- Wiadomości
Jest nowy projekt Miecznika
Z końcem listopada, zgodnie z harmonogramem, Konsorcjum PGZ-MIECZNIK przekazało do Agencji Uzbrojenia MON Zaktualizowane Przemysłowe Studium Wykonalności – Plan Realizacji Programu Miecznik oraz Projekt Wstępny tych fregat.

Autor. Babcock International
Konsorcjum PGZ-MIECZNIK składa się z PGZ S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A. Partnerami zagranicznymi projektu są przedsiębiorstwa z Wielkiej Brytanii – Babcock International, odpowiadający za projekt platformy bazujący na Arrowhead 140, Thales UK odpowiadający za dostawę kluczowych elementów Zintegrowanego Systemu Walki oraz MBDA UK dostarczające system obrony powietrznej, który zostanie zamontowany na fregatach.
Zobacz też
Konsorcjum to zawarło 27 lipca 2021 roku ze Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia (aktualnie Agencją Uzbrojenia) umowę Nr IU/42/XI-49/ZW/NEG/ROZ/DOS/Z/2021/332 mającą za przedmiot pozyskanie zdolności do rażenia celów morskich, powietrznych i lądowych przez pozyskanie trzech fregat kryptonim Miecznik. Zgodnie z założeniami budowa tych okrętów będzie realizowana w obu stoczniach, ale ich finalny montaż będzie robiony w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. W tym celu obie stocznie realizują swoje plany inwestycyjne.
Przekazana przez konsorcjum dokumentacja liczy kilka tysięcy stron i przedstawia kompleksowy plan realizacji tego programu, a przede wszystkim aktualny projekt wstępny fregat. Po zapoznaniu się z tą dokumentacją rozpoczną się negocjacje pomiędzy konsorcjum, a zamawiającym czyli Agencją Uzbrojenia dotyczące ostatecznej konfiguracji okrętu i jak można się spodziewać ostatecznej ceny budowanych okrętów.
Zobacz też
Według wcześniejszych informacji projekt wstępny zawiera wszystkie systemy uzbrojenia i wyposażenia tak aby spełnić Założenia Taktyczno-Techniczne. Teraz w wyniku wspomnianych negocjacji wojsko będzie mogło zatwierdzić te uzbrojenie i wyposażenie lub wprowadzić do niego zmiany lub korekty. Na podstawie finalnie uzgodnionej konfiguracji prawdopodobnie zostanie zatwierdzona aktualizacji Założeń Taktyczno-Technicznych.

Autor. PGZ S. A.
Zakończenie powyższych czynności otworzy drogę do uruchomienia produkcji pierwszej fregaty w 2023 roku. Według obecnego harmonogramu dla prototypu Miecznika o numerze budowy B106/1 palenie blach ma być rozpoczęte w sierpniu 2023 roku, okręt ma być gotowy do wodowania w styczniu 2026 roku, a jego zdanie ma nastąpić w czerwcu 2028 roku. W krok za budową prototypu postępować będzie budowa jednostki B106/2, która ma być zdana we wrześniu 2029 roku i jednostki B106/3, która ma być zdana w sierpniu 2030 roku.
Na razie nie jest znana ostateczna cena budowy serii trzech fregat. Należy jednak pamiętać, iż cena wynegocjowana z konsorcjum nie będzie zawierać ceny m.in. zakupu śmigłowców pokładowych, rakiet przeciwlotniczych CAMM, rakiet przeciwokrętowych RBS-15, torped, amunicji.
Na razie nie jest znany dokładny wygląd fregaty zaproponowanej w obecnie przekazanym projekcie wstępnym. Można tylko dostrzec, iż wprowadzono do niego niezbędne zmiany w porównaniu do wcześniej zaprezentowanych grafik czyli zmianie uległa lokalizacja 16 wyrzutni rakiet RBS-15, powiększono pokład dla śmigłowca kosztem długości nadbudówki, tak aby mógł on lepiej przyjmować zamówione śmigłowce AW101 oraz zmieniono radar obserwacji dookrężnej na topie masztu. Inne zmiany może zostaną zaprezentowane zapewne później.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]