Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2021: Ciągniki Jelcza do zadań specjalnych
Podczas kilkudniowych targów MSPO 2021 można było zauważyć nowe modele samochodów ciężarowych Jelcza, w tym ciągniki siodłowe stworzone z myślą do wykonywania zadań specjalnych na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Tym razem przyjrzeliśmy się dwóm pojazdom: Jelcz 882.62 oraz Jelcz 442.32 wraz z naczepą i przyczepą do nich. Pierwszy z nich stanowi element zestawu pk. „Jak”, służącego do transportu czołgów, natomiast drugi na ekspozycji pojawił się jako element programu „Wisła”, mając ze sobą wielofunkcyjną przyczepę „POLA”.
Jelcz Sp. z o.o. podczas XXIX edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego przedstawił ciągniki siodłowe dwu- i czteroosiowe. Wśród interesujących pojazdów z oferty spółki wchodzącej w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej należy wymienić Jelcza 882.62, który jest istotnym elementem w zestawach pk. „Jak”, mających służyć do transportowania ciężkiej techniki wojskowej, jak czołgi podstawowe, czy inne systemy uzbrojenia na podwoziach gąsienicowych.
Czytaj też: Jelcze dla Leopardów i Abramsów będą we wrześniu
Wspomniany pojazd jest specjalnie przygotowanym opancerzonym ciągnikiem siodłowym, w układzie 8×8 o wysokiej mobilności oraz ładowności. Dopuszczalna masa całkowita powinna mieścić się w przedziale od 32 do 36 ton, przy czym samo podwozie może ważyć od 13 do 17 ton. Moc silnika wynosi około 620 koni mechanicznych i zgodnie z wymaganiami stawianymi dla ciągników-transporterów czołgów - Jelcze 882.62 powinny móc ciągnąć naczepę niskopodwoziową z pojazdem gąsienicowym o masie przekraczającej 70 ton. Z racji tej, że omawiany wariant Jelcza jest opancerzony, to wyposażony został on w opancerzoną, czterodrzwiową kabinę załogową zapewniającą ochronę balistyczną członków załogi na poziomie 2 wg normy STANAG 4569 oraz przeciwminową na poziomie 2A.
Mówiąc o wyżej wymienionym ciągniku siodłowym nie sposób pominąć równie istotnego elementu zestawu „Jak”, czyli produkowanej przez Demarko Military Vehicles naczepy wieloosiowej ST 775-20W o podwyższonej mobilności. Jest ona długa na 15,5 m oraz szeroka na ok. 3,5 m. Należy zaznaczyć, że zestawy mają ponadnormatywne wymiary, w tym szerokość z punktu widzenia skrajni drogowej. Masa własna naczepy wynosi 23 tony a dopuszczalna ładowność to 70 ton. Dodajmy, że ciągnik Jelcz 882.62 wraz z naczepą ST 775-20W zostały zgłoszone do nagrody DEFENDER 2021.
Zestawy „Jak” będą zdolne do transportu czołgów Leopard w wersjach 2A5/A6/A7 i 2PL, Challenger 2 czy nawet M1A2 Abrams. Za ponad 72 mln zł brutto Wojsko Polskie zamówiło 14 zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego, tj. opancerzonych ciągników z naczepami niskopodwoziowymi o ładowności powyżej 63 ton. Ponadto za dodatkowe 54 mln zł brutto w ramach prawa opcji przewidziano zakup 9 zestawów i 3 samych ciągników (bez naczep).
Na MSPO 2021 prezentowany był również Jelcz 442.32 w wersji ciągnika sprzęgniętego z dwuosiową przyczepą „POLA”. Te samochody ciężarowe ze skrzynią ładunkową wyposażone są w jednostki napędowe o mocy maksymalnej 326 koni mechanicznych. Są to sześciocylindrowe turbodoładowane silniki MTU 6R106TD21 z maksymalnym momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200-1600 obrotów na minutę. DMC Jelcza 442.32 wynosi 16 ton. Tak jak wyżej wspomniana czteroosiowa konstrukcja, dwuosiowy Jelcz dysponuje opancerzoną, trzyosobową kabiną zapewniająca ochronę balistyczną na poziomie 1 STANAG 4569A/B.
Co równie interesujące pojazd został wyposażony w pełni certyfikowaną, kodowaną łączność zgodną ze standardami NATO.
Dwuosiowa ogólnologistyczna przyczepa „POLA” jest nowym elementem zestawu „Wisła” rozszerzającym możliwości transportowe oraz logistyczne. Cechuje ją dopuszczalna masa całkowitą na poziomie 11 ton przy masie własnej około 4,3 t i ładownością rzędu ok. 6,7 t. Przystosowana jest do transportu różnego rodzaju ładunków przydatnych w funkcjonowaniu systemu „Wisła”. Istotnym atutem naczep „POLA” są zdejmowane sekcje burty, przez co można załadować ładunki, które wystają poza obrys naczepy.
fefe
przecież jelcz przegrał w postępowaniu na zestawy do transportu drogowego ....
a
przecież to pod całkiem inny kontrakt
Czang
Zdejmowane burty cud techniki wojskowej ciekawi mnie ile lat trwały dialogi tech. Czy burty mają być demontowane czy nie.