- Wiadomości
Kaga stał się lotniskowcem
Na pokładzie japońskiego okrętu „Kaga” wylądował pierwszy bojowy odrzutowiec. F-35B należał wprawdzie do dywizjonu amerykańskiej piechoty morskiej, ale udowodnił, że okręt może pełnić rolę w charakterze lekkiego lotniskowca.

Autor. US Navy
Do lądowania doszło 21 października. Wykonał je pilot na samolocie należącym do dywizjonu testowego VX-23. „Kaga” i bliźniaczy „Idzumo” powstały jako śmigłowcowce, a w japońskiej nomenklaturze były określane jako „niszczyciele śmigłowcowe”. Nazwa ta wynikała z japońskiej pacyfistycznej konstytucji, która m.in. zakazywała budowy lotniskowców. „Kaga” i „Idzumo” mają po 19 500 ton wyporności standardowej i w ubiegłej dekadzie dołączyły do dwóch mniejszych „niszczycieli śmigłowcowych”, „Hyuga” i „Ise” (14 000 ton wyporności standardowej). W reakcji na rozbudowę chińskiej marynarki wojennej i agresywne poczynania ChRL w regionie, zapadła decyzja o przebudowie dwóch większych okrętów w taki sposób, aby mogły stać się one nosicielami samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B. Japonia planuje zakup 42 takich samolotów, obok jeszcze większych planów zakupowych związanych z F-35A. Okręty będą kiedyś przenosiły własne japońskie eskadry pionowzlotów, ale dopuszczane jest przyjmowanie także samolotów amerykańskich i planowane jest tutaj osiągnięcie pełnej interoperacyjności. Przypomina to współpracę brytyjskiej Royal Navy z USA.
Program przebudowy „Idzumo” i „Kaga” jest rozłożony na wiele lat. Tak naprawdę całkowicie zakończy się on w przypadku pierwszego z tych okrętów dopiero w 2027 roku, a drugiego w 2028.
Najważniejszy element – przebudowę pokładu dziobowego z trapezoidalnego na prostokątny i uodpornienie jego części na ogień z dyszy lądującego pionowo F-35B – został już przeprowadzony. W przypadku „Idzumo” prace te zakończono w 2023 roku, a „Kaga” w roku obecnym. Pierwsze lądowanie na „Idzumo” miało miejsce na zachód od wyspy Szikoku w październiku 2021 roku. Również dokonał go F-35B należący do Marines. Stało się po dodaniu na pokładzie warstwy odpornej na gorąco i instalacji niezbędnych do obsługi F-35B. Teraz okręt ten przechodzi konwersję dziobu.
Zobacz też
Prace na „Kaga” rozpoczęły się dopiero w roku 2022, ale od razu przeprowadzono konwersję dziobu, dodano instalacje do obsługi samolotów i warstwę odporną na gorąco. Obie jednostki przejdą następnie przebudowę wnętrza, w tym hangarów.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]