- Wiadomości
Jelcze pod specjalnym nadzorem
Jednym z tematów poruszanych podczas XI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Eksplobalis 2022 były pojazdy specjalne dedykowane systemom obrony przeciwlotniczej i rakietowej.

W trakcie XI konferencji Eksplobalis zorganizowanej przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej płk dr inż. Michał Marciniak zastępca szefa Agencji Uzbrojenia i jednocześnie Pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej ds. Budowy Zintegrowanej Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej, zaprezentował referat pt. „Pojazdy specjalne systemu zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej – skuteczne zarządzanie projektem". W swoim wystąpieniu zaprezentował realizację projektu, którego celem było objęcie floty pojazdów wykorzystywanych w systemach Wisła i Narew, systemem nadzorowanej eksplotacji.
W wywiadzie dla Defence24.pl płk Marciniak zwrócił uwagę, że "pojazdy w systemach obrony powietrznej i przeciwrakietowej pełnią bardzo ważną funkcję (...) związane są z przemieszczaniem elementów bojowych." Stąd pomysł na objęcie tych pojazdów systemem eksploatacji nadzorowanej, który ma umożliwić z jednej strony analizę niezawodnościową, czyli badanie ich stanu technicznego a z drugiej predykcję możliwych niesprawności. Dane te będą analizowane przez specjalistów z WITPiS-u i przekazywane w postaci raportów/analiz zarówno użytkownikom, jak i producentowi, który dzięki nim będzie mógł wprowadzać modyfikacje poprawiające jakość i sprawność stosowanych rozwiązań.
Zobacz też
Przypomnijmy, że w ramach I fazy programu Wisła Jelcz Sp. z o.o. ma dostarczyć 73 samochody ciężarowe w sześciu wersjach specjalnych, w układach napędowych 4x4 (12 szt.) i 8x8 (61 szt.) wraz z pakietem logistycznym, który zapewni wieloletnie wsparcie eksploatacji pojazdów oraz pakietem szkoleniowym obejmującym szkolenie kierowców i mechaników. Wartość umowy wynosi 170,9 mln złotych brutto. Ciężarówki Jelcza zastąpią standardowo stosowane w systemie Patriot samochody ciężarowe Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck), jak M977, czy M983.
Co ważne w swoim referacie płk Marciniak zauważył, że w sumie zintegrowane systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła będą potrzebowały ok. 600 pojazdów specjalnych (ciężarówek).
Zobacz też
Do tematu systemu nadzorowanej eksploatacji pojazdów wykorzystywanych przez wojsko nie tylko w zestawach obrony powietrznej nawiązał również Płk dr hab. inż Mariusz Zieja, kierownik Zakładu Informatycznego Wsparcia Logistyki Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.
W swoim wystąpieniu w trakcie konferencji Eksplobalis 2022 prezentował opracowane przez Instytut informatyczne systemy wspierające eksploatację wojskowych statków powietrznych. Rozwiązania te i zebrane doświadczenia z nadzoru eksploatacji platform lotniczych zostały przeniesione do logistyki lądowej, o czym płk Zieja mówił w wywiadzie z Defence24.pl.
Jak zaznaczył płk. Zieja "te doświadczenia związane z nadzorowaniem niezawodności, z nadzorowaniem gotowości pojazdów, z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji, z wykorzystaniem systemów big data zintegrowanych z metodami sztucznej inteligencji spowodują, że gotowość tych pojazdów będzie na satysfakcjonującym poziomie". To co równie ważne to te dane, po ich analizie pozwolą na stworzenie systemu doradczego, który dostarczy informacji dot. procesu eksploatacji nie tyko gestorowi, czy Inspektoratowi Wsparcia, ale także producentowi, co pozwoli mu na optymalizację łańcuchów dostaw, a jednowcześnie dostosowania całej logistyki do wymagań Przemysłu 4.0.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]