Czechy sprzedają wojskowe odrzutowce. Węgry z dostawą

Autor. AERO
Trzy samoloty szkolenia zaawansowanego L-39NG Skyfox zostały przekazane Siłom Zbrojnym Węgier – poinformował producent, firma Aero w komunikacie.
Węgry zamówiły w czeskiej firmie cały system zaawansowanego szkolenia lotniczego, który zastąpi dotychczas eksploatowane szkolno-bojowe L-39 Albatros. W skład tego systemu wchodzi 12 samolotów L-39NG, o chwytliwej nazwie własnej Skyfox, które stworzono na bazie Albatrosów. Osiem z nich zostanie dostarczonych w wersji szkolenia zaawansowanego, a cztery w rozpoznawczej. Oprócz tego kontrakt, podpisany 17 kwietnia 2022 roku, obejmował także system szkolenia, zaplecze symulatorowe i wyposażenie naziemne.
Samoloty przekazano Siłom Powietrznym Węgier w bazie Kecskemét, w której ma powstać zaawansowane technicznie centrum symulatorów. Jak zadeklarował Zsolt Kutnyánszky, węgierski sekretarz stanu ds. rozwoju sił zbrojnych i polityki obronnej, zostanie ono zintegrowane z europejskim systemem szkolenia NATO.
Do tej pory przeszkolono już trzech węgierskich pilotów instruktorów na nowym typie samolotu, a także 16 techników lotniczych. Wszyscy oni przeszli odpowiednie kursy w zakładach Aero w Czechach.
Sprzedaż L-39NG na Węgry to spory sukces czeskiego przemysłu lotniczego. Spory, jednak nie jedyny. Podobne samoloty udało się sprzedać także do Gany (6 egzemplarzy), Wietnamu (12), Senegalu (4), Czech, firm Draken International (USA, 6 sztuk jako modernizacja posiadanych przez tą firmę Albatrosów), RSW Aviation (USA, 12) i Skytech (Portugalia, 12 z opcją na 6). Breitling Jet Team (Francja, 6 jako modernizacja Albatrosów). Nad konstrukcją poważnie zastanawia się też inne państwa w tym Algieria.
Zakup floty Sky Foxów przez Węgry należy ocenić jako spory biorąc pod uwagę, ze państwo to posiada tylko 12 samolotów wielozadaniowych (JAS-39 Gripen) i domówiło w ostatnim czasie kolejne cztery.
Tani2
Napiszę tak Wietnamowi się nie dziwię ale Węgrom? Dobrowolnie cofać się w rozwoju? Nie kapuję, tanio nigdy nie znaczy tanio.
Davien3
@Tani te nowe Albatrosy są lepsze od tego co ma Rosja czy Białoruś a na pewno od tego co mają Węgry Więc to żadne cofanie się w rozwoju.
ciężkie_czasy
Czy jest możliwe zlecenie czeskiej firmie zaprojektowanie typu dronów z przekazaniem praw autorskich i technologii produkcji? Takiego Wizjera 2.0 z udźwigiem np. 250kg?
Davien3
A to Czesi kiedykolwiek jakieś takie drony produkowali? Chyba nie , równie dobrze możesz ich prosić o zaprojektowanie i wyprodukowanie fregaty.
DanielZakupowy
ciężkie_czasy Wszystko jest możliwe jeśli tylko puścisz wodze fantazji :)
ciężkie_czasy
@Davien3 nie musi być to mały dron i mi bardziej chodzi o hardware niż software. Może mieć udźwig większy np. 500kg lub 1000kg do działania w jedną stronę (mniejszy zapas paliwa i mniejsza kubatura). Za oprogramowanie mógłby odpowiadać np. WB.
Monkey
Węgry niby parias UE oraz NATO, ale Czechy, Niemcy i Szwecja z nimi współpracują.
szczebelek
Z jednej strony puszcza się reklamy, że Fico to agent Putina, a z drugiej podpisaliśmy z nimi umowę o współpracy amunicyjnej ...
DanielZakupowy
Monkey Niemcy tak współpracują z Węgrami, że węgierska gospodarka jest chyba najbardziej uzależniona od Niemiec w Europie. Nawet Czesi nie siedzą tak w niemieckiej kieszeni, a my to pikuś.
eee
A nam by się przydały 2 tuziny Gripenow, nowych 12 bo kasa 12 w leasing od razu używane ale po modernizacji , czy w leasing wszystkie ,czy taniej wziać dla Ukrainy 50 i inas szkolic się zostawić z połowe :)
yeti65
Grippeny dla nas są kompletnie bez sensu. 1) Nie wnosi nowej jakości w porównaniu do F-16. 2) Dodatkowy typ samolotu, do którego trzeba stworzyć bazę szkoleniową i logistyczną. 3) To nie jest tani samolot.
kowalsky
Ale generałów mamy więcej. I mamy WAT, a oni nie.