Siły zbrojne
Izraelski system zakłóceń w podczerwieni dla transportowców Luftwaffe
Samoloty transportowe A400M należące do Luftwaffe zostaną wyposażone w laserowy system zakłóceń w podczerwieni J-MUSIC, produkowany przez Elbit Systems.
Firma Diehl Defence podpisała podczas salonu ILA porozumienie z izraelskim Elbitem dotyczące integracji laserowego systemu kierunkowych zakłóceń w podczerwieni (DIRCM) J-MUSIC z samolotami transportowymi A400M, należącymi do sił powietrznych Niemiec. Pozwoli ono na wyposażenie pierwszych maszyn tego typu w system zakłócający już w 2015 roku.
Według serwisu Defense Update, J-MUSIC to pierwszy system tej klasy, który zostanie zainstalowany na europejskim samolocie transportowym. Dwie głowice J-MUSIC pozwolą chronić samoloty typu A400M w pełnym zakresie kątów. Firma Elbit Systems przeprowadziła wcześniej szereg prób systemu, a seryjne egzemplarze J-MUSIC trafiły już do użytkowników w ciągu bieżącego roku. Cechą charakterystyczną systemów laserowych zakłóceń w podczerwieni jest możliwość ograniczenia strat ubocznych przy zakłócaniu pocisków naprowadzanych na podczerwień przez uniknięcie ryzyka pożaru po odpaleniu flar.
System J-MUSIC został opracowany przez firmę Elbit Systems z myślą o ochronie samolotów transportowych i pasażerskich przed rażeniem pociskami przeciwlotniczymi samonaprowadzanymi na podczerwień, w szczególności przenośnymi zestawami przeciwlotniczymi (MANPADS), szeroko wykorzystywanymi przez ugrupowania terrorystyczne. System wykorzystuje wiązkę laserową w celu zakłócenia działania głowicy samonaprowadzającej pocisku przeciwlotniczego. Jest on zaopatrzony w system ostrzegania o odpaleniu rakiet przeciwlotniczych, jak również w kamerę termowizyjną przeznaczoną do ich precyzyjnego śledzenia.
observer
Grom zapewne zostałby oslepiony, ale ciekaw jestem czy glowica naprowadzania w piorunie byla projektowana z myślą o tego typu aktywnych systemach zakłócajacych. Rakieta jest w sumie całkiem nowa.