Reklama

Siły zbrojne

Guardiany dla amerykańskich specjalsów

MQ-9B SkyGuardian.
MQ-9B SkyGuardian.
Autor. General Atomics Aeronautical Systems

Departament Obrony USA podpisał kontrakt z firmą General Atomics Aeronautical Systems na dostawę trzech bezzałogowych statków powietrznych MQ-9B SkyGuardian wraz z koniecznym do nich wyposażeniem.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny

Reklama

Jest to pierwsza dostawa wspomnianych bezpilotowców bojowych na potrzeby USA, dotychczas firma General Atomics Aeronautical Systems dostarczała go tylko klientom eksportowym jak Wielka Brytania, Tajwan czy ostatnio Japonia (Sea Guardian). Maszyny te będą wykorzystywane przez U.S. Air Force Special Operations Command w celu opracowania strategii używania tego typu maszyn we wsparciu sił specjalnych USA w działaniach operacyjnych.

Czytaj też

MQ-9B SkyGuardian.
MQ-9B SkyGuardian.
Autor. General Atomics Aeronautical Systems.

MQ-9B SkyGuardian to amerykański bezzałogowy bojowy aparat latający produkowany przez firmę General Atomics Aeronautical Systems. Promień działania nowej wersji MQ-9B to ponad 2200 km. może ona pozostawać w powietrzu przez nawet około 40 godzin na wysokości nawet 15 km. W stosunku do poprzedniej wersji MQ-9A Reaper zwiększona została rozpiętość skrzydeł (teraz to 24 m), maszyna może przenosić ponad 2,15 tony ładunku zewnętrznego na dziewięciu węzłach, w tym ośmiu podskrzydłowych i jednym podkadłubowym.

Reklama

MQ-9B może pełnić wiele zadań m.in. prowadzić rozpoznanie obrazowe, radiolokacyjne i radioelektroniczne celów na lądzie, morzu i w powietrzu, wykonywać misje uderzeniowe (a w pewnym zakresie także zwalczać cele powietrzne), czy wspierać operacje reagowania kryzysowego. W wypadku zastosowania specjalnego zestawu SeaGuardian do działania w warunkach morskich bezzałogowiec może wykrywać i niszczyć jednostki nawodne, wykrywać okręty podwodne czy kontrolować wyznaczoną strefę w poszukiwaniu np. nielegalnego handlu morskiego. Pozwala to na odciążenie wielu innych większych platform np. samolotów rozpoznawczych, a koszty eksploatacyjne są znacznie niższe niż rozwiązań załogowych.

Czytaj też

YouTube cover video
Reklama
Reklama

Komentarze