Reklama

Siły zbrojne

Czołgi Leclerc zmieniły właściciela. Już w służbie

Fot. Daniel Steger/CC BY-SA 2.5
Fot. Daniel Steger/CC BY-SA 2.5

Jordańskie wojska lądowe po raz pierwszy zaprezentowały publicznie świeżo otrzymane od Zjednoczonych Emiratów Arabskich czołgi podstawowe AMX-56 Leclerc.

Jordańskie wozy działały w towarzystwie m.in. bojowych wozów piechoty YPR-765 i czołgów podstawowych M60A3 Patton na manewrach o kryptonimie "Cytadela Salah al-Dina". Obserwatorem tych ćwiczeń wojskowych był sam król Jordanii Abdullah II bin Al-Hussein. Według opublikowanych miesiąc temu i ówcześnie niepotwierdzonych informacji ZEA miały zdecydować się na przekazanie jordańskiej armii 80 czołgów podstawowych AMX-56 Leclerc.

ZEA zakupiły w 1993 roku od francuskiego koncernu GIAT Industries (obecnie Nexter Systems) 436 egzemplarzy AMX-56 Leclerc (w tym 388 czołgów podstawowych, 48 wozów zabezpieczenia technicznego oraz 2 czołgi szkolne). Trafiły one na uzbrojenie emirackich wojsk lądowych i są eksploatowane tam od blisko dwóch dekad. Przekazanie 80 tych czołgów Jordanii zmniejszy liczbę posiadanych przez ZEA Leclerców i wozów towarzyszących do około 350 (według dostępnych informacji żaden z czołgów uszkodzonych w czasie walk w Jemenie nie został spisany na straty, co - swoją drogą - dobrze świadczy o odporności ich konstrukcji).

Jordańskie wojska lądowe eksploatują obecnie kilka różnych modeli czołgów podstawowych. Wśród nich: prawie 400 czołgów podstawowych Al-Hussein (brytyjski Challenger 1), ponad 360 egzemplarze wozów Khalid (brytyjski Chieftain), ok. 180 czołgów podstawowych M60A3 Phoenix (lokalnie zmodernizowane amerykańskie M60A3TTS), oraz około 80 czołgów podstawowych M60A1 Patton. Rezerwę ma stanowić do 300 zmagazynowanych wozów typu Tariq (brytyjski Centurion). Wprowadzenie do służby 80 egzemplarzy AMX-56 Leclerc pozwoli na przyśpieszenie wycofania z linii i przeniesienia do rezerwy najstarszych eksploatowanych konstrukcji.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama