- Wiadomości
ILA 2016: Premiera najnowszego Antonowa w Niemczech
Na tegorocznym salonie lotniczym w Berlinie po raz pierwszy zaprezentowano samolot An-178. Maszynę można było zobaczyć zarówno na ziemi, jak i w powietrzu, gdzie pokazała bardzo dobre walory lotne (pomimo rzęsistego deszczu). Oblatany nieco ponad rok temu ukraiński samolot transportowy wzbudzał duże zainteresowanie zwiedzających.
Ze względu na napiętą sytuację na linii Kijów-Moskwa, Antonow poszukuje nowych rynków zbytu. Maszyna odwiedziła już w ubiegłym roku salony lotnicze w Paryżu i Dubaju. Wizyta na ILA 2016 to rodzaj "rozgrzewki" przed salonem lotniczym Farnborough w połowie lipca. Samolot An-178 wzbudził spore zainteresowanie zwiedzających. Również pokazowy lot, mimo że odbywający się w strugach deszczu, pokazał walory maszyny.
An-178 to najnowsza konstrukcja Antonowa, oblatana w maju 2015 r. Samolot powstał na bazie udanej rodziny maszyn pasażerskich An-148/158 i dzieli z nimi wiele komponentów, takich jak np. silniki i awionika. Wpływa to znacząco na obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji, zwłaszcza jeśli klient posiada już na wyposażeniu samoloty pasażerskie tego producenta. An-178 ma być dostępny zarówno z krajową, jak również z zachodnią awioniką. Możliwe jest także użycie silników Pratt&Whitney, Rolls-Royce lub GE. Dzięki temu samolot może stanowić interesującą propozycję dla klientów, którzy potrzebują nowoczesnej i niedrogiej maszyny odrzutowej zdolnej do operowania z nieutwardzonych lotnisk.
Czytaj też: Antonow walczy o rynek indyjski
Ukraiński samolot to transportowiec mogący przewozić ładunki wielkogabarytowe, między innymi standardowe kontenery morskie, 90 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 80 spadochroniarzy. Pod względem masy i wymiarów ładunków, An-178 mieści się pomiędzy C-27 Spartan czy An-74, a znacznie większymi maszynami, takimi jak C-130, An-70 czy A400M. Maszyną o zbliżonej koncepcji jest brazylijski Embraer KC-390.
Ukraiński transportowiec skonfigurowano tak, by zastąpić popularne na świecie, szczególnie w Azji i Afryce, samoloty turbośmigłowe An-12. Standardowo operują one z ładunkiem o masie około 11-12 ton, przewożonym na dystans 2-3 tys. km. Dane dotyczą blisko 70 proc. zadań transportowych dla tej klasy maszyn. An-178 jest zdolny do realizacji takich przewozów przy zużyciu paliwa zbliżonym do An-12, ale z prędkością lotu o 35 proc. większą, co jest zasługą napędu turboodrzutowego. Maszyna może przy tym operować na ekonomicznym pułapie 12,2 tys. metrów, podczas gdy An-12 lata na wysokości maksymalnie 8,5 tys. metrów.
Czytaj też: Ukraińskie transportowce dla Arabii Saudyjskiej. Licencyjna produkcja An-178? [Video]
Z maksymalnym ładunkiem o masie 18 ton An-178 może przelecieć ponad 1000 km, natomiast 4000 km wynosi jego zasięg z ładunkiem średniej wielkości o masie 10 ton. Prędkość maksymalna samolotu wynosi 825 km/h. An-178 posiada możliwość krótkiego startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach, co zwiększa jego możliwości działania, zwłaszcza w rejonach pozbawionych rozbudowanej infrastruktury. Cena samolotu szacowana jest na 20-25 mln dolarów, zależnie od konfiguracji i użytej awioniki.
Droższe warianty będą korzystać z awioniki zachodniej, być może także z nowych, zachodnich jednostek napędowych. Mimo to, cena An-178 jest według zapewnień producenta średnio dwukrotnie mniejsza niż w wypadku zachodnich maszyn o podobnych możliwościach operacyjnych.
Koncern Antonowa zakłada, że skłoni to do zakupu nowych maszyn wielu użytkowników, nie tylko tych reprezentujących tradycyjne rynki zbytu. Zainteresowanie samolotami An-178 wyraziły, jak dotąd, ukraińskie i indyjskie siły zbrojne, kilku użytkowników cywilnych oraz chiński koncern planujący pozyskanie licencji w celu produkcji tych maszyn na potrzeby rynku lokalnego. Koncern Antonow podpisał również list intencyjny z Arabią Saudyjską, dotyczący produkcji licencyjnej.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]