pojedyncze samoloty wsparcia ogniowego AC-47 Spooky. W jednej z eskadr mieszanych znajdują się też bezzałogowce Scan Eagle. Lotnictwo szkolne wykorzystuje samoloty Tucano i T-37, będących szkolną wersją przeciwpartyzanckiego Dragon Fly'a. Łącznie jest to kilkadziesiąt maszyn. Do szkolenia wykorzystywanych jest także niemal 50 śmigłowców Bell 206.
Czytaj też
Lotnictwo transportowe dysponuje czterema eskadrami w tym jedną VIP. Jego podstawę stanowi 6 Herculesów wersji B i H oraz 8 Airbusów C295. Flotę samolotów VIP stanowi jeden Boeing 737, dwa Boeingi 727 i dwa małe samoloty odrzutowe ("bizjety") należące do różnych typów. Do tego dochodzą cztery lekkie samoloty krótkiego startu i lądowania C-212, 10 Cessna 208 wykorzystywane dla wojsk specjalnych i plejada 14 bizjetów różnych typów.
Kolumbia posiada też 6 lekkich samolotów rozpoznawczych opartych o Cessnę 208, 4 samoloty walki elektronicznej, 7 samolotów patrolowych morskich oraz samolot tankowania powietrznego oparty Boeinga 767. Wszystkie one są również maszynami lekkimi, opartymi o nieduże samoloty komercyjne.