Siły zbrojne
Cztery radary na Strykerze. Izraelczycy wspierają "mobilną tarczę" USA
Radar MHR izraelskiej firmy RADA Electronic Industries Ltd. został wybrany jako część modułu przeciwlotniczego dla przyszłych mobilnych zestawów krótkiego zasięgu IM-SHORAD (Initial Maneuver-Short Range Air Defense). Takie systemy zostaną zamówione przez amerykańskie wojska lądowe w firmie Leonardo DRS.
Wybór przenośnych, wielozadaniowych radarów MHR RADA (Multi-Mission Hemispheric Radar) oznacza, że na przyszłych amerykańskich pojazdach przeciwlotniczych nie zostanie zamontowana jedna obrotowa antena, ale cztery nieruchome. Każda z nich będzie zabezpieczała sektor około 90º. Stacje MHR wykorzystują niewielkie, nieruchome, aktywne systemy antenowe AESA (Active Electronically Scanned Array) z elektronicznym kształtowaniem i sterowaniem wiązką, zbudowane z wielu modułów nadawczo odbiorczych z elementami wykonanymi na bazie azotku galu (GaN).
Z jednej strony trzeba będzie przygotować cztery miejsca instalacyjne, co teoretycznie może być trudne. Z drugiej zaś strony firma Leonardo DRS będzie miała nieco uproszczone zadanie przy integrowaniu modułu uzbrojenia MEP (Mission Equipment Package). Nie będzie bowiem ograniczona wymogiem zainstalowania niczym nie zasłoniętej anteny obrotowej. Założeniem amerykańskiej armii jest bowiem zapewnienie obserwacji w kącie 360º wokół pojazdu, a dodatkowo radary będą mogły prowadzić wykrywanie i śledzenie celów w ruchu.
Jak na razie trwają negocjacje pomiędzy amerykańskimi wojskami lądowymi i Leonardo DRS, ale zakłada się, że kontrakt na zbudowanie prototypu systemu zostanie podpisany w sierpniu 2018 r. Całość ma być zintegrowana na kołowym transporterze opancerzonym Stryker A1. Takie pojazdy zostaną wprowadzone do sił lądowych USA w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, aby odtworzyć zdolność ochrony mobilnych wojsk lądowych. Przewiduje się, że transportery trafią m.in. do US Army Europe.
Zadanie jest dość ambitne szczególnie jeżeli chodzi o harmonogram, ponieważ pierwszy prototyp ma być gotowy już w 2019 r. Ostatecznie badaniu zostanie poddanych dziewięć systemów prototypowych. Zaakceptowanie danej konstrukcji będzie oznaczało zamówienie na ponad 140 zestawów przeciwlotniczych i to już od 2020 r. Być może to właśnie dlatego firma Leonardo DRS wybrała systemy już gotowe i sprawdzone w działaniu.
Tak jest również w przypadku radarów MHR RADA. Urządzenia są znane od kilku lat i były również proponowane dla Polski (z prezentacją w 2016 r. na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach).
Nie wiadomo dokładnie jaka wersja radaru RADA zostanie zainstalowana na amerykańskich pojazdach. Na rysunkach poglądowych prezentowane są Strykery ze stacjami MHR, ze standardowymi, charakterystycznymi, okrągłymi antenami obudowanymi osłoną antybalistyczną.
Firma RADA Electronic Industries Ltd. opracowała już jednak nowy typ radaru eCHR z systemem antenowym o prostokątnym kształcie, specjalnie przygotowany dla mobilnych zestawów przeciwlotniczych VSHORAD oraz dla systemów aktywnej ochrony pojazdów APS (Active Protection Systems). Radar tego typu był prezentowany po raz pierwszy szerszej publiczności podczas międzynarodowych targów uzbrojenia Eurosatory 2018 w Paryżu.
czarnowidz
To raczej żenada: opl oparte o... Hellfire (!!!!) i Stingera? Rosja właśnie ogłosiła, że do 2022 wycofa Szyłki, Tunguski, Tory, Buki-M2, starsze wersje S-300 a zmodernizuje nowsze S-300, Buki-3M i wprowadzi nowsze systemy. Za wyjątkiem Szyłki, wszystkie te systemy deklasują tą \"mobilną tarczę\" którą USA dopiero zamierza wprowadzić.
Sat00
do wesa: To portal branżowy a nie dla amatorów i wymagane jest minimum wiedzy nie mówiąc o zdolności logicznego czytania. Jesteśmy w czołówce mimo potrzeby kupowania modułów GaN za granicą (do Bystrej podobno od Toshiby). Polskie radary ? PESA: NUR22, NUR15, Soła, radar artyleryjski Liwiec (wkrótce AESA); PET-PCL (najbardziej zaawansowany na świecie system radiolokacji pasywnej); AESA: PL18 VHF, Bystra, Bystra-M wkrótce Sajna (dla Narwi) i Warta. Do tego radary kierowania ogniem (R27), radary szumowe dla ASOP, radary morskie i ochrony wybrzeża, radary SAR (lotnicze). Podsumowując jesteśmy kilkanaście lat przed np. Rosją w dziedzinie radiolokacji. Tam dopiero startują z AESA i kiepsko im to wychodzi.
wesa
Do SAT00...jesteśmy w czołówce? doprawdy? gdzie są nasze radary? kto je kupił oprócz MON? NIKT....jak można pisać ze jesteśmy w czołówce a następnie dodać że nie mamy technologii Gan?....to czysty populizm i brednie....JESTEŚMY W CZOŁÓWCE PRZESTARZĄŁYCH RADARÓW.....normalnie przydałby się jakiś kurs pisania i myślenia logicznego....polecam zainteresowanie się tym tematem.
Marek
\"Nie pitola, nie robia dialogow wybieraja co najlepsze integruja i maja. Jak to aie ma do nas?\" Gts Przede wszystkim mają na to kasę. No i nie wiem, czym kierowali się wybierając co wybrali. Ten Stryker ma FIM-92 podobnie jak już używane Avengery. Tymczasem były wersje Strykerów z AIM-9X.
Sat00
My mamy Bystrą z pewną funkcjonalnością radaru artyleryjskiego i tego się trzymajmy. To jak słusznie zauważył D24 radar skalowalny bo jest definiowany programowo z szykiem antenowym AESA na modułach GaN. W ramach możliwości zespołu antenowego można zrobić wszystko zmieniając nazwijmy to waveform sterując dowolnie modulacją, szerokością wiązki, generując sztuczny szum itp. Słowem nie potrzebujemy innej radiolokacji choć takie firmy jak RADA i ELTA to światowa czołówka choć i my w niej jesteśmy i naprawdę nie mamy się czego wstydzić. Może dlatego wujek sam tak niechętnie chciał przekazać technologię GaN a przydałaby się PiT Radwarowi jak mało komu. Soła spokojnie wystarczy na VSHORAD (Pilica, Poprad, Biała) a Bystra dla Noteci i Narwi. Kiedy wreszcie efektory dla Narwi ?
Gts
Nie pitola, nie robia dialogow wybieraja co najlepsze integruja i maja. Jak to aie ma do nas?
asd
A my zarzuciliśmy LOARe.