Przemysł Zbrojeniowy
Francuzi stworzą „cyfrowego” VBCI
Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) wraz z Agencją Innowacji Obronnych zleciły konsorcjum KNDS-Arquus opracowanie demonstratora cyfrowego modelu kołowego transportera opancerzonego VBCI.
Opracowanie cyfrowego modelu francuskiego KTO ma pozwolić na ułatwienie jego serwisu, ale także w przyszłości zapewne podjęcia odpowiednich prac modernizacyjnych. Będzie to tym samym pierwszy tego typu projekt zakładający opracowanie cyfrowego odpowiednika pojazdu użytkowanego przez francuską armię. Wszystko to w ramach programu NumCo mającym na celu usprawnienie procesu eksploatacyjnego nie tylko VBCI, ale z czasem i innych pojazdów, którym utworzy się cyfrowy odpowiednik. Prace nad nim mają potrwać dwa lata na bazie dotychczasowych doświadczeń i zdolności KNDS Nexter oraz Arquus w kwestii modelowania i symulacji. Po zakończeniu tego etapu demonstrator będzie doskonalony przez kolejne dwa lata na bazie 20 pojazdów VBCI wyposażonych w odpowiednie sensory diagnostyczne (HUMS). Nie jest jednak wykluczone, że w celu zebranie lepszej bazy danych zapadnie decyzja o zwiększeniu puli testowanych pojazdów (nawet do 40 wozów).
Dzięki zebranym danym mają zostać opracowane odpowiednie algorytmy pozwalające określić żywotność poszczególnych podzespołów. To ma przełożyć się na większą przewidywalność potencjalnych usterek i ułatwić ich naprawę. Co więcej, dane te najpewniej pozwolą na określenie kierunków potencjalnych modyfikacji lub modernizacji VBCI w przyszłości. Tym samym zwiększy się atrakcyjność tej konstrukcji dla potencjalnych klientów, którzy będą pozyskiwać znacznie szersze wsparcie producenta w utrzymywaniu opisywanych pojazdów w toku ich eksploatacji.
VBCI (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie) to francuski kołowy bojowy wóz piechoty zaprojektowany i produkowany przez spółki Giat Industries (obecnie Nexter Systems) i Renault Trucks Defense (obecnie Arquus) na potrzeby francuskiej armii. Załoga pojazdu składa się z dowódcy, działonowego i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest załogowy system wieżowy z armatą automatyczną M811 kal. 25 mm sprzężoną z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Napęd stanowi silnik wysokoprężny Renault Diesel o mocy 550 KM, co przy masie bojowej 28500 kg pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 100 km/h. Obecnie znajduje się on wyłącznie na uzbrojeniu francuskich wojsk lądowych - 628 egzemplarzy VBCI (z czego 518 egzemplarzy w wersji VCI i 110 egzemplarzy w wersji VPC). Potencjalnymi użytkownikami w przyszłości może stać się Grecja oraz Katar.