Reklama
  • Wiadomości

Indie chcą kupić setki holowanych haubic

ArmyRecognition informuje o złożeniu przez Indyjskie Siły Zbrojne (Indian Armed Forces, Bhāratīya Saśastra Sēnāēn) w tamtejszym ministerstwie obrony wniosku o zakup 400 rodzimej produkcji holowanych systemów artyleryjskich kalibru 155 mm z lufą L/52.

Autor. DRDO, Government of India/ Wikipedia
Reklama

To już druga taka informacja w ostatnim czasie. W marcu bieżącego roku serwis India Today donosił o chęci zamówienia przez indyjską armię 307 systemów artyleryjskich ATAGS produkowanych przez dwa rodzime przedsiębiorstwa: Bharat Forge i Tata Power SED. Nie wiadomo, czy najnowsze doniesienie wskazuje na rozpoczęcie nowego postępowania czy modyfikację poprzedniego. Z racji na wymóg posiadania przez nową haubicę lufy o długości 52 kalibrów ogranicza to wybór do zaledwie kilku produkowanych w kraju konstrukcji, wśród których jest holowany system ATAGS.

Reklama

W ostatnich miesiącach Indie aktywnie modernizują artylerię, kupując m.in. kolejne armatohaubice samobieżne K9 Vajra-T (licencyjny wariant K9 Thunder) czy holowane Sharang (lokalna modernizacja armat polowych M-46 polegająca m.in. na zmianie lufy ze 130 mm na 155 mm o długości przewodu wynoszącej 45 kalibrów).

YouTube cover video

ATAGS to indyjska holowana armatohaubica kal. 155 mm. Prace nad tą konstrukcją rozpoczęto w 2013 roku. Została opracowana w celu zastąpienia holowanych systemów artyleryjskich starszego typu używanych przez Indyjskie Siły Zbrojne, w tym M-46 kal. 130 mm. Mimo konieczności transportu ATAGS przez pojazd holujący, np. samochód ciężarowy, posiada ona własny napęd, umożliwiający samodzielne pokonanie niewielkiej odległości, np. zmieniając stanowisko ogniowe. Donośność ATAGS określa się na nawet 48-52 km przy zastosowaniu odpowiedniej amunicji. Docelowo wartość ta ma zostać zwiększona do 60 km dzięki opracowanemu lokalnie pociskowi z napędem strumieniowym (ang. ramjet).

Reklama

Obecnie na stanie Indyjskich Sił Zbrojnych znajduje się 7 egzemplarzy ATAGS, które niedawno zakończyły testy i zostały przyjęte na uzbrojenie. Liczba ta zapewne będzie rosła w najbliższych latach. Powstała także wersja samobieżna bazująca na podwoziu samochodu ciężarowego HMV 8x8 15009.

Zobacz też

Autor. Vayu Aerospace Review, Twitter
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama