Reklama
  • Wiadomości

FA-50 prawie w komplecie

Na Okęciu wylądował ponownie transportowy Boeing 747F, który przywiózł kolejną parę samolotów FA-50GF – poinformował szef MON i Agencja Uzbrojenia na swoich profilach na portalu X (dawny Twitter).

FA-50
Samolot FA-50 w oczekiwaniu na zgodę na start
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Reklama

To już dziewiąty i dziesiąty samolot spośród 12 zamówionych w wersji GF. Koreański producent – Korean Aerospace Industries – zobowiązał się do dostarczenia wszystkich samolotów do końca tego roku i jak na razie wywiązuje się z tego zobowiązania w godny pochwały sposób.

Reklama
Reklama

Przypomnijmy, że Polska zamówiła 12 samolotów w obecnie istniejącym wariancie GF czyli Gap Filler, tożsamym z koreańską wersją Block 10. Samoloty te kosztowały około 700 mln USD. Z kolei 2,3 mld USD zapłaciliśmy za 36 kolejnych maszyn wariantu PL, który będzie podobny, a być może nawet bardziej zaawansowany niż planowana koreańska wersja samolotu FA-50 Block 20. Maszyny te mają zostać wyposażone m.in. w radiolokatory AESA Phantom Strike, instalacje do uzupełniania paliwa w locie oraz dostosowane do używania znacznie szerszej gamy amunicji precyzyjnej, a także pocisków powietrze-powietrzne średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.

Samoloty wersji PL mają zostać dostarczone w latach 2025-2028. Później pierwsza dwunastka maszyn wersji GF miałaby zostać także podniesiona do wersji PL, ale będzie wymagało osobnego kontraktu.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama