Reklama
  • Analiza
  • Wywiady

Hyundai Rotem: proponujemy cyfrowego Wilka i polsko-koreański KTO

Koncern Hyundai Rotem proponuje Polsce w ramach programu Wilk czołg podstawowy K2PL, wraz z szeroką ofertą współpracy przemysłowej. Trwają też rozmowy między rządami Polski i Korei Południowej, w sprawie szybkiej dostawy istniejących czołgów K2. Hyundai Rotem zaproponował Polsce również współpracę przemysłową w zakresie Kołowych Transporterów Opancerzonych, które mogłyby być produkowane w Polsce, a następnie sprzedawane również na eksport.

Południowokoreański K2. Fot. Hyundai Rotem.
Południowokoreański K2. Fot. Hyundai Rotem.
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Czołg podstawowy K2 jest dostarczany do sił zbrojnych Republiki Korei, w których zastępuje wozy starszej generacji typu M48A5 Patton i jest wykorzystywany wraz z wozami K1/K1E1 oraz K1A1/A2, które są równolegle modernizowane. Cechami charakterystycznymi K2 są między innymi koreańska armata kalibru 120 mm z lufą o długości 55 kalibrów oraz zawieszenie hydropneumatyczne typu in-arm pozwalające na zwiększenie ruchliwości. Czołg został też od początku zaprojektowany do działania w środowisku sieciocentrycznym, pozwalając na integrację i komunikację pomiędzy różnymi systemami.

Zobacz też

Kluczową zaletą czołgu podstawowego K2 jest ucyfrowienie, które może wesprzeć współpracę pomiędzy siłami lądowymi, powietrznymi i morskimi, w ramach środowiska sieciocentrycznego. Jest on zgodny z NATO Generic Vehicle Architecture (GVA). Dzięki temu platforma może być integrowana i komunikować się z dowolnymi systemami, nie tylko systemami Wojsk Lądowych, ale też tymi Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej. Ponadto, K2, tak jak inne systemy Sił Zbrojnych Republiki Korei, jest interoperacyjny z siłami US Army, które są obecne na Półwyspie Koreańskim
powiedział Defence24.pl Eui-Seong Lee, wiceprezes Hyundai Rotem ds. projektów zbrojeniowych

Inną cechą K2 jest fakt, że ma on trzyosobową załogę, w przeciwieństwie do innych czołgów podstawowych dysponujących czteroosobowymi załogami. To pozwala lepiej wykorzystać ograniczone zasoby, jeśli chodzi o żołnierzy. Czołg może również zostać zintegrowany z aktywnym systemem ochrony, rozwiązaniem produkcji koreańskiej lub innym dostarczonym przez partnera trzeciego. Ponadto, K2 jest w produkcji seryjnej i jest eksploatowany przez siły zbrojne Republiki Korei, jest jednocześnie na wstępnym etapie cyklu życia. Oczekuje się, że będzie używany przez co najmniej 30 lat, i w tym czasie będzie ciągle modernizowany, co zapewnia stabilność wsparcia eksploatacji.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Obecnie trwa produkcja trzeciej partii czołgów K2 na potrzeby sił zbrojnych Republiki Korei. Po jej zakończeniu, tamtejsza armia będzie dysponować łącznie 260 czołgami. Oczekiwane są dalsze zakupy, w ramach czwartej partii dla armii Republiki Korei. Równolegle jednak koncern Hyundai Rotem, wspierany przez rząd w Seulu, szuka dla swojego czołgu innych odbiorców. K2, w dostosowanych do lokalnych wymagań odmianach promowany jest między innymi w Polsce (K2PL), Norwegii (K2NO) i Egipcie (K2EGY).

Od lewej do prawej: K2 w kamuflażu pustynnym, K2 w wariancie używanym przez armię Republiki Korei oraz K2NO.
Od lewej do prawej: K2 w kamuflażu pustynnym, K2 w wariancie używanym przez armię Republiki Korei oraz K2NO.
Autor. Hyundai Rotem

Wspólną cechą tych propozycji jest pakiet współpracy przemysłowej, który zakłada m.in. ustanowienie zdolności produkcyjnych w kraju. Przykładowo, w Norwegii czołg K2NO otrzymał istniejący izraelski system ochrony aktywnej klasy „hard-kill” oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberga, jako dodatkową opcję. Docelowo przewiduje się też wdrożenie na nim krajowego systemu łączności. Obecnie czołg K2NO konkuruje z niemieckim Leopardem 2A7. Z kolei Egipt szuka następcy dla ponad 2 tysięcy czołgów starszych generacji: rosyjskich T-55/T-62 i amerykańskich M60, eksploatowanych obok ponad tysiąca amerykańskich Abramsów, produkowanych po części na licencji w kraju.

Reklama

Propozycja dla Polski wyróżnia się jednak tym, że obejmuje opracowanie nowego czołgu podstawowego, we współpracy z Grupą PGZ. Wstępne koncepcje wozu K2PL przedstawiano już na targach MSPO. Założono że pojazd miałby o jedną parę kół bieżnych więcej, byłby silniej opancerzony od pierwowzoru i cięższy. Czołg K2PL miałby zostać szeroko wyposażony w polskie komponenty, na przykład optoelektronikę. Strona koreańska deklaruje też otwartość na transfer technologii dotyczący nie tylko integracji i montażu czołgu, ale też jego kluczowych komponentów, takich jak armata, zawieszenie hydropneumatyczne czy automat ładowania.

K2PL to projekt długoterminowy. Oczekujemy, że cały program, obejmujący nie tylko prace projektowe i rozwojowe, ale też transfer technologii, tworzenie zdolności produkcyjnych i dostawę samych czołgów mógłby trwać 10 do 15 lat. W tym okresie Polska zyskałaby zdolności do niezależnego rozwoju, produkcji i serwisowania czołgów. Harmonogram projektu K2PL jest zależny od zakresu prac rozwojowych, zmian w stosunku do bazowej konstrukcji czołgu podstawowego K2 oraz zakresu polonizacji. W ramach jednego z wariantów proponowaliśmy dość agresywny harmonogram, według którego K2PL zostałby opracowany w latach 2023-2025
Eui-Seong Lee, wiceprezes Hyundai Rotem ds. projektów zbrojeniowych

Dzięki temu Polska zyskałaby możliwość suwerennej produkcji i rozwoju nowego czołgu podstawowego. Pojazd zostałby dostosowany do integracji nie tylko nowych systemów elektronicznych, uzbrojenia nowej generacji i innych elementów. W miarę upływu czasu, polsko-koreańska współpraca w zakresie K2PL mogłaby zostać rozszerzona na platformę czołgu podstawowego nowej generacji.

Reklama
Makieta czołgu podstawowego K2PL Wilk, widać dodatkową parę kół nośnych
Makieta czołgu podstawowego K2PL Wilk, widać dodatkową parę kół nośnych
Autor. Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.
Reklama

Istnieje też możliwość dostawy istniejących czołgów podstawowych K2, rozmowy w tym zakresie trwają między rządami Polski i Republiki Korei.

Poważnie rozważamy rozszerzenie naszych zdolności produkcyjnych, by móc zwiększyć liczbę czołgów podstawowych K2, które możemy dostarczyć, w związku z obecną sytuacją na Ukrainie. Jeśli rządy Polski i Korei doszłyby do stosownego porozumienia, zwiększylibyśmy zdolności produkcyjne, i rząd Republiki Korei, w porozumieniu z rządem Polski, zdecydowałby ile czołgów K2 zostałoby dostarczonych do Polski
Eui-Seong Lee, wiceprezes Hyundai Rotem ds. projektów zbrojeniowych

Możliwe jest opracowanie rodziny pojazdów takich jak wóz wsparcia inżynieryjnego (Combat Engineering Vehicle, CEV) i wóz zabezpieczenia technicznego (Armored Recovery Vehicle, ARV) w oparciu o platformę K2PL. Hyundai Rotem posiada technologie i doświadczenie, potrzebne do rozwoju rodziny pojazdów wsparcia, dzięki  opracowaniu wozu zabezpieczenia technicznego K1 i wozu inżynieryjnego K600 na bazie platformy czołgu podstawowego K1. Hyundai Rotem proponował już jednoczesny rozwój czołgu podstawowego K2PL, wozu wsparcia inżynieryjnego oraz wozu zabezpieczenia technicznego w ramach pierwszej fazy programu K2PL.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Kołowy Transporter Opancerzony

Poza czołgiem podstawowym K2, Hyundai Rotem także opracował i produkuje na rzecz Armii Republiki Korei Kołowe Transportery Opancerzone, typu K806 (6x6) oraz K808 (8x8). Koreańska firma oferowała Polsce współpracę w obszarze Kołowych Transporterów Opancerzonych. Jej celem byłoby ustanowienie suwerennych zdolności produkcyjnych dla Polski i do eksportu KTO za granicę.

Reklama
Hyundai Rotem jest oficjalnym dostawcą Kołowych Transporterów Opancerzonych dla Armii Republiki Korei. Dostarczyliśmy własny koreański KTO, w którym udział krajowej produkcji wynosi ponad 90 proc., jeśli chodzi o komponenty i technologię, więc nie ma ograniczeń eksportowych. Zaproponowaliśmy opracowanie nowego Kołowego Transportera Opancerzonego, dostosowanego do polskich wymogów. Polska będzie mogła go rozwijać i eksportować bez żadnych ograniczeń
Eui-Seong Lee, wiceprezes Hyundai Rotem ds. projektów zbrojeniowych
Reklama

Obecnie trwają rozmowy pomiędzy Hyundai Rotem i PGZ na temat dokładnej specyfikacji polsko-koreańskiego Kołowego Transportera Opancerzonego. Istnieją różne opcje dotyczące jego stopnia ochrony wnętrza, ruchliwości i siły ognia, a pojazd ma być dostosowany do polskich potrzeb. Są też różne opcje, jeśli chodzi o kształt porozumienia przemysłowego, włącznie ze stworzeniem polsko-koreańskiej spółki Joint Venture w Polsce.

Transporter K808
Transporter K808
Autor. Hyundai Rotem

Hyundai Rotem proponuje Polsce współpracę przemysłową zarówno w programach czołgu podstawowego, jak i Kołowego Transportera Opancerzonego, aby tworzyć w Polsce zdolności rozwoju, produkcji i utrzymania sprzętu oraz wzmacniać zdolności obronne Sił Zbrojnych RP. Są również inne potencjalne obszary współpracy, na przykład bezzałogowe pojazdy naziemne (UGV) z napędem wodorowym. Hyundai Rotem jest wspierany przez rząd Republiki Korei.

Reklama

Materiał przygotowany we współpracy z Hyundai Rotem

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama