Siły zbrojne
Kolumbia nadal bez samolotów
Ministerstwo obrony narodowej Kolumbii poinformowało na początku tygodnia, że wstępne negocjacje z francuskim Dassault Aviation produkującym Rafale i szwedzkim Saab AB produkującym Gripeny zakończono bez osiągnięcia porozumienia.
Minister obrony Ivan Velasquez w lokalnym radiu w Kolumbii – jak podało agencja Reuters – powiedział, że wstępne negocjacje, które miały miejsce pod koniec ubiegłego roku z francuską firmą Dassault Aviation produkującą Rafale i szwedzkim Saab AB produkującym Gripeny nie udały się. Dodajmy, że media donosiły pod koniec 2022 roku, że Kolumbia wybrała na krótkiej liście francuską ofertę sprzedaży 16 myśliwców Rafale za kwotę do 3,15 mld dolarów w ciągu 10 lat. Na opłacenie pierwszej części zakupu kolumbijskie Ministerstwo Obrony dysponowało budżetem w wysokości 678 mln dolarów, uzgodnionym jeszcze za poprzedniej administracji. Kolumbia rozważała także dwie inne oferty ze Stanów Zjednoczonych i Szwecji, które zaoferowały transakcje na samoloty F-16 Block 70/72 i szwedzkiego Gripena E.
Czytaj też
Jak pisze agencja Reuters producenci generalnie nie byli zainteresowani wstępnym zakupem trzech do pięciu samolotów przez poprzedni rząd ale zamiast tego chcieli negocjować w sprawie sprzedaży łącznie 16 samolotów. Jednak jak zapewnia minister, w tym roku będą kontynuowane wysiłki, aby sprawdzić, czy zakup jest możliwy.
Czytaj też
Prezydent Gustavo Petro w grudniu ogłosił, że chce modernizacji floty sił powietrznych Kolumbii. Prezydent powiedział, że odnowienie jest konieczne, ponieważ obecna flota jest używana od ponad 30 lat. Obecnie Kolumbia używa wielozadaniowych samolotów IAI Kfir, których posiada 20 egzemplarzy. Jednak nie wiadomo ile jest tak naprawdę sprawnych. Media informowały, że egzemplarze w najgorszym stanie miały zostać wycofane z eksploatacji jeszcze w 2022 roku. Wyprodukowane w Izraelu Kfiry przybyły do Kolumbii w 1989 roku i stacjonują obecnie w bazie lotniczej FAC w Palanquero, niedaleko Puerto Salgar w Cundinamarca.
Czytaj też
Kolumbia posiada głownie lekkie samoloty jak Basler BT-67 (wariant dla Kolumbii AC-47T – 6 sztuk), A-37 Dragonfly (14 sztuk) oraz EMB 314 Super Tucano – 24 sztuki. Dlatego wymiana samolotów jest konieczna do zapewnienia bezpieczeństwa. Przez ostanie 12 lat władze Kolumbii próbowały doprowadzić do wymiany floty ale zmiany były hamowane przez ograniczenia finansowe.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie