Reklama
  • Wiadomości

Francuski system moździerzowy niedługo trafi do armii

Francuski koncern KNDS Nexter poinformował o zbliżającej się dostawie pierwszych ośmiu systemów moździerzowych Griffon MEPAC dla francuskich wojsk lądowych. Trafią one na wyposażenie 11. pułku Artylerii Morskiej.

Francuski moździerz samobieżny Griffon MEPAC.
Francuski moździerz samobieżny Griffon MEPAC.
Autor. KNDS Nexter

Oficjalne zakończenie testów kwalifikacyjnych nowego francuskiego moździerza miało mieć miejsce 27 grudnia, zatem zgodnie z założeniami dotyczącymi dokończenie cyklu prób do końca minionego roku. Cały program zalicza jednak opóźnienie, ponieważ odbiór pierwszych pojazdów miał mieć miejsce w zeszłym roku. Rodzi się także pytanie, kiedy Griffon MEPAC zostanie oficjalnie przyjęty do wojska, dostawy wozów nie gwarantują tego, ponieważ muszą przejść jeszcze pozytywnie proces odbioru. Według obecnych planów na stan francuskich jednostek ma trafić łącznie 54 systemów moździerzowych tego typu, które zastąpią ciągnione moździerze Mo 120 RT kal. 120 mm. Z czasem liczba ta ulegnie znacznemu zwiększeniu. Pozwoli to na znaczne zwiększenie zdolności żołnierzy z nich korzystających, wydatnie poprawiając poziom ich ochrony. Całość dostaw ma zakończyć się przed rokiem 2027.

Griffon MEPAC to samobieżny system moździerzowy oparty o podwozie transportera opancerzonego Griffon 6x6. Uzbrojenie główne stanowi moździerz 2R2M zamontowany na obrotowej platformie. Może on ustawiać się w zakresie 360°, z możliwością uniesienia pod kątem 40–85 ° dzięki zastosowanym systemom hydraulicznym. Można z niego prowadzić ostrzał na dystansie 8-13 km przy szybkostrzelności określonej na 10 strzałów na minutę. Dzięki wysokiemu stopniu automatyzacji  moździerz ma pozwolić na osiągnięcie gotowości do strzału z pozycji marszowej w czasie mniejszym niż 10 sekund.

Reklama

Do samoobrony pojazdu służy zdalnie sterowany moduł uzbrojenia T2, który może być wyposażony w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy kaem kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Jednostka napędowa jest tożsama jak w standardowym Griffone i jest nią silnik wysokoprężny o mocy 400 KM połączony z automatyczną przekładnią. Pozwala to na rozpędzenie ważącego około 24 ton pojazdu do ok. 100 km/h.

Zobacz też

Griffon MEPAC.
Griffon MEPAC.
Autor. Grupa Nexter
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama