Reklama

PAS 2025: Gość z Emiratów kusi Francję

Saab GlobalEye ZEA
Saab GlobalEye ZEA
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Jednym z ciekawszych samolotów pokazanych na tegorocznym salonie Le Bourget „w naturze” jest z pewności samolot wczesnego ostrzegania Saab GlobalEye w barwach sił powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

GlobalEye do najnowsze dziecko Saaba w zakresie samolotów wczesnego ostrzegania. Oparta o konstrukcję bizjeta Bombardier 6000 konstrukcja została stworzona na potrzeby Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zastąpiła ona tam samoloty Saab 340 AEW, leasingowane wcześniej jako samoloty przejściowe. Sprawa ma polski wątek, bowiem maszyny te służą teraz jako przejściowe rozwiązanie w Polsce i zostały dostarczone także Ukrainie.

Reklama

Prezentowany samolot to jednak z pięciu maszyn zbudowanych dla ZEA. Rozwiązanie to zostało zamówione także przez kraj producenta, Szwecję w liczbie kolejnych trzech maszyn. Ich produkcja jednak nadal trwa.

GlobalEye
GlobalEye
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Saab GlobalEye, ZEA, le bourget, emiraty
Saab GlobalEye ZEA
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Zjednoczone Emiraty Arabskie nieprzypadkowo zgodziły się na przysłanie swojej maszyny na targi do Francji. To właśnie Francja bowiem poszukuje obecnie zastępstwa dla swojej floty samolotów wczesnego ostrzegania. Obecnie Francuzi eksploatują w tej roli 4 samoloty E-3 Sentry (na bazie Boeinga 707) i wahają się pomiędzy zastąpieniem ich amerykańskimi Boeingami E-7 Wedgetail a właśnie Saabem GlobalEye. Wcześniej wydawało się, że większe szanse mają Amerykanie, których E-7 wydawał się naturalnym następcą E-3. I na taką wymianę zdecydowała się w ostatnim czasie Wielka Brytania.

Teraz jednak w wyniku polityki Trumpa następuje zwrot w kierunku kupowania systemów europejskich. Poza politycznym jest także argument techniczno-operacyjny. Pentagon bowiem sam chce dzisiaj zastępować E-3 nie Wedgetailem, a mniejszym amerykańskim samolotem E-2D Advanced Hawkeye. Wpisuje się to w trwającą już od kilku lat dyskusję, w której padają argumenty o tym, że era wielkich samolotów wczesnego ostrzegania się skończyła, a postęp techniczny i wynikająca z niego miniaturyzacja systemów czy zastosowanie AI umożliwiają wykorzystanie znacznie tańszych i łatwiejszych w użyciu małych samolotów tej klasy.

Reklama

GlobalEye to jedna z konstrukcji, która będzie brana pod uwagę także w Polsce w czasie wyboru następcy Saabów 340 AEW. Jego konkurentem jest, już dzisiaj promowany przez Northrop Grummana E-2D Advanced Hawkeye.

Saab GlobalEye
Saab GlobalEye
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. MiP

    Cytuję - "służą teraz jako przejściowe rozwiązanie w Polsce" każdy wie jak wygląda przejściowe rozwiązanie w naszym kraju.... Te samoloty które kupiliśmy będą służyć aż się nie rozsypią ze starości i wtedy politycy będą myśleć o nowych

Reklama