- Wiadomości
Iran potwierdza zakup Su-35 od Rosji
„Myśliwce Su-35 są technicznie odpowiednie dla Iranu i Iran sfinalizował kontrakt na ich zakup” – powiedział w sobotę w Nowym Jorku przedstawiciel państwowych mediów Iranu, opierając się na informacjach z irańskiej misji przy ONZ.

Autor. Mirosław Mróz/Defence24.pl
„Po zniesieniu embarga (ONZ) na zakup broni konwencjonalnej w październiku 2020 r. Iran sfinalizował kontrakt na zakup myśliwców Su-35" — potwierdziła państwowa agencja IRNA.
Zobacz też
Szczegółów kontraktu nie ujawniono. Nie ma też potwierdzenia jego zawarcia ze strony Rosji. Misja irańska przy ONZ przekazała, że Iran pytał również o zakup samolotów wojskowych w kilku innych, niewymienionych z nazwy krajach - poinformowała IRNA.
Irańskie Siły Powietrzne mają już około 300 myśliwców: rosyjskich (MiG-29 i Su-25), chińskich (F-7), amerykańskich (F-4, F-5 i F-14), francuskich (Mirage F1) oraz własnej produkcji („Saeqeh", irańska wersja amerykańskiego F-5).
Zobacz też
Teheran i Moskwa podpisały w 2007 roku kontrakt na dostawę rosyjskiego systemu antyrakietowego S-300, ale w 2010 roku Moskwa wstrzymała sprzedaż w związku z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ przeciwko irańskiemu programowi nuklearnemu.
W 2015 roku, na krótko przed zawarciem międzynarodowego porozumienia w sprawie irańskiego programu nuklearnego, Moskwa ponownie zezwoliła na dostawę S-300.
Zobacz też
Ministerstwo Obrony Iranu poinformowało w maju 2016 r., że jego kraj „jest teraz w posiadaniu strategicznego systemu S-300".
Jednocześnie nie podano oficjalnie ile miałoby to być samolotów. Prawdopodobna jest jednak liczba 24, czyli byłyby to wszystkie maszyny Su-35S wyprodukowane wcześniej dla Egiptu jednak ostatecznie nieprzyjęte przez to państwo. Egipt zamówił Su-35 w 2019 roku, jednak ostatecznie wycofał się z umowy. Oficjalnie, z uwagi na wojnę w Ukrainie. Nieoficjalnie może chodzić o naciski USA, które skutecznie od 2017 roku blokują sprzedaż rosyjskiego uzbrojenia w różnych miejscach na świecie. Program eksportu Su-35 był jednym z tych, które ucierpiały najbardziej. Storpedowana została sprzedaż tej maszyny najpierw do Indonezji (chodziło o 11 samolotów), a teraz do Egiptu (24 sztuki za około 2 mld USD). W jednym i drugim przypadku w miejsce rosyjskich samolotów państwa te zakupiły francuskie Dassault Rafale. Co ciekawe, źródła egipskie twierdzą, ze rezygnacja z Su-35S mogła nastąpić po przeprowadzonych testach porównawczych z Rafale (służących już w Egipcie). W ich trakcie miało się okazać, że francuski samolot bije na głowę konstrukcję rosyjską.
Zobacz też
Nie jest jasne czy Iran weźmie wszystkie 24 samoloty, magazynowane obecnie w Komsomolskiu nad Amurem. Jednak biorąc pod uwagę wysokie potrzeby lotnictwa Iranu wydaje się to prawdopodobne. Irańczycy mają bowiem obecnie wyłącznie przestarzałe samoloty bojowe za wyjątkiem 19 MiGów-29 dostarczonych w latach 90. i ponad 20 bombowców Su-24. Tymczasem etatowo flota irańskich samolotów to ponad 200 maszyn z czego większość wymaga pilnej wymiany.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS