- Wiadomości
Czy FA-50 polecą do Peru?
Władze Peru chcą zakupić lekkie samoloty bojowe FA-50 – donosi portal Air Recognition, powołując się na źródła peruwiańskie i koreańskie. Maszyny te miałyby przynajmniej częściowo zostać zmontowane siłami przemysłu klienta.

Autor. Siły Powietrzne Filipin
Chodzi o zakup między 20 a 24 samolotów za kwotę około 780 mln dolarów. Jak donoszą źródła z obu krajów, list intencyjny w tej sprawie ma zostać podpisany już w najbliższych tygodniach, a kontrakt – w grudniu tego roku. Peruwiańczycy mają być także zainteresowani wejściem w program nowego myśliwca KF-21 Boramae, choć na razie brakuje tutaj konkretów.
Siły Powietrzne Peru (Fuerza Aérea del Perú) posiadają dzisiaj dość skromny zasób maszyn bojowych, w tym 6 MiGów-29, 12 Mirage 2000 i osiem Su-25. Do tego dochodzą przeciwpartyzanckie Cessna Dragonfly w liczbie 20 egzemplarzy i 5 szkolno-bojowych MB-339. Samoloty te prawdopodobnie znajdują się w złym stanie technicznym. Co ciekawe, FA-50 miałyby zastąpić nie MiGi-29 i Mirage 2000, ale jeszcze starsze od nich samoloty przeciwpartyzanckie i szkolno-bojowe, zatem wymiana odbyłaby się w stosunku 1:1 pod względem liczebnym.
Zobacz też
Nie jest jasne, którą wersję samolotu chcą pozyskać Peruwiańczycy. Biorąc pod uwagę, że chodzi o zastąpienie maszyn przeciwpartyzanckich, jak i fakt, że Peru nie dysponuje wielkimi środkami finansowymi, może chodzić o maszyny wersji Block 10, tożsame z polskimi FA-50GF. W związku z tym zakup KF-21 Boramae mógłby stanowić kolejny stopień współpracy, i to te maszyny zastąpiłby pozostałe samoloty bojowe. Wydaje się, że Peruwiańczycy mogą interesować się pozyskaniem od jednej do trzech eskadr koreańskich myśliwców.
Zobacz też
Co warte podkreślenia, Peru ma pozytywne doświadczenia z przemysłem koreańskim. W ciągu ostatniej dekady zakupiło bowiem 20 szkolnych samolotów turbośmigłowych KT-1 Woongbi, z czego cztery pierwsze powstały w Korei, a 16 kolejnych zmontowano w zakładach SEMAN w bazie sił powietrznych w Las Palmas. Zakup FA-50 jest więc kontynuacją tego kierunku polityki zakupowej. Kolejne samoloty to konstrukcja droższa i bardziej złożona, ale część z nich także ma zostać zmontowana w Peru (przynajmniej według planu).
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]