Reklama
  • Wiadomości

Ciężki BWP po próbach balistycznych, badane warianty napędu

Prace koncepcyjne nad nowym ciężkim bojowym wozem piechoty skupiają się obecnie na podwoziu, konstrukcja jest po testach balistycznych – powiedział prezes HSW Adam Leszkiewicz, przedstawiając postępy parlamentarnemu zespołowi ds. rozwoju HSW i Dezametu.

Ciężki BWP – różne fazy powstawania koncepcji i projektu. Widać, jak od projektu wyjściowego z sześcioma parami kół nośnych zmieniała się wizja pojazdu, który ostatecznie ma mieć siedem par kół.
Autor. Huta Stalowa Wola

Zapewnił, że konsorcjum chce, by CBWP został opracowany w krótszym czasie niż Borsuk; ocenił, że w produkcji nowego wozu może uczestniczyć ok. 10 spółek Grupy.

Reklama

„Rozmawiamy z Agencją Uzbrojenia i MON, szukamy właściwych rozwiązań, także dla finansowania. Jest kilka problemów które sprawiają, że ta dyskusja trwa” – powiedział Leszkiewicz posłom. Wskazał przy tym czas potrzebny na opracowanie nowej konstrukcji, konieczność spełnienia wymagań i znalezienia odpowiednich rozwiązań, oraz próby zasiania wątpliwości, czy PGZ podoła projektowi.

Zobacz też

„Nad Borsukiem pracowaliśmy od 2014 roku, teraz wprowadzamy go do seryjnej produkcji, mamy pierwszą umowę wykonawczą na 111 egzemplarzy” – przypomniał. Odnosząc się do obawy, że prace nad CBWP też mogą tyle trwać, a wojsko potrzebuje tego wozu szybciej, zadeklarował: „Chcemy odpowiedzieć na to oczekiwanie i skrócić do minimum czas prac koncepcyjnych, wdrożeniowych i prób”.

Drugi wymieniony przez szefa PGZ problem to rozwiązania techniczne. „Ciężki wóz ma określoną nośność, musi spełniać parametry balistyczne, wymagania ochrony przeciwminowej” – mówił. Zwrócił uwagę na potrzebę zastosowania odpowiedniej wieży „i wielu innych rozwiązań, nad którymi pracują nasze zespoły”.

„Jest też wiele podmiotów, które próbują przekonać, że być może PGZ nie da sobie rady z tym projektem i efektywniejszy jest zakup pojazdu z rynku zewnętrznego. Nasze stanowisko w tej sprawie jest jednoznaczne” – oświadczył. „Od początku uważamy, że jesteśmy w stanie zrobić ten wóz” – powiedział, podkreślając, że prace toczą się wewnątrz Grupy, bez udziału finansowego Agencji Uzbrojenia czy MON.

Zobacz też

Przypomniał, że „w ostatnim czasie wpłynęły kolejne środki finansowe dla HSW na rozwój infrastruktury, która ma służyć wielu produktom”, została przekazana kolejna rata ponad 200 mln zł z Funduszu Inwestycji Kapitałowych.

„Jesteśmy po próbach balistycznych i przeciwminowych. Analizujemy różne warianty napędowe” – powiedział. Dodał, że wybór szczegółowych rozwiązań oraz to „jak przyspieszyć i zoptymalizować” proces, jest przedmiotem konsultacji w konsorcjum złożonym z HSW, PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu. Według Leszkiewicza współpraca przy BWP będzie na tyle szeroka, że „w ostatecznym ukształtowaniu i wyposażeniu wozu będzie uczestniczyć około 10 spółek Grupy - jeżeli taki wóz powstanie i będzie zmówienie z Agencji Uzbrojenia”. Na tegorocznych targach MSPO pokazano model CBWP w skali 1:4. Za rok PGZ zamierza zaprezentować w Kielcach pojazd w skali 1:1.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama