Reklama

Siły zbrojne

Cztery radary na Strykerze. Izraelczycy wspierają "mobilną tarczę" USA

Wizja pojazdu Stryker z radarem MHR. Fot. RADA
Wizja pojazdu Stryker z radarem MHR. Fot. RADA

Radar MHR izraelskiej firmy RADA Electronic Industries Ltd. został wybrany jako część modułu przeciwlotniczego dla przyszłych mobilnych zestawów krótkiego zasięgu IM-SHORAD (Initial Maneuver-Short Range Air Defense). Takie systemy zostaną zamówione przez amerykańskie wojska lądowe w firmie Leonardo DRS.

Wybór przenośnych, wielozadaniowych radarów MHR RADA (Multi-Mission Hemispheric Radar) oznacza, że na przyszłych amerykańskich pojazdach przeciwlotniczych nie zostanie zamontowana jedna obrotowa antena, ale cztery nieruchome. Każda z nich będzie zabezpieczała sektor około 90º. Stacje MHR wykorzystują niewielkie, nieruchome, aktywne systemy antenowe AESA (Active Electronically Scanned Array) z elektronicznym kształtowaniem i sterowaniem wiązką, zbudowane z wielu modułów nadawczo odbiorczych z elementami wykonanymi na bazie azotku galu (GaN).

image
Radary firmy RADAR (na zdjęciu typu MHR i ieMHR) jeszcze do niedawna miały charakterystyczne, okrągłe systemy antenowe w osłonie balistycznej. Fot. M.Dura

Z jednej strony trzeba będzie przygotować cztery miejsca instalacyjne, co teoretycznie może być trudne. Z drugiej zaś strony firma Leonardo DRS będzie miała nieco uproszczone zadanie przy integrowaniu modułu uzbrojenia MEP (Mission Equipment Package). Nie będzie bowiem ograniczona wymogiem zainstalowania niczym nie zasłoniętej anteny obrotowej. Założeniem amerykańskiej armii jest bowiem zapewnienie obserwacji w kącie 360º wokół pojazdu, a dodatkowo radary będą mogły prowadzić wykrywanie i śledzenie celów w ruchu.

Jak na razie trwają negocjacje pomiędzy amerykańskimi wojskami lądowymi i Leonardo DRS, ale zakłada się, że kontrakt na zbudowanie prototypu systemu zostanie podpisany w sierpniu 2018 r. Całość ma być zintegrowana na kołowym transporterze opancerzonym Stryker A1. Takie pojazdy zostaną wprowadzone do sił lądowych USA w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, aby odtworzyć zdolność ochrony mobilnych wojsk lądowych. Przewiduje się, że transportery trafią m.in. do US Army Europe.

Zadanie jest dość ambitne szczególnie jeżeli chodzi o harmonogram, ponieważ pierwszy prototyp ma być gotowy już w 2019 r. Ostatecznie badaniu zostanie poddanych dziewięć systemów prototypowych. Zaakceptowanie danej konstrukcji będzie oznaczało zamówienie na ponad 140 zestawów przeciwlotniczych i to już od 2020 r. Być może to właśnie dlatego firma Leonardo DRS wybrała systemy już gotowe i sprawdzone w działaniu.

Tak jest również w przypadku radarów MHR RADA. Urządzenia są znane od kilku lat i były również proponowane dla Polski (z prezentacją w 2016 r. na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach).

image
Najnowszy radar eCHR firmt RADAR przygotowywany dla mobilnych systemów przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu VSHORAD. Fot. M.Dura

Nie wiadomo dokładnie jaka wersja radaru RADA zostanie zainstalowana na amerykańskich pojazdach. Na rysunkach poglądowych prezentowane są Strykery ze stacjami MHR, ze standardowymi, charakterystycznymi, okrągłymi antenami obudowanymi osłoną antybalistyczną. 

Firma RADA Electronic Industries Ltd. opracowała już jednak nowy typ radaru eCHR z systemem antenowym o prostokątnym kształcie, specjalnie przygotowany dla mobilnych zestawów przeciwlotniczych VSHORAD oraz dla systemów aktywnej ochrony pojazdów APS (Active Protection Systems). Radar tego typu był prezentowany po raz pierwszy szerszej publiczności podczas międzynarodowych targów uzbrojenia Eurosatory 2018 w Paryżu.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.