Reklama

Siły zbrojne

Gdynia i Gdańsk prawie jak bazy US Navy [FOTO]

Zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO 195) w Gdyni.
Zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO 195) w Gdyni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Okręty US Navy i Military Sealift Command w 2022 roku bardzo często wchodzą do portów w Gdyni I Gdańsku. Oczywiście ma to ścisły związek z rosyjską agresją na Ukrainę i rozpoczęciem praktycznie stałej amerykańskiej obecności na Bałtyku.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Amerykańskie okręty chodzą obecnie praktycznie po wszystkich akwenach świata. Ich zabezpieczenie logistyczne oparte jest o stałe amerykańskie bazy rozmieszczone na całym świecie, amerykańskie okręty zaopatrzeniowe towarzyszące zgrupowaniom morskim oraz wizyty w zagranicznych portach.

Amerykańskie okręty wchodzą do portów cywilnych na zasadach komercyjnych, płacąc za wszystkie usługi portowe. W zależności od potrzeb i sytuacji mogą wtedy pobierać paliwo z bunkierek lub instalacji portowych, przyjmować na pokład ładunki jak zaopatrzenie, żywność, części zamienne. W czasie cumowania mogą również oddawać nieczystości płynne i śmieci. Co prawda większość amerykańskich dużych okrętów ma własne spalarki śmieci, ale przekazanie ich w porcie również jest praktykowaną formą utylizacji. Operacje portowe zacumowania i odcumowania odbywają się w oparciu o lokalne firmy holownicze i pilotażowe.

Reklama

Czytaj też

Czas pobytu okrętu w porcie jest również możliwością odpoczynku dla załogi, łącznie z wyjściami na ląd lub nawet wycieczkami turystycznymi. Oczywiście koniecznym warunkiem do tego jest dłuższy pobyt w porcie oraz aktualnie wypełniane zadania przez jednostkę pływającą. Czasami w portach dokonuje się również częściowej rotacji załogi, czyli wymiany marynarzy na nowych przybyłych z USA. Incydentalnie dokonuje się również wejść do portów w celach medycznych, gdy transport śmigłowcowy z jakiś względów jest niemożliwy.

USNS Leroy Grumman (T-AO 195) od dziobu.
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) od dziobu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) cumujący przy Nabrzeżu Francuskim.
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) cumujący przy Nabrzeżu Francuskim.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) w asyście portowych holowników odchodzi od nabrzeża.
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) w asyście portowych holowników odchodzi od nabrzeża.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) w całej okazałości.
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) w całej okazałości.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W 2022 roku takim miejscem bardzo częstych wejść okrętów US Navy i Military Sealift Command jest Gdynia i Gdańsk.

W maju i w czerwcu w Gdyni był niszczyciel  USS Gravely (DDG 107), w czerwcu w Gdańsku zbiornikowiec USNS Patuxent (T-AO 201), a w lipcu zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO 195) był najpierw w Gdańsku, a później w sierpniu w Gdyni. We wrześniu w Gdyni, a później w Gdańsku był okręt desantowy-dok USS Gunston Hall (LSD 44), a w Gdyni uniwersalny okręt desantowy z ciągłym pokładem lotniczym USS Kearsarge (LHD 3). Również we wrześniu najpierw w Gdyni, a później w Gdańsku był kolejny niszczyciel USS Paul Ignatius (DDG 117). Natomiast w październiku Gdańsk odwiedził zaopatrzeniowiec USNS William McLean (T-AKE-12), a Gdynię niszczyciel USS Roosevelt (DDG 80). Wszystkie wizyty miały charakter techniczno-logistyczne, a niektóre z nich trwały bardzo krótko np. około 24 godziny w Gdyni.

Obecnie Gdynię odwiedził po raz kolejny zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO 195). Wszedł do portu 29 października, a wyszedł z niego 1 listopada.

Czytaj też

Zbiornikowiec jest jedną z 16 zbudowanych jednostek typu Henry J Kaiser. Piętnaście z nich nadal jest wykorzystywanych przez Military Sealift Command, czyli dowództwo odpowiedzialne za transport ładunków i zaopatrzenie okrętów US Navy na całym świecie. Szesnasty zbiornikowiec został w 2009 roku sprzedany Marynarce Wojennej Chile. Osiem amerykańskich zbiornikowców tego typu operuje po wschodniej stronie USA („atlantyckiej"), a siedem po zachodniej stronie USA („pacyficznej"). Jako, że okręty te wcielono do służby w latach 1986-1995 planowane są do wycofania w najbliższych latach.

Leroy Grumman (T-AO 195) został zbudowany w Avondale Shipyards w Nowym Orleanie. Został wodowany 7 czerwca 1987 roku, a wcielony do służby 2 sierpnia 1989 roku. Zbiornikowiec ma 206,5 m długości, 29,7 m szerokości i 41556 ton wyporności. Jego napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Colt-Pielstick 10PC4.2V-570 o łącznej mocy 24300 kW, napędzające dwie śruby. Prędkość maksymalna zbiornikowca to 20 węzłów, a zasięg to 6000 mil morskich przy prędkości marszowej 18 węzłów. Załoga składa się z 89 osób.

Okręt nie jest uzbrojony, ale ma na wyposażeniu cele przeciwko torpedom SLQ-25 Nixie. Jest wyposażony w trzy radary nawigacyjne Raytheon oraz szereg innych urządzeń nawigacji i radiokomunikacji. Na rufie okrętu znajduje się pokład dla śmigłowca, ale bez hangaru. Obszerna nadbudówka mieści liczne pomieszczenia załogowe oraz zapasowe kabiny dla dodatkowo zaokrętowanych osób.

Czytaj też

Obszerna nadbudówka zbiornikowca z rufowym pokładem śmigłowcowym. Na kominie niebiesko-żółte pasy oznaczające jednostki Military Sealift Command.
Obszerna nadbudówka zbiornikowca z rufowym pokładem śmigłowcowym. Na kominie niebiesko-żółte pasy oznaczające jednostki Military Sealift Command.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śródokręcie zbiornikowca z urządzeniami przeładunkowymi. Drugi od prawej to RAS czyli system przekazywania ładunków stałych w morzu, a trzy pozostałe służą do przekazywania paliwa w morzu. Działają na lewą i prawą burtę.
Śródokręcie zbiornikowca z urządzeniami przeładunkowymi. Drugi od prawej to RAS czyli system przekazywania ładunków stałych w morzu, a trzy pozostałe służą do przekazywania paliwa w morzu. Działają na lewą i prawą burtę.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) w widoku od rufy.
USNS Leroy Grumman (T-AO 195) w widoku od rufy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO 195) wychodzi z gościnnej Gdyni.
Zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO 195) wychodzi z gościnnej Gdyni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Głównym zadaniem okrętu jest przewożenia paliwa okrętowego oraz lotniczego oraz wydawanie go w morzu. Może on do swoich zbiorników przyjąć około 180000 baryłek paliwa. Urządzenia przeładunkowe pozwalają tankować w marszu inne okręty z obu burt zbiornikowca. Dodatkowo tym systemem można również przekazywać ładunki stałe. Można je również transportować śmigłowcem na jego pokładzie lub jako podczepione.

Obecność amerykańskich okrętów w naszych portach jest bardzo ważna dla naszego bezpieczeństwa. Oznacza ona obecnie praktycznie stałą obecność na Bałtyku.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Mama Leona

    Stateczek ma 35 lat (co bardzo widać, także po "normie emisji" spalin) jest zaharowany bo Stanom bardzo brakuje w tym segmencie floty. To może martwić...

  2. rwd

    Kacapy z Kaliningradu muszą się do tego przyzwyczaić. Bałtyk należy do NATO!

Reklama