Po raz kolejny Gdynia była portem, w którym krótką wizytę złożył amerykański zbiornikowiec. Tym razem był nim USNS Joshua Humphreys (T-AO 188). Wszedł do portu 17 czerwca, a wyszedł z niego już 21 czerwca.
Zbiornikowiec jest jedną z 16 zbudowanych jednostek typu Henry J Kaiser. Piętnaście z nich nadal jest wykorzystywanych przez Military Sealift Command, czyli dowództwo odpowiedzialne za transport ładunków i zaopatrzenie okrętów US Navy na całym świecie. Szesnasty zbiornikowiec został w 2009 roku sprzedany Marynarce Wojennej Chile. Osiem amerykańskich zbiornikowców tego typu operuje po wschodniej stronie USA („atlantyckiej"), a siedem po zachodniej stronie USA („pacyficznej"). Jako, że okręty te wcielono do służby w latach 1986-1995 planowane są do wycofania w najbliższych latach.
USNS Joshua Humphreys (T-AO 188) został zbudowany w Avondale Shipyards w Nowym Orleanie, jako druga jednostka w serii. Został wodowany 17 grudnia 1984 roku, a wcielony do służby 3 kwietnia 1987 roku. Zbiornikowiec ma 206,5 m długości, 29,7 m szerokości i 41886 ton wyporności. Jego napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Colt-Pielstick 10PC4.2V-570 o łącznej mocy 24300 kW, napędzające dwie śruby. Prędkość maksymalna zbiornikowca to 20 węzłów, a zasięg wynosi 6000 mil morskich przy prędkości marszowej 18 węzłów. Załoga składa się z 89 osób.
Czytaj też
Okręt nie jest uzbrojony, ale ma na wyposażeniu cele przeciwko torpedom SLQ-25 Nixie. Jest wyposażony w trzy radary nawigacyjne Raytheon oraz szereg innych urządzeń nawigacji i radiokomunikacji. Na rufie okrętu znajduje się pokład dla śmigłowca, ale bez hangaru. Obszerna pokładówka mieści liczne pomieszczenia załogowe oraz zapasowe kabiny dla dodatkowo zaokrętowanych osób.
Głównym zadaniem okrętu jest przewożenia paliwa okrętowego i lotniczego oraz wydawanie go w morzu. Urządzenia przeładunkowe pozwalają tankować w marszu inne okręty z obu burt zbiornikowca. Dodatkowo tym systemem można również przekazywać ładunki stałe. Można je również transportować śmigłowcem w jego ładowni lub jako podczepione.
USNS Joshua Humphreys (T-AO 188) zawinął do Polski po raz pierwszy, ale wcześniej były u nas jednostki bliźniacze. USNS Leroy Grumman (T-AO 195) był w lipcu 2022 roku w Gdańsku oraz w sierpniu i listopadzie 2022 roku w Gdyni. USNS Big Horn (T-AO 198) był w Gdyni w lipcu 2003 roku, a USNS Patuxent (T-AO 201) odwiedził Gdańsk w maju 2007 roku, czerwcu 2008 roku oraz w czerwcu 2022 roku.
Czytaj też
Tak częsta obecność amerykańskich okrętów w naszych portach jest najlepszą oznaką, iż Amerykanie są obecnie na Bałtyku praktycznie na stałe. I nie tylko oni ponieważ swoją misję wzmocnienia Sił Zbrojnych RP kontynuuje włoski niszczyciel Caio Duilio (D 554). W czwartek 22 czerwca wszedł on do Gdyni, na krótki odpoczynek. Jest to jego czwarte zawinięcie do naszych portów, w czasie trwania tej misji.
rwd
No ludzie, amerykański zbiornikowiec wpływa do polskiego portu a tu nic, żadnego święta narodowego nie ogłoszono a przynajmniej imprezy z udziałem prezydenta, premiera i Maryli Rodowicz. Tak nie można co sobie Amerykanie o nas pomyślą.