- Wiadomości
Czechy sprzedają wojskowe odrzutowce. Węgry z dostawą
Trzy samoloty szkolenia zaawansowanego L-39NG Skyfox zostały przekazane Siłom Zbrojnym Węgier – poinformował producent, firma Aero w komunikacie.

Autor. AERO
Węgry zamówiły w czeskiej firmie cały system zaawansowanego szkolenia lotniczego, który zastąpi dotychczas eksploatowane szkolno-bojowe L-39 Albatros. W skład tego systemu wchodzi 12 samolotów L-39NG, o chwytliwej nazwie własnej Skyfox, które stworzono na bazie Albatrosów. Osiem z nich zostanie dostarczonych w wersji szkolenia zaawansowanego, a cztery w rozpoznawczej. Oprócz tego kontrakt, podpisany 17 kwietnia 2022 roku, obejmował także system szkolenia, zaplecze symulatorowe i wyposażenie naziemne.
Samoloty przekazano Siłom Powietrznym Węgier w bazie Kecskemét, w której ma powstać zaawansowane technicznie centrum symulatorów. Jak zadeklarował Zsolt Kutnyánszky, węgierski sekretarz stanu ds. rozwoju sił zbrojnych i polityki obronnej, zostanie ono zintegrowane z europejskim systemem szkolenia NATO.
Do tej pory przeszkolono już trzech węgierskich pilotów instruktorów na nowym typie samolotu, a także 16 techników lotniczych. Wszyscy oni przeszli odpowiednie kursy w zakładach Aero w Czechach.
Sprzedaż L-39NG na Węgry to spory sukces czeskiego przemysłu lotniczego. Spory, jednak nie jedyny. Podobne samoloty udało się sprzedać także do Gany (6 egzemplarzy), Wietnamu (12), Senegalu (4), Czech, firm Draken International (USA, 6 sztuk jako modernizacja posiadanych przez tą firmę Albatrosów), RSW Aviation (USA, 12) i Skytech (Portugalia, 12 z opcją na 6). Breitling Jet Team (Francja, 6 jako modernizacja Albatrosów). Nad konstrukcją poważnie zastanawia się też inne państwa w tym Algieria.
Zakup floty Sky Foxów przez Węgry należy ocenić jako spory biorąc pod uwagę, ze państwo to posiada tylko 12 samolotów wielozadaniowych (JAS-39 Gripen) i domówiło w ostatnim czasie kolejne cztery.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu