- Wiadomości
FA-50 prawie w komplecie
Na Okęciu wylądował ponownie transportowy Boeing 747F, który przywiózł kolejną parę samolotów FA-50GF – poinformował szef MON i Agencja Uzbrojenia na swoich profilach na portalu X (dawny Twitter).

Autor. Mirosław Mróz/Defence24
To już dziewiąty i dziesiąty samolot spośród 12 zamówionych w wersji GF. Koreański producent – Korean Aerospace Industries – zobowiązał się do dostarczenia wszystkich samolotów do końca tego roku i jak na razie wywiązuje się z tego zobowiązania w godny pochwały sposób.
Finalizujemy tegoroczne dostawy FA-50 dla 🇵🇱 Sił Powietrznych. Wczoraj piąta para dotarła do Polski, a dziś rozpoczyna się proces integracji. pic.twitter.com/ZEZcCov503
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) November 6, 2023
Przypomnijmy, że Polska zamówiła 12 samolotów w obecnie istniejącym wariancie GF czyli Gap Filler, tożsamym z koreańską wersją Block 10. Samoloty te kosztowały około 700 mln USD. Z kolei 2,3 mld USD zapłaciliśmy za 36 kolejnych maszyn wariantu PL, który będzie podobny, a być może nawet bardziej zaawansowany niż planowana koreańska wersja samolotu FA-50 Block 20. Maszyny te mają zostać wyposażone m.in. w radiolokatory AESA Phantom Strike, instalacje do uzupełniania paliwa w locie oraz dostosowane do używania znacznie szerszej gamy amunicji precyzyjnej, a także pocisków powietrze-powietrzne średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.
Samoloty wersji PL mają zostać dostarczone w latach 2025-2028. Później pierwsza dwunastka maszyn wersji GF miałaby zostać także podniesiona do wersji PL, ale będzie wymagało osobnego kontraktu.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]