Siły zbrojne
Bezzałogowe Pojazdy Lądowe tematem konferencji WITPiS
Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej organizuje w dniach 16-18 maja 2022r. XI edycję Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej EKSPLOBALIS 2022 „Eksploatacja, logistyka, balistyka pojazdów wojskowych - problemy i rozwiązania”.
Działania w zakresie eksploatacji, zabezpieczenia logistycznego oraz balistycznego pojazdów to szczególnie ważne czynniki, determinujące bezpieczeństwo załóg. Aktualnie pojawiają się nowe zagrożenia i wyzwania w środowisku bezpieczeństwa, a w szczególności w obszarze autonomizacji środków walki. Zwiększa się przy tym stopień skomplikowania zjawisk i zależności między nimi. Dlatego tak ważne jest stałe zwiększanie potencjału intelektualnego w zakresie eksploatacji, zabezpieczenia logistycznego oraz balistycznego. Zasadniczym celem konferencji jest możliwość zaprezentowania aktualnych wyników badań naukowych oraz stanu wiedzy w zakresie eksploatacji, modernizacji, ochrony balistycznej pojazdów i sprzętu wojskowego, a także wskazania potrzeb logistycznych w resortach odpowiedzialnych za obronność i bezpieczeństwo.
Czytaj też
W trakcie konferencji EKSPLOBALIS 2022 poruszane zostaną tematy w zakresie:
- zastosowania nowych rozwiązań technicznych sprzętu pancernego i samochodowego;
- bezzałogowe platformy lądowe;
- ochrony balistycznej;
- eksploatacji sprzętu wojskowego;
- obecnych potrzeb logistycznych w resorcie obrony narodowej;
- optymalizacji uregulowań prawnych stosowanych przy ocenie zgodności wyrobów.
Oprócz wystąpień plenarnych i obrad w sesjach, zaplanowane są warsztaty tematyczne sprzyjające wymianie opinii i spostrzeżeń w obszarze techniki pancernej i samochodowej oraz panel dyskusyjny pn. "Bezzałogowe platformy lądowe – możliwości praktycznego zastosowania w SZ RP", który pozwoli na przedstawienie poglądów i doświadczeń w tej dziadzinie. Podczas panelu zaproszeni eksperci, poruszą tematykę:
- przydatność BPL na polu walki;
- funkcjonalność BPL przydatnych dla SZ RP;
- potencjał krajowego przemysłu;
- ścieżka krytyczna wdrożenia.
Czytaj też
Dyskusja w przedmiotowym temacie ma na celu znalezienie nowych rozwiązań dla zwiększenia bezpieczeństwa SZ RP na polu walki oraz pozwoli sformułować wnioski dające praktyczne rozwiązania umożliwiające pozyskiwanie i przetwarzanie danych oraz analizę wszelkich dostępnych informacji, które stanowić będą podstawę rozbudowy bezzałogowych platform lądowych.
Piotr Skarga
Poraża betonowy upór MON by n i e wprowadzać do wojska nic wykraczającego poza pomysły z I i II wojny. Zacofanie w zakresie dronizacji nie może być przypadkowe gdy c a ł y świat testuje uzbrojone drony morskie i lądowe, a nasz "MON"-ik z koszmarnym oporem i wieloletnim opóźnieniem wprowadza drony przede wszystkim nieuzbrojone. Tragedia!! Zacofanie jak francuskiej armii z czołgami podczas II WW. Czy kiedyś w naszym MON pojawi się jakiś wizjoner, ktoś nowoczesny na miarę Guderiana, DeGaulla, Maczka??
Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy
Perun ma tragicznie wysoką sylwetkę i przekrój czołowy. Dla Pirata jako niszczyciela czołgów - sylwetka winna być maksymalnie niska - całość poniżej 30 cm. Od razu mówię - DA SIĘ, natomiast nie chcieć to gorzej, niż nie móc. Wyrzutnia winna być wpasowana między "autonomiczne" moduły podwozia - kołowe czy gąsienicowe. Czyli układ zbliżony do Milrem Themis - ale maksymalnie obniżony - i zwężony. Przed odpaleniem - ewentualne podniesienie wyrzutni na wysięgniku. Moduł maskowania ze zmienną kolorystyką odpowiednio do otoczenia - są już takie. Hybrydowy napęd - obniżona sygnatura cieplna i akustyczna i zdolność do forsowania rzek "z marszu"..
Thorgal
Czy u nas w ogóle są firmy które zajmują się ochroną balistyczną pojazdów wojskowych?? Czy jest jakaś rywalizacja, czy wojsko ma w czym wybierać?? Bo mi wydaje się, że każdy to wszystko co dotyczy pojazdów wojskowych opiera się na tych samych założeniach i nie ma żadnej innowacyjności, wszystko stoi w miejscu