Reklama

PAS 2025: Francja wybiera europejski samolot wczesnego ostrzegania

Saab GlobalEye
Saab GlobalEye
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Saab i francuski odpowiednik Agencji Uzbrojenia (DGA) podpisały na tegorocznym paryskim salonie lotniczym deklarację o zakupie samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye przez Francję – poinformował producent samolotu.

Francuzi chcą kupić dwa samoloty z opcją na kolejne dwa. Kontrakt ma zostać sfinalizowany „w ciągu kilku miesięcy”.

„Z zadowoleniem przyjmujemy dzisiejsze ogłoszenie Francji o zamiarze nabycia GlobalEye, które zwiększy świadomość sytuacyjną francuskich sił zbrojnych i wykrywanie zagrożeń w domenach powietrznej, lądowej i morskiej. Nasze rozwiązanie umożliwi Francji zachowanie pełnej, suwerennej kontroli nad jej zdolnością do wczesnego ostrzegania i kontroli w powietrzu” – komentuje sprawę Michael Johansson, prezes Saab’a.

Stworzony na potrzeby Zjednoczonych Emiratów Arabskich GlobalEye to maszyna oparta o kadłub Bombardiera 6000/6500. ZEA zakupiło je w pięciu egzemplarzach. Kolejne trzy (plus jeden w opcji), które są obecnie produkowane, zakupiła Szwecja.

Czytaj też

Tak jak pisaliśmy wcześniej w artykule o obecności emirackiego GlobalEye na Le Bourget, zamówienie Francji to ogromny sukces dla Saaba i jego konstrukcji. Szczególnie że maszyna ta – o ile sprawdzi się w służbie – ma szansę zastąpić samoloty E-3 Sentry (francuska wersja to E-3F Phenix) w siłach powietrznych mocarstwa atomowego. Na razie zamówienie na dwie maszyny, plus dwie w opcji można postrzegać jako „ostrożne” i mające na celu ewaluację tego rozwiązania i sprawdzenie, czy może ono w pełni zastąpić E-3F.

Zamówienie francuskie, szczególnie w dobie dystansowania się rozwiązań amerykańskich i „stawiania na europejskie”, może utorować Saabowi drogę do kolejnych zamówień na Starym Kontynencie. Systemem interesuje się Grecja (obecnie wykorzystuje starsze, szwedzkie rozwiązanie, oparte o samolot Embraera Erieye), Danii i Finlandia, a poza Europą także Kanada i Republika Korei.

Samolot mógłby zostać też w przyszłości zakupiony przez Polskę, jako następca Saabów 340 AEW.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (7)

  1. Flaczki

    Ciekawe co Polska I kiedy kupi!

    1. tkin ważny

      Zależy kto będzie premierem.

    2. Seb66

      Raczej zależy kto wywrze mocniejszy nacisk na sprzedajnych polskich polityków. Ha ha ha.

    3. Pucin:)

      @Flaczki - Polska już kupiła dwa Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C i jeden zestaw General Atomics MQ-9B SkyGuardian (3 szt.) - cos tam jeszcze leasinguje :) Jest owszem dużo za mało. :)

  2. Straike

    Jak to się dzieje, że Francji cokolwiek by zrobiła to jest Europejskie? Teraz znowu.

    1. Dudley

      Nie cokolwiek, ale bardzo dużo. Ten kraj stawia na własne, lub europejskie rozwiązania. Stara się marginalizować zakupy z za oceanu, to i to w sytuacjach gdy nie ma praktycznej alternatywy, jak np zakup Predatorów, dronów mogących poruszać się kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Nie działa tak jak Polska przeciw własnemu przemysłowi, vide Krab i K9. Życzyłbym sobie by Polska była w ten sposób określana, a nie jako koń trojański USA, i ich podnóżek, czy popychadło. Jak ma to dzisiaj miejsce.

  3. Monkey

    I dobrze, trzeba zacząć stawiać na europejskie rozwiązania. Gdziekolwiek to tylko możliwe👍🏻 Jak Amerykanie chcą, żebyśmy sobie radzili bez nich, to proszę bardzo.

    1. yy

      Ja wolałbym jednak stawiać na dobre rozwiązania:)

    2. Pucin:)

      @yy - jakie uzasadnienie tej tezy - żadne!!! - Dwie sztuki Saab-y 340 AEW&C właśnie są szykowane do udziału w konflikcie na UA. :) - D24 - pt. Ukraina otrzyma od Szwecji samoloty wczesnego ostrzegania - 29.05.2024 12:16. :)

    3. Jan z Krakowa

      Nie ja zacząłem wątek o samodzielności Francji. Ale jeśli, a nawet i już, to moim zdaniem Francja ma ambicje nieproporcjonalnie duże do swoich rzeczywistych możliwości. I silny PR na całym świecie. Poza tym ta samodzielność Francji jest dość ograniczona. Bez wsparcia USA, jej by nie było. Podobnie zresztą było w czasach zimnej wojny. A jak tam w Afryce, w Sahelu Francja sobie radzi? Nie wiem skąd ta wiadomość, że amerykanie chcą żebyśmy sobie radzili bez nich.

  4. szczebelek

    Francja zawsze szukała gdzieś indziej niż w USA jeśli dostawała wybór ...

    1. tkin ważny

      Bo Francja jest państwem samodzielnym, nie tylko z nazwy. Nawet brń atomową ma swoją nie jak Anglia

    2. [email protected]

      @szczebelek Ma to plusy ale i ma to minusy bo Francja zawsze jak wybiera to u siebie . Np większość sprzętu francuskiego przy intensywnych walkach będzie bezbronna po wyczerpaniu amunicji np Flota Lotnictwo.

  5. Hubert

    Odnosząc się do tytułu nie ma samolotów kontynentalnych. Wszystko na świecie ma pochodzenie państwowe. Francja kupuje samolot od Szwecji.

    1. Pucin:)

      @Hubert - ale są kontynenty. Kraje leżą na danym obszarze/kontynencie. Patrz tytuł >> PAS 2025: Francja wybiera europejski samolot wczesnego ostrzegania - resztę proszę sobie sam dopisać - o ile potrafisz. :)

    2. Adamus13

      Hubert - a F35 produkowane w Fort Worth są "made in USA" czy "made in Teksas"?

  6. bmc3i

    Amerykańscy fachowcy lotniczy twierdzą że ostatnie wejscie Ukrainy w posiadanie dwóch szwedzkich maszyn Saab 340 AEW&C to przewrót kopernikański w lotnictwie ukraińskim, Daje Ukrainie spotęgowanie możliwiści jej lotnictwa. Że tevdwa AWACSe, sa wiecej warte dla Ukrainy, niż cala eskadra F-16.

  7. Furlong

    Ewentualnie będzie to pomost do prawdziwego AWACS na platformie Airbusa, bo takie plany również były. Po za tym Francuzi dalej będą mieli Hawkeye, więc kompletna bieda im nie grozi.

Reklama